برگزاری همایش بین‌المللی قرآن به سال آینده موکول شد
کد خبر: 4071909
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
مشفقیان در پاسخ به ایکنا؛

برگزاری همایش بین‌المللی قرآن به سال آینده موکول شد

معاون فرهنگی شهرداری شیراز در پاسخ به خبرنگار ایکنا درباره سرنوشت برگزاری همایش بین‌المللی ابن جزری گفت: قطعاً همایش بین‌المللی قرآن کریم که مربوط به ابن جزری است، در 1401 نخواهد بود اما تلاش می‌کنیم تا با تکمیل پژوهش‌ها و مشخص کردن راهبرد این همایش را سال 1402 برگزار کنیم.

مصطفی مشفقیان، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، مصطفی مشفقیان، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز امروز، 28 تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز در پاسخ به خبرنگار ایکنا درباره سرنوشت برگزاری همایش بین‌المللی ابن جزری گفت: در خصوص جایگاه تلاوت و مکتب شیراز در بحث قرآن همکاری با مجموعه ذیربط در دست اقدام داریم اما هنوز به یک مدل و الگوی قطعی نرسیدیم ضمن اینکه استعلام‌هایی که گرفته شد جواب قطعی نرسید.

وی افزود: قطعاً همایش بین‌المللی قرآن کریم که مربوط به ابن جزری است، در 1401 نخواهد بود اما تلاش می‌کنیم تا با تکمیل پژوهش‌ها و مشخص کردن راهبرد این همایش را سال 1402 برگزار کنیم و هدف ما نیز استعدادیابی و سرمایه‌گذاری بر روی استعدادهای قرآنی است.

مشفقیان در عین حال این نکته را یادآور شد: نکته حائز اهمیت در بعد ترویج فرهنگ دینی، یکی از اقداماتی که دنبال می‌کنیم و سرمایه‌گذاری خوبی روی آن صورت گرفته است، بحث آموزش و فراگیری قرآن کریم در رشته‌های حفظ، تلاوت، ترتیل و تفسیر قرآن کریم است.

معاون فرهنگی شهرداری شیراز با بیان اینکه دو فرهنگسرای شیراز به صورت اختصاصی در مباحث قرآنی مشغول به فعالیت هستند، گفت: همچنین طرح ملی رحله در تابستان جاری در سطح شهر شیراز با همکاری مؤسسه بیت‌الاحزان در حال اجراست که حدود 300 نفر در آن شرکت کرده‌اند و با اجرای چنین طرح‌هایی به دنبال رونق دوباره آموزش و فراگیری قرآن کریم در سطح شهر هستیم.

برپایی دو موکب اربعینی به همت شهرداری شیراز

وی در ادامه سخنان خود از برپایی دومین موکب احمدبن موسی(ع) متعلق به شهرداری در اربعین امسال در مرز نجف کربلا خبر داد و گفت: موکب احمدبن موسی(ع) شهرداری که هر ساله در ایام اربعین در مرز شلمچه برپا می‌شد، به قوت خود پابرجاست اما دومین موکب احمدبن موسی(ع) شهرداری شیراز نیز مصوب شده است که به همت سازمان فرهنگی در ایام اربعین در مسیر نجف کربلا برپا شود.

مشفقیان برپایی این موکب را فرصتی برای معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های گردشگری مذهبی، تاریخی و همچنین معرفی حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) به عنوان برادر امام رضا(ع) دانست و گفت: البته موکب احمدبن موسی(ع) متعلق به سپاه هم هر ساله در ایام اربعین در کربلای معلی برپا می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در ادامه سخنان خود از رونمایی کارت منزلت سالمندان طی روزهای آتی خبر داد و گفت: در ثبت نام اولیه این طرح حدود 6 هزار نفر از شهروندان شیرازی از طریق سامانه شهرداری ثبت نام کردند که بعد از استعلام از ثبت احوال، کارت برای 4 هزار و 500 نفر صادر شد که طی روزهای آتی هم از طریق پست به دست شهروندان خواهد رسید.

وی اظهار کرد: این کارت برای تمام سالمندان بالای 60 سال می‌تواند صادر شود و این امکان را برای دارندگان آن فراهم می‌کند که از خدمت مترو و اتوبوس به صورت رایگان استفاده کرده و در طول سال از خدمات فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری شهرداری با تخفیف 50 الی 100 درصد بهره‌مند شوند. خدمات اجتماعی مانند مراکز مشاوره، فرهنگی مانند کلاس‌های فرهنگسراها و باغات خانواده و گردشگری مانند تورهای گردشگری و استفاده از باغات شهرداری و ورزشی مانند استفاده از سالن‌های وزرشی و رویدادهای ورزشی.

مشفقیان با بیان اینکه ثبت‌نام جدید این کارت‌ها از روزی که کارت سالمندان رونمایی شود، آغاز خواهد شد، گفت: همه سالمندان می‌توانند در سامانه شهرداری شیراز برای دریافت کارت سالمندی ثبت‌نام کنند.

معاون فرهنگی شهرداری شیراز در ادامه سخنان خود با تصریح اینکه این سازمان برنامه‌هایی برای ساماندهی وضعیت پارک‌ها و معابر عمومی به لحاظ فرهنگی و مناسب‌سازی این اماکن برای خانواده‌ها و کم کردن ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی دارد، این نکته را یادآور شد که شهرداری شیراز تنها ارگان مسئول در این زمینه نیست زیرا ضابط قضایی نیست و این طرح زمانی موفق خواهد بود که تمام متولیان فرهنگی با هر مسئولیتی پای کار آیند و به هم کمک دهند تا بتوانیم فضای زیست شهری فرهنگی و اجتماعی شهر را به نقطه مطلوب برسانیم.

وی با بیان اینکه شیراز به لحاظ سرانه ورزشی محروم محسوب می‌شود، از کلنگ‌زنی و احداث 10 سالن ورزشی جدید در سال جاری خبر داد که این سالن‌ها تا انتهای سال 1403 به بهره‌برداری خواهند رسید.

مشفقیان در ادامه با تصریح اینکه در سطح شهر شیراز یک آشفتگی بصری داریم و متأسفانه ساز و کاری برای این موضوع وجود نداشته است. اما متولی ساماندهی این مسئله قطعاً سازمان فرهنگی نیست و ما خود از معترضین این آشفتگی هستیم، گفت: برای رفع این معضل طرحی سازمان فرهنگی برای جانمایی مجدد و بهبود فضای تبلیغات شهری با بودجه 5 میلیارد تومان تدوین کرده است که امیدواریم در ماه محرم شاهد اجرای آن باشیم.

تبلیغات شهری در مناسبت‌های مذهبی متولی ندارد

وی بیان کرد: تبلیغات شهری و فضاسازی‌ها در مناسبت‌های مذهبی و ملی متولی ندارد و سازمان فرهنگی شهرداری هم در این عرصه دست تنهاست و نمی‌تواند در هر مناسبت ده‌ها میلیارد تومان برای این کار هزینه کند چرا که نه بودجه اجازه چنین کاری می‌دهد و نه درست است که سازمان فرهنگی شهرداری در فضاسازی‌ها اینقدر دست تنها باشد.

معاون فرهنگی شهرداری شیراز با بیان اینکه در مناسبت‌های مذهبی و ملی حداقل فضاسازی مقابل بانک‌ها و ادارات توسط خود این مراکز صورت گیرد، گفت: کمکی که رسانه‌ها و به خصوص شورای اداری استان می‌تواند کند این است که ادارات موظف باشند فضای مقابل اداره خود را در مناسبت‌های ملی و مذهبی فضاسازی کنند و اگر این اتفاق رخ دهد، بخش اعظمی از هزینه‌های شهرداری صرفه‌جویی خواهد شد و می‌توانیم این مبلغ را به توسعه زیرساخت‌ها و فرهنگ دینی و شهروندی اختصاص دهیم.

مشفقیان همچنین گفت: یکی از کارهایی که سازمان فرهنگی شهرداری شیراز انجام می‌دهد بحث پیوست شهدا در معابری است که به نام شهید نامگذاری شده است که این کار را در چند کوچه شروع کردیم و تا سال 1402 کل شهر را پوشش خواهیم داد.

معاون فرهنگی شهرداری شیراز از تغییر مکان انجمن صنفی خبرنگاران فارس به پارک علوی خبر داد و گفت: اکنون دو اتاق در اختیار این انجمن قرار دارد ضمن اینکه فضاهایی هم ذیل سازمان فرهنگی برای استقرار خبرگزاری‌ها در سطح شهر شیراز وجود دارد که تلاش می‌کنیم تا نیمه مردادماه فراخوان این کار را اعلام کنیم تا خبرگزاری‌هایی که مکان مناسبی ندارند بتوانند طی یک تفاهم‌نامه از این فضاها استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در بحث آسیب‌های اجتماعی گفت: یکی از دلایلی که آسیب‌های اجتماعی سامان پیدا نمی‌کند این است که برخی از مسئولان تنها آسیب‌ها را بازدید می‌کنند، گویی فقط تور بازدید از آسیب اجتماعی برای برخی مسئولان برگزار می‌شود لذا یکی از آسیب‌ها این است که متولی مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

مشفقیان پیشنهاد تشکیل قرارگاهی برای رفع آسیب‌های اجتماعی داد و گفت: در صورت تشکیل این قرارگاه باید یک ارگان مسئولیت بالادستی آن را به عهده بگیرد و مابقی دستگاه‌ها مکلف به همکاری شوند و تا وقتی که این اراده کار جمعی  و قرارگاهی وجود نداشته باشد، کاری در این زمینه به پیش نخواهیم برد و گویی همه مسئول هستند اما هیچکس پاسخگو نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه باشگاه ورزشی شهرداری شیراز در تابستان امسال فعالیت خود را با ۱۳ رشته ورزشی آغاز می‌کند، گفت: این باشگاه در ۷ رشته ورزشی برای پسران و ۶ رشته ورزشی دختران شروع به فعالیت می‌کند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز تصریح کرد: از تابستان امسال تا سال آینده ۱۱۰ یادواره شهدا با همکاری مناطق ۵ گانه بسیج شیراز برگزار می‌کنیم که محوریت آن مساجد شهر است.

مشفقیان همچنین از عقد قرارداد همکاری میان این سازمان به نمایندگی از شهرداری شیراز با سازمان فرهنگی رسانه‌ای اوج خبر داد و گفت: انعقاد این تفاهم‌نامه به سرانجام رسانده است و به زودی با حضور مدیر سازمان فرهنگی رسانه‌ای اوج مراسم امضا و تبادل تفاهم‌نامه در شیراز برگزار خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه این قرار داد سه جنبه دارد، گفت: ساخت سریال تلویزیونی حضرت شاهچراغ(ع) از جمله مفاد این تفاهم‌نامه است که الزام ما در ساخت آن درجه کیفی آن بوده و پخش آن از شبکه‌های ملی سیما است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز افزود: ساخت سریال حضرت شاهچراغ(ع) با عنوان امین ولایت ۳۰ ماه به درازا می‌کشد که از مرداد امسال کار آن به سرانجام می رسد..

به گفته مشفقیان، احداث دیوارنگاره میدان امام حسین(ع) از دیگر بندهای این قرار داد است که بزرگترین دیوارنگاره حماسی مذهبی را در شیراز به تصویر خواهد کشید.

برپایی نمایش «محشر» طی ایام محرم

وی از برگزاری رویداد عظیم و میدانی محشر در شیراز هم خبر داد و گفت: این نمایش میدانی به مناسبت ماه محرم در شهریورماه برگزار خواهد شد و برآورد می‌شود ۲۰۰ هزار نفر طی ۲۰ شب در فضای کنار کارخانه سیمان بازدید داشته باشد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اقدام ویژه دیگر سازمان را که تا محرم به بهره‌برداری می‌رسد را تکمیل و بهره‌برداری از مجموعه مهربانو عنوان کرد و گفت: در این طرح، نیازهای ورزشی، گردشگری، فرهنگی و مشاوره‌ای بانوان را تامین می کنیم.

وی با بیان اینکه این فضای اختصاصی بانوان است، اظهار کرد: مساحت باغ اختصاص یافته به این طرح، ۲/ ۱۳ هکتار است که مرکز مشاوره و کلینیک تخصصی بانوان فاز بعدی این طرح است.

انتهای پیام
captcha