دومین جشنواره فرهنگی ـ هنری یاریگران زندگی به ایستگاه پایانی رسید
کد خبر: 4073619
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰

دومین جشنواره فرهنگی ـ هنری یاریگران زندگی به ایستگاه پایانی رسید

آیین اختتامیه «دومین جشنواره فرهنگی ـ هنری یاریگران زندگی» که به همت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شده بود، شب گذشته در فرهنگسرای نیاوران با معرفي برگزیدگان به کار خود پایان داد.

جشنواره فرهنگی هنری یاریگران زندگی

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، محمدحسین اسماعیلی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین که با حضور محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا کاظمی، قائم‌مقام دبیر کل در امور فرهنگی و پیشگیری، توسعه مشارکت‌های مردمی و درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر، محمد جما‌لو، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر و مدیران مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برگزار شد، به ارائه گزارشی از روند برگزاری این جشنواره پرداخت.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی در جوامع کنونی به اصلی‌ترین چالش در مسیر توسعه و پیشرفت تبدیل شده است و متولیان و برنامه‌ریزان برای مقابله با آن راهکارهای متعددی را طرح‌ریزی می‌کنند.

وی با بیان اینکه «در این میان معضل اعتیاد و مواد مخدر به عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی بلای خانمان‌سوزی است که جوامع بشری را در چنگال مرگ‌آور خود گرفتار کرده است، افزود: مواد مخدر قدرت اندیشه، نوآوری، پشتکار، کوشش و سازندگی را در انسان‌ها به ویژه نسل جوان جامعه از بین می‌برد و بنیاد خانوادگی، اعتقادات دینی و باورها و اندیشه‌های آنان را به نابودی می‌کشاند.

اسماعیلی با این توضیح که «اعتیاد نوعی بیماری مغزی مزمن، پیش‌رونده و عود کننده است که باعث می‌شود با وجود پیامدهای ناگوار مصرف مواد مخدر، فرد معتاد باز هم برای به دست آوردن یا مصرف مواد، خود را به هر دری بزند، ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بهترین روش برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و مواد مخدر استفاده از ابزارهای فرهنگی ـ هنری و انجام فعالیت‌هایی در این راستا، با استناد به مبانی فکری و اعتقادی جامعه به منظور ارتقاء آموزش و با هدف پیشگیری از این معضل اجتماعی است.

وی بیان کرد: لازم است با آموزش صحیح و اطلاع‌رسانی دقیق با استفاده از روش‌های هنرمندانه رسانه‌ای در نوع نگاه مردم به موضوع اعتیاد تغییر ایجاد کرد تا بتوان زمان مقابله جدی با این بلای خانمان سوز و آسیب‌های اجتماعی همزمان به نحو مطلوب و منطقی به درمان و حمایت‌های اجتماعی نیز در این راستا پرداخت.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری با اشاره به اینکه جشنواره فرهنگی ـ هنری یاریگران زندگی سعی دارد تا با زبان هنر به معرفی معضل اعتیاد و مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی بپردازد، گفت: امسال در دومین دوره این جشنواره شاهد ارسال آثار ارزشمندی در رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری بوده‌ایم. بر این اساس در مجموع حدود ۴۰۰ اثر از ۲۸ استان کشور در رشته‌های عکاسی، نقاشی، پوستر، شعر و نمایشنامه به دبیرخانه جشنواره واصل شد. بیشترین آثار از استان‌های تهران، مازندران، سمنان در رشته‌های عکاسی و نقاشی به دبیرخانه جشنواره رسیده بود که از این تعداد، ۱۰۷ اثر به بخش اصلی و نمایشگاهی جشنواره راه پیدا کردند که در این آیین از برگزیدگان رشته‌های مختلف تقدیر می‌شود.

اسماعیلی اظهار امیدواری کرد که برگزاری این رویداد هنری بتواند گامی مؤثر برای آگاهی بخشی به جامعه در راستای ریشه‌کنی آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد و مواد مخدر باشد.

هنر؛ بهترین ظرفیت برای جلب توجه عموم به موضوع آسیب‌های اجتماعی

در ادامه این آیین، عاطفه خادمی، مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه «توجه ویژه و جدی ما لزوم برجسته کردن نوع نگاه و رویکرد حوزه آسیب‌های اجتماعی در کشور است، گفت: در واقع عقبه‌ای که در پرداختن به موضوع آسیب‌های اجتماعی در کشور ما وجود دارد، به دلیل شکل‌دهی به ذهنیت اجتماعی از نظر من عملکرد موفقیت‌آمیزی نداشته. چراکه بسیاری اوقات چیزی که به نام آسیب‌های اجتماعی مطرح شده، در یک فضای برساخت‌گرایی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه اساساً ما بسیاری از مسائل را برای ذهنیت‌های اجتماعی برساخت کرده‌ایم و این یک خطر جدی است، تصریح کرد: اینکه یک جامعه بتواند به مقوله آسیب‌های اجتماعی توجه جدی داشته باشد و در عین حال از سرمایه اجتماعی خود حمایت و صیانت کند از مفهومی به نام تاب‌آوری اجتماعی در بین مردم، کاری سخت و دشوار است.

خادمی با توضیح اینکه نگریستن به مقوله آسیب‌های اجتماعی از منظر تهدید و سیاه نمایی از فضای اجتماعی جامعه فعالیتی هنرمندانه نیست، تصریح کرد: هنر آنجاست که ما بتوانیم علی‌رغم اشاره به وجود آسیب‌های اجتماعی در جامعه، سرمایه اجتماعی جامعه را نیز حفظ کنیم و تاب‌آوری اجتماعی را در جامعه ارتقا بدهیم.

وی افزود: این رسالتی است که به نظر من در همه حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی در جامعه امروز به فراخور تغییر و تحولات اجتماعی که وجود داشته با زبان و ابزار هنر و رسانه خیلی خوب می‌تواند اتفاق بیفتد. دنیای امروز دنیایی است که می‌توان در آن برای بیان موضوعات مختلف از ابزار و زبان هنر استفاده کرد. در موضوعی مثل مواد مخدر و اعتیاد که عموماً قشر جوان یک جامعه را تهدید می‌کند، قطع به یقین بسیار بهتر از اقدامات زبانی می‌توان از زبان هنر و ظرفیت نماد و نشانه که در ناخودآگاه افراد نقش می‌بندد، بهره برد.

مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروزه ضرورت صیانت از یک مفهوم به نام امید و نشاط در تلاقی با حجمی از آسیب‌های اجتماعی نیاز جامعه است. از این رو سیاستگذاری و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دقیقاً بر همین اساس است.

خادمی تأکید کرد: هنر بهترین ظرفیت و ابزار است برای آنکه بتوانیم جامعه را متوجه مقوله آسیب‌های اجتماعی کنیم و در این موضوع نقش‌آفرینی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ارتباط و تعامل بسیار خوبی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر شکل گرفته و این نزدیکی نگاه‌ها و دیدگاه‌ها بسیار امیدبخش است.

ظرفیت‌های حوزه هنر برای بیان آسیب‌های اجتماعی بی‌مانند است

علیرضا کاظمی، قائم‌مقام دبیر کل در امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در ادامه آیین اختتامیه جشنواره فرهنگی هنری یاریگران زندگی با تقدیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره به دلیل پرداختن به موضوع اعتیاد گفت: حوزه آسیب‌های اجتماعی یکی از دغدغه‌های بسیار مهم نظام جمهوری اسلامی و در رأس آن مقام معظم رهبری است و اعتیاد در بین این موضوعات در صدر قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه «ظرفیت و اثربخشی حوزه «هنر» و فعالیت‌های هنری تقریباً در هیچ حوزه دیگری برای بیان موضوعات مختلف وجود ندارد، گفت: نزول قرآن کریم در قالب هنرهای مختلف بر رسول گرامی اسلام(ص) نشان می‌دهد که ما راه دیگری برای بیان موضوعات مدنظر غیر از راه هنر نداریم و شاید مسیرهای دیگر اثربخشی لازم را ندارد و به هر حال ابزار هنر این قابلیت الهی را دارد.

کاظمی افزود: درک و آفرینش هنری هر دو لذت بخش و لذت آفرین است و کاری می‌کند که هیچ‌چیز جایگزین آن نمی‌شود و بسیار راحت بگویم که هنر معجزه می‌کند در تربیت و در هر عرصه‌ای که خواسته باشیم ورود پیدا کنیم.

وی ادامه داد: نکته‌ مهم اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به زیبایی تشخیص داد و هم این رسالت را پذیرفت که در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا کند.

کاظمی تصریح کرد: ظرفیت‌هایی که خود این وزارتخانه دارد هیچ کجای دیگر ندارد. داشتن یک شبکه بسیار وسیع و متنوع از بخش‌های مختلف هنری در اقصی نقاط کشور و دارا بودن شبکه‌های وسیع، قوی و قدرتمند نشان می‌دهد که باید در امر فرهنگ‌سازی، فعالیت‌های جدیدی را تعریف کنیم. ما می‌توانیم از این ظرفیت موجود جریان‌های فرهنگی بسیار عظیمی در کشور ایجاد کنیم به شرط آنکه در کنار هم باشیم و درک مشترک و هم‌افزایی باهم داشته باشیم.

وی با اشاره به لزوم آسیب‌شناسی این جشنواره در دوره‌های برگزار شده، تصریح کرد: دو کار باید انجام بدهیم یکی عقبه این جشنواره را به سمت مناطق و استان‌ها ببریم تا بتوانیم ظرفیت‌های جدیدی را ایجاد کنیم و دوم از جامعه هنرمندان به طور ویژه حمایت کنیم.

قائم‌مقام دبیر کل در امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد: در آغاز یک راه و همکاری بسیار مؤثر هستیم و از هر منظری که به حوزه آسیب‌های اجتماعی نگاه کنیم، نباید آرام بگیریم و دائماً باید بجوشیم و فکر و تلاش کنیم تا اتفاقات مثبتی بیفتد. اگر بتوانیم واقعاً جان یک انسان را نجات بدهیم و فقط یک فقط یک انسان را در مسیر درست هدایت کنیم، به آن سعادتی که مدنظر قرآن است در دنیا رسیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه پایان هر جشنواره آغاز یک راه بزرگ است، گفت: برای فرهنگ‌سازی انتشار ۴۰۰ اثری که به دبیرخانه جشنواره رسیده، بسیار مهم‌تر از دریافت و پذیرش آثار در دبیرخانه است و ما از این آثار باید به عنوان محتواهای جریان‌ساز در حوزه‌های مختلف استفاده کنیم.

افتتاح سامانه انتشار محتوای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

در ادامه این آیین، «سامانه استودیو فهم» با سخنرانی حسین ابطحی، مدیر توسعه پروژه‌های تولید و نشر محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی رونمایی شد.

وی با توضیح درباره فعالیت‌های مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در تولید محتوا گفت: این مرکز پیش‌تر با مشارکت فعالان فرهنگی دیجیتال اقدام به تولید محتوا برای فضای مجازی می‌کرد اما پس از راه‌اندازی و تجهیز استودیو در محل مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی بر آن شدیم تا از بدنه تخصصی وزارتخانه برای تولید محتوا استفاده کنیم.

ابطحی با تشکر از مدیران وزارت فرهنگ برای حمایت از تولید محتوا در این وزارتخانه، درباره سامانه «فهم استودیو» به نشانی www.fahmstudio.ir اظهار کرد: این سامانه در حال حاضر برنامه‌های خود را در چهار بخش اصلی «برنامه پیش رو، پشت خط، پویانمایی و موشن گرافیک» منتشر کرده است.

وی با بیان اینکه برنامه پیش‌رو سامانه فهم استودیو با حضور اساتید دانشکده علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی ایران و انستیتو روان‌پزشکی تهران آماده شده است، تصریح کرد: آموزش مهارت‌های زندگی، بررسی باورهای نادرست درباره مصرف مواد، آموزش مهارت‌های فرزندپروری و آموزش مدیریت روابط فرزند و والدین موضوعاتی است که 120 عنوان برنامه درباره آن‌ها در قالب ویدئوهای کوتاه، موجز و با استانداردهای انتشار در فضای مجازی آماده و با توجه به تدوین نهایی آثار، تعداد 88 عنوان ویدئو در این سامانه بارگذاری شد.

ابطحی درباره دیگر بخش‌های این سامانه اظهار کرد: سلسله برنامه‌های طنز «پشت خط» داستان‌هایی درباره مسائل و مشکلاتی که شخصیت «مصیبت» و تله‌تئاترهای استودیویی که مهارت‌های زندگی را نمایش می‌دهند در بخش «پشت خط»، آموزش مهارت‌های مورد نیاز والدین در بخش موشن‌های گرافیکی و محتوای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مراکز فرهنگی دیجیتال سراسر کشور که پیش‌تر با مشارکت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی تولید شده در بخش موشن گرافیک فهم استودیو به نمایش درآمده است.

وی با این توضیح که بخش‌های دیگری نیز به این سامانه اضافه خواهد شد که در آینده اطلاع‌رسانی می‌شود، گفت: همچنین در حال طراحی سامانه دیگری هستیم که در انتشار این آثار مؤثر باشد. این سامانه قرار است همه بخش‌های فضای مجازی را پوشش دهد.

ابطحی افزود: در سال‌های گذشته بیش از سه هزار عنوان محتوا با مشارکت شبکه ملی فرهنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تولید شده با همکاری استان‌ها که در آینده این محتوا نیز به فهم استودیو اضافه می‌شود.

همه فعالیت‌ها باید در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شکل بگیرد

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آیین اختتامیه جشنواره فرهنگی ـ هنری یاریگران زندگی، گفت: امیدوارم بتوانیم این شعله‌ای را که در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از طریق فرهنگ و هنر روشن شده، از یک رویداد به یک روند تبدیل کنیم و آن اتفاق واقعی رقم بخورد و در سال آتی شاهد حضور پرتعداد جمعیت با شور و هیجان و نشاط بیشتر در این سالن باشیم.

وی با تأکید بر اینکه همه کارها و فعالیت‌های ما باید در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شکل بگیرد، افزود: امیدوارم همه با هم در یک هم‌افزایی و همدلی این فعالیت را آن‌چنان ادامه دهیم که تولید محتوای هنری در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همه‌گیر شده و در جای‌جای کشور جوانان و نوجوانان نسبت به حوزه آسیب‌های اجتماعی آگاه شوند و اگر در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند، شرایطی ایجاد کنیم که روی همین سِن از آن‌ها تقدیر و سپس از آن‌ها حمایت شود.

سالاری خطاب به مدیران ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی کامل دارد تا آموزش هنر در همه رشته‌ها را برای هر تعداد از نفرات که درگیر مواد مخدر شده‌اند، در سراسر کشور ارائه کند.

وی گفت: ما در حال حاضر در ۲۱ استان کشور آموزش رایگان هنر برای همه اقشار را داریم اما هر زمان ستاد مبارزه با مواد مخدر صلاح بداند در هر نقطه از کشور برای آموزش آسیب دیدگان مواد مخدر اقدام خواهیم کرد.

معاون وزیر ارشاد فعالیت در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از مصرف مواد مخدر را باقیات‌الصالحات و امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: اگر باور دینی و ملی داریم و نگران نسل آینده کشور هستیم، باید اینجا سپر بیندازیم.

یادآور می‌شود، دومین جشنواره یاریگران زندگی در بخش فرهنگی و هنری با نگاه فرهنگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با محورهای مهارت‌های زندگی شامل خودآگاهی، مهارت‌های ارتباطی، مهارت حل مسئله، مهارت تصمیم‌گیری، مهارت مقابله با هیجانات منفی، روش‌های کنترل استرس، مهارت تفکر خلاق و همچنین مهر والدین به فرزندان و عشق به والدین برگزار شد.

انتهای پیام
captcha