نحوه ارائه خدمات سلامت در اربعین 1401 بررسی شد
کد خبر: 4073832
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲

نحوه ارائه خدمات سلامت در اربعین 1401 بررسی شد

همایش «خدمات سلامت در زیارت اربعین 1401» با حضور جمعی از مسئولان سلامت کشورمان، موکب‌داران اربعین و هیئتی پزشکی از عراق بررسی و بهترین راهکارهای مدیریت بیماری‌ها در اربعین بررسی شد.

نحوه ارائه خدمات سلامت در اربعین 1401 بررسی شد

به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش «خدمات سلامت در زیارت اربعین 1401» امروز چهارشنبه پنجم مردادماه با رویکرد تقویت هماهنگی بین‌بخشی و انسجام و هم‌افزایی میان گروه‌های ارائه کننده خدمات سلامت با حضور حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ حسینعلی شهریاری، رئیس مجمع خیرین سلامت کشور؛ حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)؛ اسماعیل بیگی، نماینده ستاد بازسازی عتبات عالیات، جمعی از موکب‌داران اربعین حسینی، مسئولیت بهداشت تولید آستان امام حسین(ع)، مسئول بهداری حشد‌الشعبی و رئیس اورژانس عراق در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به عظمت و ماندگاری حرکت و فداکاری امام حسین(ع)، گفت: در عصری زندگی می‌کنیم که بشر رشد کرده و تکنولوژی بیشتر شده است اما اخلاقیات کاهش پیدا کرده است؛ تا چند سال پیش مسئله همجنس‌گرایی به عنوان یک اختلال در کتاب‌های پزشکی مطرح بود اما اکنون به عنوان یک گرایش مطرح می‌شود و حتی با افتخار برای آن گردهمایی و راهپیمایی برگزار می‌کنند.

وی از آمادگی کامل دانشگاه علوم پزشکی تهران برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی خبر داد.

نحوه ارائه خدمات سلامت در اربعین 1401 بررسی شد

حسینعلی شهریاری، رئیس مجمع خیرین سلامت کشور نیز با تأکید بر اینکه اربعین و سلامت به خصوص امسال وضعیت خاصی دارند، گفت: مردم ایران دو سال است که به خاطر کرونا نتوانستند در مراسم اربعین حضور پیدا کنند به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود پنج تا هفت میلیون ایرانی در این مراسم حضور داشته باشند.

وی اظهار امیدواری کرد تا فرا رسیدن ایام اربعین موج جدید کرونا در ایران فروکش کند و گفت: مسائل بهداشتی در اربعین امسال بسیار مهم است به ویژه با توجه به شیوع دوباره کرونا و بیماری آبله میمونی که در اروپا و کشورهای همسایه دیده شده است. این مسائل وظیفه جامعه پزشکی و مجمع خیرین سلامت برای کمک به حفظ سلامت زائران اربعین را بیشتر کرده است و همه باید تلاش کنیم زائران به سلامت این سفر را انجام دهند.

نحوه ارائه خدمات سلامت در اربعین 1401 بررسی شد

موکب‌های ما نیروهای واکنش سریع هستند

مسعود اسماعیل‌بیگی، جانشین رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نیز در جمع میهمانان این همایش، به آماده خدمت بودن موکب‌های اربعین در ایام اربعین و بحران‌هایی که در کشور بروز می‌کند اشاره کرد و گفت: موکب‌های ما نیروهای واکنش سریع هستند؛ به محض وقوع سیل خوزستان موکب‌داران زیادی با ما تماس و برای برپایی موکب در مناطق سیل‌زده اعلام آمادگی کردند. 30 موکب در مناطق سیل‌زده خوزستان برپا شد که این موکب‌ها در هر وعده 110 هزار پرس پخت غذا داشتند.

وی ادامه داد: تهران بیش از 500 موکب دارد. در مراسم اربعین دو سال پیش که موکب‌های ایرانی حضور داشتند فقط موکب‌های تهران در هر وعده ناهار بیش از یک میلیون پرس پخت غذا داشتند. 950 هزار پرس شام و 750 هزار قرص نان نیز طبخ شد. این موکب‌ها 500 هزار نفر را نیز اسکان دادند.

اسماعیل‌بیگی از فعالیت 30 موکب درمانی استان تهران نیز خبر داد و گفت: حداقل کار مواکب درمانی ارائه خدمات درمانی به پنج هزار نفر در طول 10 روز بود.

نحوه ارائه خدمات سلامت در اربعین 1401 بررسی شد

وی ادامه داد: به محض اینکه مشکلی در بخشی از کشور بروز می‌کند، موکب‌داران با ما تماس می گیرند و برای برپایی موکب در مناطق آسیب‌دیده اعلام آمادگی می‌کنند.

جانشین رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات همچنین گفت: امسال به خاطر گرما اربعین سختی خواهیم داشت و با توجه به اینکه امسال امکان حضور زائران ایرانی در اربعین فراهم است، اربعین باشکوهی خواهیم داست؛ دغدغه ما در اربعین سال جاری بهداشت، تهیه آب سرد و سالم و تهیه محل اسکان خنک برای زائران است.

دغدغه اسکان در شهر نجف را نداریم 

وی با یادآوری این موضوع که با ساخت صحن حضرت زهرا(س) در حرم حضرت علی(ع) ظرفیت حرم 20 برابر شد و در ایام اربعین 200 هزار نفر در این صحن اسکان داده شده‌اند، گفت: اکنون دغدغه اسکان در شهر نجف وجود ندارد.

اسماعیل‌بیگی از در حال اجرا بودن طرح توسعه حرم امام حسین(ع) سخن گفت و افزود: طرح توسعه حرم امام حسین(ع) با زیربنای 600 هزار متر در دست اجرا است که اگر صحن‌های این حرم ساخته شود دیگر مشکل اسکان در شهر کربلا را نیز نخواهیم داشت.

وی از موکب‌های اربعین دعوت کرد به ساخت و توسعه حرم امام حسین(ع) نیز کمک کنند تا حرم امام حسین برای زائران آماده شده و طرح توسعه حرم امام حسین(ع) زودتر به پایان برسد.

سیدعلی قاضی‌عسکر، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نیز در این همایش ضمن قدردانی از خادمان سلامت اربعین، به تشریح هدف از عزاداری برای امام حسین(ع) پرداخت و گفت: هدف عزاداری امام حسین(ع) زنده‌ نگه‌ داشتن اسلام، جلوگیری از مندرس شدن دین و سوق دادن مردم به سمت اهداف عاشوراست.

قاضی‌عسکر تصریح کرد: امام حسین(ع) اگر خون گلگون قلبش را برای خدا نثار کرد برای این بود که مردم را از نادانی، جهالت و سرگردانی نجات دهد تا زندگی خودشان را در اختیار انسان‌های فاسد نگذارند.

وی به شعار «هیهات منّا الذلّة» امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: امام حسین(ع) فرمودند، این آدم ناپاک، فرزند ناپاک، مرا مخیر کرده بین زنده ماندن با ذلت یا کشته شدن با افتخار یکی را انتخاب کنم که من مرگ با افتخار را بر زندگی با ذلت ترجیح می‌دهم. اینها شعارهای عاشوراست و هدف از اربعین نیز همین است، والا اگر ما مردم را بسیج کنیم که فقط در مراسم اربعین راه بروند و سر سفره‌های پذیرایی بنشینند، کار ساده‌ای است و کسی هم با آن مخالفتی نمی‌کند.

در ادامه این همایش نیز پنل‌های تخصصی در خصوص نحوه مدیریت بیماری‌های واگیردار در مراسم اربعین، نحوه ارائه خدمات سلامت و پزشکی در اربعین و سایر مباحث تخصصی این حوزه مطرح و در خصوص نحوه ارائه خدمات بهداشتی به زائران اربعین بین هیئت ایرانی و عراقی تبادل نظر شد.

گزارش تصویری همایش «خدمات سلامت در زیارت اربعین 1401»

انتهای پیام
captcha