طرح تحقیقاتی تولید آزمایشگاهی واکسن ویبریوزیس تا پایان سال پایان می‌یابد
کد خبر: 4073086
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۴

طرح تحقیقاتی تولید آزمایشگاهی واکسن ویبریوزیس تا پایان سال پایان می‌یابد

مدیر پروژه تولید واکسن ویبریوزیس از اجرای طرح تحقیقاتی تولید آزمایشگاهی واکسن ویبریوزیس برای ماهی سی‌باس در سازمان جهاددانشگاهی تهران خبر داد و گفت: براساس پیش‌بینی‌ها، این طرح تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر احمد عرفان‌منش، مدیر پروژه تولید واکسن ویبریوزیس از اجرای طرح تحقیقاتی تولید آزمایشگاهی واکسن ویبریوزیس برای ماهی سی‌باس در سازمان جهاددانشگاهی تهران خبر داد.

وی، استفاده از باکتری‌های بومی موجود در منطقه و نزدیکی محل تولید و بازار مصرف و نیز استفاده از بیوتکنولوژی در تولید این محصول را از ویژگی‌های مهم این فن‌آوری برشمرد.

عرفان‌منش با اشاره به ضرورت اجرای این طرح پژوهشی در کشور، ابراز کرد: با توجه به اینکه در برنامه توسعه کشور بر برنامه امنیت غذایی و استفاده از ظرفیت دریا برای تولید پروتئین توسط آبزیان تأکید شده است و از آنجایی که توسعه آبزی‌پروری در دریا، توسعه بیماری‌ها را به‌دنبال خواهد داشت و یکی از بیماری‌های مهم پرورش ماهی در قفس، بیماری ویبریوزیس است که با انجام این طرح قصد داریم واکسن مناسب برای پیشگیری از بروز این بیماری را تولید کرده تا در افزایش امنیت مورد نیاز در توسعه آبزی‌پروری در کشور کمک موثری ارائه دهیم.

مدیر پروژه تولید واکسن ویبریوزیس برای ماهی سی‌باس با اشاره به آغاز این طرح در سال 1398، بیان کرد: براساس پیش‌بینی‌ها، این طرح تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید؛ از هم‌اکنون رایزنی برای استفاده از نتایج آن با بخش خصوصی و با پرورش‌دهندگان ماهی در خلیج‌فارس آغاز شده است.

وی با بیان اینکه اصولا از نتایج به دست آمده از این طرح انتظار ایجاد دانش فنی برای تولید واکسن ضد بیماری ویبریوزیس را داریم، گفت: اگر نتایج مطلوب باشند، تولید با استفاده از امکانات بخش خصوصی و یا واگذاری دانش فنی برای تولید محصول از برنامه‌های آتی جهاددانشگاهی برای این طرح است.

عرفان‌منش به مشکلات و موانع موجود در مسیر اجرای این طرح پژوهشی اشاره کرد و افزود: هر چند تولید چنین محصولی در شرایط اقتصادی کشور و با وجود تحریم‌های ظالمانه با مشکلاتی مواجه است، اما تلاش شده تا با استفاده از امکانات و تجهیزات بومی، بر مشکلات غلبه کنیم.

وی با بیان اینکه نبود فرهنگ مناسب برای مصرف واکسن از مشکلات جدی در کشور است، اظهار کرد: مصرف چنین محصولی با مقاومت مزرعه‌داران مواجه می‌شود به‌طوری که به جای آن از آنتی‌بیوتیک‌ها برای مبارزه با بیماری استفاده می‌کنند که نتیجه آن کاهش بهره‌وری، آسیب به سلامت غذا و تخریب محیط زیست خواهد بود.

مدیر پروژه تولید واکسن ویبریوزیس برای ماهی سی‌باس در ادامه بیان کرد: برای پیشگیری از این عوارض، رایزنی با سازمان‌های اجرایی مانند سازمان دامپزشکی کشور و سازمان شیلات برای ابلاغ دستورالعمل اجبار مصرف واکسن برای تولید در قفس ادامه دارد.

وی با بیان اینکه امید می‌رود مانند کشورهای پیشرو در این صنعت، واکسن جزء لاینفک تولید ماهی در آب‌های آزاد باشد، اظهار کرد: بر اساس رویکرد جهاددانشگاهی انتظار می‌رود این سازمان بتواند در بهره‌مندی از دانش‌های فنی موجود در کشور برای ارتقای رفاه، سلامت و اقتصاد جامعه برنامه جامعی را تقدیم کند که قاعدتاً نخبگان و متفکرین در اجرایی شدن آن نقش کلیدی دارند.

انتهای پیام
captcha