هنرمندان موسیقی بین بخشش ارشاد و اخذ اداره مالیات سرگردانند + ‌صوت
کد خبر: 4071894
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴
بررسی ایکنا درباره یک معضل بلاتکلیف فرهنگی

هنرمندان موسیقی بین بخشش ارشاد و اخذ اداره مالیات سرگردانند + ‌صوت

بابک بنی‌حسینی، عضو هیئت پیگیری آموزشگاه‌های موسیقی گفت: بند «ل» قانون ماده 139 به صراحت قید کرده مراکز و مؤسسات آموزشی فرهنگی هنری و آموزشگاه‌های آزاد هنری که دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند از پرداخت مالیات معاف هستند اما اداره مالیات به این قانون توجهی نمی‌کند.

بابک بنی‌حسینی، عضو هیئت پیگیری آموزشگاه‌های موسیقی استان تهران در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با مالیات آموزشگاه‌های هنری بیان کرد: پیرامون مالیات هنرمندان در بند «ل» قانون ماده 139 قانونی در مجلس تصویب شده است که در این قانون به صراحت قید شده مراکز و مؤسسات آموزشی فرهنگی هنری و آموزشگاه‌های آزاد هنری که دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند از پرداخت مالیات معاف هستند. همچنین فعالیت‌های تبعی این مراکز، مانند مؤسسات چندمنظوره که گالری، استودیو ضبط، آموزش هنر و... نیز طبق صراحت این قانون دارای معافیت مالیاتی هستند.

وی ادامه داد: در کل آموزشگاه‌‌های آزاد هنری که شامل آموزشگاه‌های موسیقی، هنرهای تجسمی، خوشنویسی، هنرهای نمایشی و سینمایی و صنایع دستی نیز چون مجوز خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه می‌کنند معاف از مالیات هستند. پس افرادی که در این مراکز مشغول کار هستند نیز از پرداخت مالیات معافند. در انتهای این قانون، جمله «به شرط انجام تکالیف قانونی» نیز قید شده است که این جمله بخش کلیدی این موضوع است و متأسفانه از این جمله سوءاستفاده می‌شود.

بنی‌حسینی با اشاره به پیشینه پرداخت مالیات گفت: تا سال 1395 با مراجعه به اداره مالیاتی تنها اظهارنامه مالیاتی را پر می‌کردیم و گفته می‌شد که تنها اطلاعات فردی، مجوز و پروانه فعالیت را پرکنید و در قسمت میزان درآمد، پرداخت حقوق، سود و زیان و هزینه‌ها پر نشود. زیرا شما معاف از مالیات هستید، صفر بنویسید و در آخر هم مالیات صفر می‌شد و هیچ مسئله‌ای وجود نداشت. آن زمان کسانی که اظهارنامه نمی‌دادند را طبق قانون جریمه می‌کردند.

وی افزود: از سال 1396 با توجه به کسری‌ بودجه دولت، خیلی آرام و بی‌صدا به صورت سلیقه‌ای در برخی از دوایر مالیاتی از برخی ایراد گرفتند که چرا شما درآمد را صفر می‌زنید، مگر درآمد ندارید؟ باید رقم بزنید و هزینه‌ها را به صورت کلی بنویسید اما خیلی ریز لازم نیست که بنویسید و عملاً از این سال مالیات گرفتن‌ها شروع شد. خیلی آرام مبالغ مالیاتی اضافه شد تا به امروز رسید.

عضو هیئت پیگیری آموزشگاه‌های موسیقی اظهار کرد: از سال 1397 تعدادی از آموزشگاه‌دارها به همین منظور جلساتی گذاشتیم و هیئت پیگیری تشکیل دادیم و با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه‌نگاری‌ کردیم مبنی بر اینکه آموزشگاه‌های موسیقی با توجه به اینکه زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد است باید حامی ما باشد و دایره حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام از ما حمایت کند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اعلام کرد که نامه‌ای به آموزشگاه‌داران می‌دهد تحت عنوان اینکه آن را به اداره مالیاتی ارائه دهید تا مالیات صفر رد شود.

وی در رابطه با نحوه برخورد با نامه وزارت فرهنگ و ارشاد بیان کرد:  بالای 70 نفر از دوستان ما وقتی این نامه را به اداره مالیات ارائه می‌کردند، ممیز مالیاتی آن را پاره کرده یا درون سطل زباله می‌انداخت. عملاً اداره مالیات با نامه مدیرکل یک وزارتخانه اینگونه برخورد کرده به هیچ نامه رسمی و غیررسمی توجه نمی‌کند.

بنی‌حسینی بیان کرد: از سال 1398 حدود 18 نامه از معاونت‌ فرهنگی و هنری و معاونت حقوقی و منابع انسانی وزارت فرهنگ ارشاد به اداره مالیات ارسال شد که تنها به سه نامه جواب داده شده است. یکی از این نامه‌ها را آقای پارسا که معاون وزارت امور اقتصاد و دارایی وقت بود جواب دادند که به تمام دوایر مالیاتی ابلاغ ‌شد که آموزشگاه‌های آزاد هنری طبق بند «ل» قانون ماده 139 از مالیات معاف هستند و این قانون لازم‌الاجرا است. این نامه ابلاغ شد اما وقتی که این نامه را هم نشان می‌دادیم اتفاق خاصی رخ نمی‌داد.

وی ادامه داد: آخرین تلاشی که در سال 1398 کردیم، حدود 360 آموزشگاه موسیقی از شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با این موضوع استمداد کردیم. نامه‌ای از حوزه وزارتی به وزارت امور اقتصاد و دارایی ارسال شد که حتی به نامه شخص وزیر هم جواب ندادند. بعد از تعویض دولت نیز نامه‌ای را با تعداد امضا بیشتر به آقای اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستادیم مبنی بر اینکه مالیات‌ها افزایش بسیار زیادی داشته و به بالای 50 میلیون تومان رسیده است آن هم در دوره‌ای که دو سال و نیم در وضعیت بحرانی کرونایی به سر بردیم و چند ماه آموزشگاه‌ها تعطیل بوده است. آقای خاندوزی تلویحاً و شفاهی گفتند که پیگیری‌های لازم این نامه را انجام می‌دهیم ولی تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده است. وقتی گفته می‌شود که ما طبق قانون معاف از مالیات هستیم با پاسخ مناسبی روبرو نمی‌شویم.

این هنرمند با اشاره به واریز کمک معیشتی برای هنرمندان بیان کرد: برای آموزشگاه‌داران و هنرمندانی که عضو صندوق هنر هستند در چند نوبت کمک معیشتی‌های یک میلیونی و یک میلیون و پانصدی واریز شده است. سؤالی که پیش می‌آید این است که اگر ما وضعیتمان به قدری خراب است که کمک معیشت می‌گیریم چطور باید پنجاه میلیون مالیات پرداخت کنیم؟

کد

بنی‌حسینی با بیان اینکه گروه پیگیری آموزشگاه‌‌های آزاد هنری موسیقی به تازگی جلسه‌ای با آقای محمود سالاری معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت ادامه داد: تمام مستندات ارائه شد و شخصی به طور ویژه مسئول پیگیری این موضوع تعیین شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری‌های لازم را برای پیگیری انجام داده است اما وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی هیچ توجهی به این موضوعات ندارد.

وی با اشاره به معافیت مالیاتی ناشران بیان کرد: اتفاقی در حوزه نشر افتاد این بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توافقنامه‌ای با وزیر امور اقتصاد و دارایی بستند که به واسطه این توافقنامه ناشران دیگر اظهارنامه مالیاتی نیز پر نمی‌کنند و کاملاً این موضوع را شفاف کردند و از عملکردهای سلیقه‌ای خارج شد. در رابطه با مالیات هنرمندان موسیقی نیز نیازمند یک توافقنامه از این دست هستیم.

وی در پایان در رابطه با درخواست واحد متمرکز مالیاتی برای جلوگیری از رفتار سلیقه‌ای گفت: هنرمندان سینما و خانه سینما چندین سال قبل با وزارت امور اقتصاد و دارایی قراری گذاشتند تا تمام فعالیت‌هایی سینمایی در واحد مالیات میدان شعاع در خیابان قائم‌مقام انجام شود زیرا یک مکان متمرکز است نمی‌شود به صورت سلیقه با افراد برخورد شود. درخواست کردیم که برای آموزشگاه‌های موسیقی هم چنین اتفاقی رخ دهد که متأسفانه توجه نشد و هر واحد مالیاتی و هر ممیز بسیار سلیقه‌ای مالیات را اعمال می‌کند.

انتهای پیام
captcha