هیئات عزاداری حتماً منبر داشته باشند
کد خبر: 4074241
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹

هیئات عزاداری حتماً منبر داشته باشند

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه هیئات عزاداری حتماً منبری داشته باشند و تنها به مداحی اکتفا نکنند، گفت: قبل از مداحی خوب است که یک نفر از معارف این انقلاب امام حسین(ع) مطلبی ارائه کند و منبری‌ها هم پیام‌های عاشورا را گوشزد کنند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 7 مردادماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی، به در پیش رو بودن ماه محرم اشاره کرد و گفت: مسلما اوج معنویت و قرب به خدای متعال در قضیه عاشورا برای حضرت امام حسین (ع) پیش آمده است.

وی با بیان اینکه این ایامی است که طالبان معنویت بر سر سفره گسترده رحمت واسعه الهی بنشینند و آنچه می‌خواهند از برکت مجالس امام حسین‌(ع) بگیرند، افزود: اگر سخنی در باب معنویت می‌گفتیم هر چه که تلاش و زحمت افراد اهل ریاضت باشد وقتی پای مقایسه با مجلس سیدالشهدا می‌رسد، کم می‌آورد.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه در دهه عاشورا و ایام محرم یکسری مراقبت‌هایی داشته باشیم، برخی از این مراقبت‌ها را برشمرد و گفت: مجالس امام حسین(ع) را با شکوه برگزار کرده و عشق خود را در این مجالس ابراز کنیم. مانند نیروهای جهادی و بسیجی و از این سنخ باشیم و در این محافل آمادگی خود برای ظهور را به امام‌ زمان(عج) نشان دهیم. جوانان و کم سن‌ها و زنان و مردان برای رسیدن به امام حسین(ع) سر از پا نشناسند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه سربازخانه امام زمان(عج) را عزاخانه امام حسین(ع) کنیم، بر ضرورت تبلیغ این حرکت با جدیت تأکید کرد و گفت: افرادی که در نماز جمعه هستند تنها مستمع نباشند و این کار تبلیغ کند.

وی اظهار کرد: شکوه وعظمت امام حسین(ع) چشم دشمنان را کور می‌کند. خودشان را کشتند که جوانان را به مسیر دیگری ببرند اما درس نمی‌گیرند که تا اسم امام حسین(ع) برده می‌شود، جوانان سینه‌زنی می‌کنند و این عظمت برای شما تثبیت شده است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه وقتی وارد مراسم عزا می‌شوید خودتان را در محضر امام زمان(عج) ببینید، گفت: همه ما سربازان امام زمان(عج) هستیم و ایام عزا مراقبت از این مسائل است و باید حس کنیم که در حضور آن حضرت هستیم و ایشان به ما نگاه می‌کند لذا باید حضور قلب پیدا کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه هیئات عزاداری حتماً منبری داشته باشند و تنها به مداحی اکتفا نکنند، گفت: قبل از مداحی خوب است که یک نفر از معارف این انقلاب امام حسین(ع) مطلبی ارائه کند و منبری‌ها هم پیام‌های عاشورا را گوشزد کنند. رهبر معظم انقلاب فرمودند برای همه پدر باشید و این مسئله از مکتب عاشورا گرفته شده است.

ضرورت تبیین پیام‌های اخلاقی نهضت عاشورا در مجالس سوگواری

وی خواستار بیان پیام‌های اخلاقی نهضت عاشورا به تفصیل در مجالس سوگواری شد و گفت:  صبر که نیاز امروز و هر روز جامعه است شجاعت را که در مکتب امام حسین(ع) آموختیم و شاگردان هم باید در نسل‌های بعدی بیاموزند. مبارزه با ظلم و ستم و بی عدالتی به هر شکل و نحوی منطق امام حسین(ع) است. باید این درس‌ها را منبری‌ها بگویند و تکرار کنند و سایر احکام دین و مسائل اجتماعی ضرورت همدلی و اخوت و... این درس‌ها گفته شود تا همه یاد بگیریم و عمل کنیم و جامعه آماده ظهور شود.

آیت‌الله دژکام اظهار کرد: هر کسی که در جلسات امام حسین(ع) به قصد قربت می‌آید باید بگوید اگر چیزی گفته شد عمل‌ می‌کنم، می‌پذیرم و پند می‌گیرم. اگر حرفی حق است باید گوش داد و عمل کرد. اگر حرف و حکم خداست و حق است باید به آن عمل کرد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس همچنین بر ضرورت رعایت نظم در حرکت هیئات مذهبی تأکید کرد و گفت: هیئت‌هایی که به سمت حرم حرکت می‌کنند، کار بزرگی انجام می‌دهند اما در هر کاری نظم لازم است لذا هیئات مذهبی با نیروی انتظامی هماهنگ باشند تا خدای نکرده بی نظمی ایجاد نشود.

وی با تأکید بر اینکه محوریت حرم مطهر برای هیئت‌های سینه‌زن نیز مسئله بسیار بزرگی است، افزود: دسته‌های سینه‌زنی حضور دسته جمعی داشته باشند و به حضرت احمد بن موسی(ع) عرض ادب کنند. ایشان نواده امام حسین(ع) است. اینکه هیئات مسیری تعیین کنند که به زیارت منتهی نشود، جالب نیست. محوریت حرم مطهر در همه مراسم مذهبی به ویژه عزاداری محرم با جدیت مدنظر باشد.

آیت‌الله دژکام همچنین از بانوان خواست تا مجالس زینبی را تقویت کنند و سپس افزود: همیشه حضور بانوان در صحنه‌های مختلف تأثیرگذار بوده است. نقش زن و نقش‌آفرینی بانوان و حماسه‌سازی بانوان در دهه محرم باید شکل بگیرد و مراسم را برگزار کنند و رسانه‌ها هم نسبت به مجالس امام حسین(ع) کم لطفی نکنند.

وی به نقش رسانه‌ها در این عرصه هم اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها ممکن است ملاحظاتی داشته باشند اما تیتر اول سایت و کانال و رسانه برای امام حسین(ع) باشد که عشق و محبت مردم را به امام حسین(ع) منعکس کنند. این کار را در معامله با خدا انجام دهند و با قلب و دل ملت همراهی کنند البته معمولاً این را مراعات می‌کنند اما توقع ما این است. عرصه رسانه، عرصه نبرد با دشمن است آنچه لازم است در این نبرد نشان دهند تا انعکاس جهانی آن را نیز شاهد باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود به در پیش رو بودن سالروز تأسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اشاره کرد و گفت: این شورا نهادی ارزشمند در طول سال‌های بعد از انقلاب برای هماهنگ کردن مجموعه حرکت‌های انقلابی و تبلیغی بوده است که بحمد الهی خدمات شایانی نیز در مجموعه استان و شهر ما داشته و دارد.

وی یادآور شد: با مهاجرت و ارتقای مقام مسئول قبلی این شورا مسئول جدیدی برای شورای هماهنگی تعیین شده است که امیدوار هستیم این حضور نیروی تازه نفس هماهنگی مجموعه مدیران را داشته باشد و آنچه که ما نیاز داریم برآورده شود زیرا رهبر معظم اینجا را حرم سوم نام گذاشته‌اند لذا به جهات تبلیغی خیلی تاکید دارد و نباید فرض کنیم که تبلیعات فقط برای شیراز و استان فارس است. نگاه تبلیغات در حرم سوم ملی و جهانی است و چون نگاه ملی و جهانی است، مسلماً حمایت هم‌فکری و هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف استان را می‌طلبد که امیدوارم با مدیر جدید همه هماهنگی داشته باشند و آنچه لازم است در این راستا انجام دهد.

آیت‌الله دژکام در ادامه نکاتی را پیرامون وظایف امام جمعه یادآور شد و گفت: در شیراز هر هفته به برکت احمدبن‌موسی(ع) نماز جمعه پر است. اگر بناست امام جمعه کاری کند باید این سالن بزرگتر شود. بنده خیلی صریح می‌گویم نماز جمعه جای دیگر لطفی ندارد. توسعه این سالن برای اینکه از مردم دعوت کنیم بیایند لازم است.

وی از مردم خواست که در این راستا کمک‌رسان باشند و افزود: 2 ماه است که به حرم می‌آییم و گرما را می‌بینیم. این گرما به دلیل آن است که دستگاه‌های سرمایشی حرم خراب شده است و خرج قابل توجهی دارد لذا توقع این است که مجموعه مسئولان استان و کشور در این زمینه حمایت مناسب کنند تا بتوانیم فضای آرامی داشته باشیم و حداقل مردم در این مکان گرمشان نشود و بعد بتوانیم بقیه کارها را انجام دهیم.

ضرورت توسعه فضای اقامه نماز جمعه شیراز

امام جمعه شیراز خواستار توسعه فضای فیزیکی حرم مطهر برای برگزاری نماز جمعه باشکوه‌تر و توسعه خدمات به حرم مطهر برای اینکه مردم آرامش و آسایش و هوای مطبوعی داشته باشند، شد و گفت: از همه کسانی که می‌توانند در این راستا کمک کنند، درخواست می‌شود که همکاری کنند.

وی با بیان اینکه مردم همیشه مراکز مذهبی و روحانیت را کمک کرده‌اند، گفت: برخی از مراکز اقتصادی در استان به گونه‌ای هستند که اگر نیت خیر کنند می‌توانند در دو جهتی که درخواستی مطرح شد، کمک دهند و هیچ لطمه‌ای هم به لحاظ اقتصادی نمی‌خورند و برکتشان هم بیشتر می‌شود.

آیت‌الله دژکام در ادامه به در پیش رو بودن هفته امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: پیروان امام حسین(ع) باید امر به معروف و نهی از منکر کنند. یکی از معروف‌های مهم افزایش دانش است. دانش‌افزایی از معروف‌های دین اسلام است. این غیر از مسیحیت است که در طول قرون وسطی گفتند، هر کس جاهل‌تر باشد، بیشتر به خدا نزدیک می‌شود. اسلام می‌گوید هر چه عالم‌تر باشید، بیشتر به خدا نزدیک می‌شوید. علم را در ابعاد مختلف از دانش دین تا فناوری‌های نوین یاد بگیریم و توسعه دهیم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس، دانش‌افزایی را از معروف‌هایی برشمرد که ممکن است در جامعه ما زمین مانده باشد و ادامه داد:  امسال را رهبری سال تولید دانش‌بنیان نام گذاشتند. این از معروف‌هاست. هر چه رهبر معظم مطالبه می‌کند، انجام دادنش معروف است و جای تردید ندارد.

وی با بیان اینکه نکته بعد اشتغال آفرینی است که در شعار سال است، گفت: جوانان نیازهایی دارند و نمی‌توان گفت پول تو جیبی بگیر و ازدواج کن. اشتغال‌آفرینی که رهبری گفتند با جدیت دنبال شود. بر روی این‌ها به عنوان معروف کار کنیم. فردی و اجتماعی سیاسی و دولتی باید مورد توجه باشد.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه کسانی هستند که می‌توانند 10 شغل ایجاد کنند اما چرا پولشان را در بانک گذاشته‌اند، گفت: باید اینها را به عنوان امر به معروف دنبال کنیم و بخواهیم و تشویق کنیم تا انجام شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری مسئله دیگر را رفتارهای اجتماعی دانست و گفت: در گرما ممکن است رفتار اجتماعی گاهی اوقات تلخ شود به نوعی رفتار خوش داشتن و حسن خلق بروز دادن را جزو معروف تبلیغ کنیم. یک سلام و تواضع و دست به سینه جلوی یک بحث و دعوا را می‌گیرد. از طرف دیگر نهی از منکراتی که در جامعه وجود دارد نیز در جای خود مهم و مطرح است. امیدواریم به برکت امام حسین(ع) معروف‌ها در جامعه رواج پیدا کند و منکرات از میان برود.

انتهای پیام
captcha