تفاوت طرح‌ اعطای مدرک حفظ عمومی با حفظ تخصصی
کد خبر: 4074875
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۱

تفاوت طرح‌ اعطای مدرک حفظ عمومی با حفظ تخصصی

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینکه در سطح استان 10 تشکل قرآنی مجری طرح اعطای مدرک حفظ عمومی هستند، به تبیین تفاوت این طرح با طرح اعطای مدرک حفظ تخصصی قرآن پرداخت.

حجت‌الاسلام حسن قانع، مدیرکل تبلیغات اسلامی فارسحجت‌الاسلام حسن قانع، مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به اجرای طرح اعطای مدرک حفظ عمومی به حافظان قرآن در این استان گفت: پیش از این 38 نفر واجد شرایط به عنوان ممتحن حسن حفظ در سطح استان شناسایی شده‌اند.

وی از تشکیل کمیته فنی این طرح متشکل از 5 نفر از اساتید، تعدادی از مراکز و مؤسسات و خانه‌های قرآن توانمند استان به عنوان مجری طرح خبر داد و افزود: اسامی این کمیته در سامانه مربوط به طرح مذکور به ثبت رسید که به طور کلی شامل 10 تشکل قرآنی می‌شود.

قانع اظهار کرد: در هفته گذشته مکاتبه‌ای با شهرستان‌هایی که پایگاه مراکز مجاز طرح حفظ عمومی قرآن بودند، انجام شد و از آن‌ها خواسته شد تا داوران رشته قرائت را معرفی کنند. بنا بر این است که بعد از معرفی داوران رشته قرائت، یک جلسه توجیهی کلی به صورت مجازی و با حضور استاد بحرالعلوم برگزار شود و بعد از آن جلسات تخصصی قرائت و حسن حفظ به صورت حضوری در مرکز استان انجام شود و بعد از آن هم آزمون برگزار شده و افرادی که در آن به تأیید اساتید برسند و نمره لازم را کسب کنند به عنوان ممتحن بخش حسن حفظ و قرائت فعالیت خواهند کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس این نکته را یادآور شد: آزمون‌های اعطای مدرک عمومی حفظ قرآن مانند اعطای مدرک تخصصی حفظ نیست و بیشتر در حد روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم است و آن موارد صوت و لحنی و تجویدی به صورت تخصصی مورد توجه نیستند و به یاری خدا در پاییز سال جاری نخستین دوره این طرح را برای افراد متقاضی حفظ عمومی قرآن برگزار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه برخی‌ها از تفاوت طرح اعطای مدرک حفظ عمومی قرآن با مدرک تخصصی سؤال می‌پرسند، به ارائه توضیحاتی در این رابطه پرداخت و گفت: این تفاوت هم در نحوه اجرا و هم ماهیت گواهی مدرک وجود دارد. آزمون اعطای مدرک تخصصی حفظ قرآن تنها سالی یک مرتبه برگزار می‌شود که امسال هفدهمین دوره آن برگزار خواهد شد اما آزمون اعطای مدرک حفظ عمومی سالی 4 مرتبه توسط هر مرکز برگزار خواهد شد و شخص می‌تواند در طول سال 4 مرتبه یا حتی بیشتر (در صورت حضور در مراکز آزمون شهرستان‌های متفاوت) در این آزمون شرکت کند و محدودیتی از نظر شرکت در آزمون در طول سال ندارد.

قانع در پایان بیان کرد: از نظر گواهی قطعاً اعتبار مدرک تخصصی حفظ بیشتر بوده و جایگاه خاصی دارد و برای آن حتی معادل‌سازی مقاطع تحصیلی از دیپلم تا دکترا می‌شود اما در حوزه اعطای مدرک حفظ عمومی چنین جایگاهی مترتب نیست و از این جهت است افرادی که حافظ قرآن می‌شوند، اگر در آینده نیاز به مدرکی داشته باشند، می‌توانند این مدرک که تأییدیه‌ای از سازمان تبلیغات اسلامی است را ارائه دهند چه در حوزه استخدام چه در بحث ارتقای شغل یا ثبت‌نام در مراکز علمی ممتاز که موارد زیادی از این قبیل داریم و معمولاً مدرک قرآنی مورد تأیید سازمان تبلیغات اسلامی، یکی از ملاک‌های پذیرش است.

انتهای پیام
captcha