ارزش‌گذاری خدمت به خلق در فرهنگ قرآن
کد خبر: 4074532
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱

ارزش‌گذاری خدمت به خلق در فرهنگ قرآن

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) با بیان اینکه خادمان مردم، مقربان درگاه الهی هستند، گفت: خدمت به خلق خدا، در فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع)، ارزش و ثواب وافری دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابرهیم کلانتری، تولیت آستان شاهچراغ(ع)به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین ابرهیم کلانتری، تولیت آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) امروز، 8 مردادماه در دیدار جمعی از خدام افتخاری برادر با بیان اینکه خادمان مردم، مقربان درگاه الهی هستند، اظهار کرد: خدمت به همه موجودات در پیشگاه خداوند، ارزشمند است و بالاتر از همه خدمت به انسان، به عنوان اشرف مخلوقات است.

وی با تصریح اینکه خدمت به خلق خدا، در فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع)، ارزش و ثواب وافری دارد، افزود: در آیه ۱۹۵ سوره بقره آمده است؛ «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنین» یعنی نیکی کنید، که خداوند، نیکوکاران را دوست دارد. خداوند متعال کسانی را که کار خیر و نیک انجام می‌دهند دوست مى‌دارد و چقدر خوب است که انسان محبوب خدا باشد. پس با خدمت و کمک به همدیگر می‌توان به رضایت و قرب الهی رسید.

کلانتری تصریح کرد: خدمت به بندگان مومن خدا به خصوص زائران اهل بیت(ع)، خدمتی بی نظیراست که به خاطر عظمتش نمی‌توان برای آن نمونه آورد و یا آن را ارزش‌گذاری کرد. این یک توفیق بزرگ الهی است که انسان پیدا می‌کند و به خاطر آن باید شاکر خداوند متعال بود.

تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) گفت: در این بارگاه منور، همه بدون درنظر گرفتن موقعیت مالی، سمت شغلی و یا مدرک تحصیلی، خادم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستیم. خدمت به محبان خاندان عصمت و طهارت(ع) در حرم مطهر، خدمت به بهترین خلق خدا و مایه مباهات است.

وی در ادامه ضمن بیان توصیه‌هایی اخلاقی برای خدام، گفت: چند نکته است که خادمان گرامی باید آن را سرلوحه کار خود قرار دهند. نخست؛ دقت در انجام مسئولیت. اگر انسان مسئولیتی عهده‌دار نباشد، روز قیامت حساب و کتابی ندارد اما اگر مسئولیت گرفت باید بداند برای لحظه لحظه آن در پیشگاه خداوند باید پاسخگو باشد یعنی نسبت به مسئولیت، اهتمام و توجه داشته باشد. مورد دیگر، رعایت به نظم است، در همه جهات منظم باشید، از حضور در محل کار تا تمام جنبه‌های فعالیت روزانه.

ضرورت اخلاق‌مداری از سوی خادمان حرم شاهچراغ(ع)

کلانتری همچنین بر ضرورت اخلاق‌مداری از سوی خادمان حرم مطهر گفت: انسان مومن همیشه باید متخلق به اخلاق اسلامی باشد، که همانا توصیه اهل بیت(ع) است. امام حسين(ع) می‌فرمایند اَلخُلقُ الحَسَنُ عِبادَه؛ خوش اخلاقى عبادت است. به ویژه اخلاق در برابر زائران و مجاوران این بارگاه منور و البته داشتن چهره بشّاش و شاد که در جذب قلوب، حائز اهمیت است. ما چون لباس خادمی پوشیده‌ایم و منصوب به اهل بیت(ع) شده‌ایم، اگر خدای نکرده بی‌اخلاقی انجام دهیم، خیلی بیشتر از سایرین در چشم است لذا باید در گفتار و اعمال، بادقت و سنجیده، عمل کنیم.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم تکریم و حمایت از خدام حرم مطهر اظهار کرد: سومین حرم اهل بیت(ع)، مدال افتخاری است که خداوند بر سینه مردم شیراز زده است، به رغم مشکلات اقتصادی و کمبود منابع مالی آستان مقدس، اِن‌شاءالله با تلاش همگان، لطف خداوند متعال و عنایت اهل بیت(ع)، مشکلات، مرتفع و خدام گرامی این بارگاه منور، آنگونه که در شأن آن‌‎ها است، مورد توجه و تکریم قرار بگیرند.

بنا بر این گزارش، در حال حاضر، حرم مطهر دارای ۸۱۸۰ خادم افتخاری آقا است که از این تعداد۱۸۰۰ خادم، فعال و در قالب گروه‌های مختلف، همچون سفیران امین ولایت، خدام نوجوان، حافظان علوی، نقاره‌خانه، مبلغین و تنظیف در حال خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) هستند. همچنین خدام در برنامه‌های مختلف آستان مقدس اعم از مراسم فرهنگی، مذهبی و آیینی، سفره صلوات، آیین‌فراشان، مراسم نقاره‌زنی، عیادت از بیماران و ... حضور فعال دارند.

انتهای پیام
captcha