ایجاد روزنه‌های امید به زندگی؛ با محبت به امام زمان(عج)
کد خبر: 4072425
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۱

ایجاد روزنه‌های امید به زندگی؛ با محبت به امام زمان(عج)

پژوهشگر مهدویت ضمن ارائه راهکارهایی برای محبت به امام زمان(عج) گفت: با محبت به امام زمان(عج) است که روزنه‌های امید به زندگی در انسان ایجاد می‌شود.

مهدویت امام زمان(عج)حجت‌الاسلام حامد بوستانچی، پژوهشگر و دانش‌پژوه حوزه مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: اولین راهکار برای زیاد شدن محبت امام زمان(عج) در میان مهدی پژوهان و مهدوی دوستان، این است که یاد بگیریم با امام زمانمان دوست باشیم.

وی ادامه داد: در روانشناسی، دوستی قوانین خاص خودش را دارد بر اساس تعریفی در روانشناسی عشق و علاقه شدید قلبی دوطرفه آن هم به صورت نامحدود است که درجه‌اش از محبت بالاتر است. در حقیقت ما باید به جای محبت به امام زمان(عج) عشق به ایشان را در دل داشته باشیم‌ چراکه محبت علاقه یک طرفه نامحدود به امام زمان است. بنابراین وقتی با حضرت ولیعصر(عج) دوست باشیم ایشان نیز عنایت می‌کنند و ما عاشق ایشان می‌شویم.

بوستانچی تاکید کرد: همین دوستی با صاحب‌الزمان(عج) است که موجب می‌شود از بسیاری از مسائلی که ممکن است درگیرش شویم در امان بمانیم، علاوه بر این روزنه‌های امید را در دل زنده می‌کند. همین امید افزایی نشان از محبت امام زمان است که واسطه فیض خواهد شد.

وی اضافه کرد: این امید است که روز به روز محبت و وابستگی ما را به امام زمان(عج) بیشتر می‌کند. شخصی تعریف می‌کند گرفتاری‌های مالی بسیاری پیدا کردم و بارها و بارها دچار ورشکستگی شدم. یک نفر از نزدیکانم مدام به من تذکر می‌داد چرا با امام زمان(عج) دردودل نمی‌کنی چرا با امام زمان دوستی نمی‌کنی. چرا از امام زمان نمی‌خواهی مشکلاتت را حل کند. از این همه تاکیدش خوشم نمی‌آمد چراکه با امام زمان مانوس نشده بودم و محبت به ایشان را درک نکرده بودم. روزی به درخواست‌های مکرر این شخص به حضرت مهدی(عج) متوسل شدم و شروع کردم با ایشان عهد و پیمانی بستم. از ایشان خواستم کمکم کند تا مشکلاتم حل شود. این فرد تعریف می‌کند پس از مدت کوتاهی مشکلاتم بسیار زیبا حل شد به گونه‌ای که خودم هم متوجه نشدم این مشکلات چگونه حل شدند، دوستی با امام زمان(عج) زمینه ساز محبت ایشان به ما هم هست. حضرت هم قطعا محبت خواهد کرد و عشق و عاشقی دو طرفه جریان می‌افتد همان عشق و عاشقی که در واقعه کربلا رخ داد.

این کارشناس حوزه مهدویت گفت: اگر حضرت ابالفضل العباس(ع) عاشق مولایش امام حسین(ع) نبود، هیچ‌گاه حاضر نمی‌شد دستانش را در راه معشوقش از دست بدهد. اگر کسی عاشق نباشد حاضر نخواهد بود چشمانش را و جانش را در راه معشوق بدهد.

وی ادامه داد: عباس(ع) مصداق یک عاشقی است که حاضر است تمام هستی‌اش و جانش را در راه معشوق و امام زمانش بدهد. از طرفی امام حسین(ع) نیز حاضر است تمام هستی‌اش را به خاطر حضرت ابالفضل بدهد. در حقیقت اگر ما درک عمیقی از این موضوع داشته باشیم و به رابطه عاشقانه حضرت ابالفضل و امام حسین علیه‌السلام دقت کنیم از آن الگو خواهیم گرفت و نتیجه آن را در زندگی خودمان خواهیم دید.

شناختمان از امام زمان(عج) را بیشتر کنیم

این پژوهشگر حوزه مهدویت با تاکید بر اینکه وقتی شناخت ما از حضرت بیشتر شود سعی خواهیم کرد عوامل غیبت ایشان را برطرف کنیم، افزود: در حالتی که بخواهیم شناخت خودمان را از حضرت بیشتر کنیم گامی در جهت نزدیک شدن ظهور ایشان نیز خواهیم برداشت.

وی با بیان اینکه آشنایی و شناخت حضرت با مطالعه کردن به وجود خواهد آمد، ادامه داد: کتاب‌هایی همچون مکیال‌المکارم آیت‌الله موسوی اصفهانی، نجم الثاقب محدث نوری، کمال‌الدین و تمام‌النعمه شیخ صدوق از جمله کتاب‌هایی هستند که شناخت ما را از حضرت ارتقا خواهند داد.

به امام زمان سلام کنیم

این دانش‌پژوه دکترین مهدویت با تاکید بر اینکه سلام کردن یکی از مصداق‌های ابراز ارادت و دعا کردن برای سلامتی است، افزود: باید تلاش کنیم همانگونه که به امام حسین(ع) قبل و بعد نماز سلام می‌کنیم و به ایشان ابراز ارادت داریم، به امام حی، حاضر و ناظر نیز سلام کنیم. قطعا این سلام در ایجاد محبت بی‌تاثیر نیست و حضرت جواب سلام ما را خواهند داد. مگر می‌شود به حضرت ولیعصر(عج) سلام کرد و ایشان سلام ما را بی‌پاسخ بگذارند؟ غیر ممکن است، این سلام زمینه ساز دعا کردن برای سلامتی ایشان هم خواهد بود. اگر ما به امام زمان(عج) محبت کنیم و به ایشان سلام کنیم قطعا ایشان نیز جبران خواهند کرد و این محبت در زندگی ما بی تاثیر نخواهد شد.

وی تاکید کرد: بنابراین هر روز صبح وقتی از خواب بیدار می‌شویم باید اینگونه به امام زمان(عج) سلام کنیم، سلام آقای من، سلام ای بزرگوار، سلام ای کسی که همه وجود ما وابسته به وجود توست.

اهدای ثواب تمام کارها به امام زمان(عج)

بوستانچی یکی دیگر از راهکارهای برقراری محبت با صاحب‌الزمان(عج) را اهدای ثواب تمام کارهای مستحب به ایشان عنوان کرد و گفت: اگر محبت امام زمان(عج) را بخواهیم طلب کنیم باید هر کاری که به عنوان مستحب و یا حتی مباح انجام می‌دهیم ثوابش را به امام زمان تقدیم کنیم. در این صورت است که محبت ما به حضرت مهدی(عج) بیشتر خواهد شد. وقتی محبت به امام زمان در ما شکل بگیرد حاضر هستیم همه چیزمان را به امام زمان هدیه کنیم و این محبت زمینه ساز این خواهد شد که انسان از کارهایش لذت ببرد، در انجام آن کارها دقیق می‌شود، به همسر و فرزندانش این شیوه‌های برقراری محبت را آموزش می‌دهد که برای رضای خدا و امام زمان کارهایشان را انجام دهند و این جریان موجب می‌شود محبت به امام زمان(عج) در همه اقشار جامعه گسترش یابد و غیر ممکن است که نظر امام زمان هم به ما و جامعه ما برنگردد.

وی در پایان گفت: مثلا یکی از کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم این است که ثواب کارهایمان را در هیئت‌ها به صاحب‌الزمان(عج) هدیه کنیم.

مصاحبه از عاطفه ابرار پیراسته

انتهای پیام
captcha