به گزارش ایکنا از خراسانجنوبی، ذبیح الله اوحدی، رئیس دانشگاه پیام نور خراسانجنوبی، شب گذشته ۲۶ تیرماه در همایش زنان پیشگامان دفاع از حریم ولایت در بیرجند که به مناسبت عید غدیر در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: ارتجاع یعنی عقلانیت منهای تعصب، اما غیرت نقطه مقابل ارتجاع است یعنی تعصبی که با عقلانیت همراه است.
وی افزود: رهبر انقلاب در سخنرانی روز ۱۴ خرداد، نسبت به خطر نفوذ جریان ارتجاع هشدار دادند و مصداق و معیار جدیدی از «ارتجاع» ارائه فرمودند که آن، اندیشه و سبک زندگی غربی است.
رئیس دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی با بیان اينکه غدیر مسئلهای استمراری و امتدادی به ظهور است، گفت: غدیر مسئلهای مفهومی است و هیچ انسانی بدون اینکه از مسیر ولایت عبور کند درجات توحید برای او باز نمیشود همانگونه که امام رضا(ع) شرط تحقق توحید را امامت بیان میکنند.
وی با اشاره به اینکه اولویت مصادیق ارتجاع بحث ضربه زدن به سرمایه ایمان و ولایت و ذهن جوانان نسبت به این مسئله مهم است، تصریح کرد: انبیاء الهی و ائمه اطهار(ع) همواره با تفکر ارتجاع مقابله کرده و به دنبال بیداری مردم بودند.
اوحدی ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل مهمی که شیطان با ۶ هزار سال عبادت سقوط کرد تقکر ارتجاعی و عدم تسلیم پذیری او از ولایت بود و این خطر امروز ما را نیز تهدید می کند و باید مراقب باشیم تا فکر ارتجاع به صورت جنگ نرم در ذهن ما رسوخ پیدا نکند.
رئیس دانشگاه پیام نور خراسانجنوبی بیان کرد: مومنی که عبادت(نماز و روزه) می کند، اما امر به معروف و نهی از منکر نمیکند و جهاد تبیین را جزو اولویتهای زندگی خود نمی داند و تولی و تبری ندارد و جهادی نمی کند و جنگ نرم را مدیریت نمی کند، این چه نماز و روزهای است؟ بنابراین نماز مومن باید اجتماعی شود.
اوحدی با بیان اینکه غدیر و ولایت یک مسئله محتوایی و حل المسائلی در منطقه است، گفت: غدیر این ظرفیت را دارد تا بتواند علاوه بر سیاست، مسائل و مشکلات معنوی و معرفتی منطقه را حل کند اما دکترین حوزوی و دانشگاهی باید بیشتر تلاش کنند و مبانی غدیر را بازنگری کنند و مدیریت ولایی این ظرفیت را دارد تا بتواند حلال مشکلات جهانی باشد.
رئیس دانشگاه پیام نور خراسانجنوبی ادامه داد: غدیر یک مسئله و به تنهایی مصداقی برای امیر المومنان(ع) نیست که دستش را بالا ببرد و به عنوان خلیفه وقت انتخاب شود بلکه این مسئله بسیار دقیقتر و عمیق تر است و باید مراقب دشمن باشیم که پرانتز مسئله غدیر را فقط به ۱۴۰۰ سال پیش منتهی نکند و پرانتز را ببندد.
وی بیان کرد: لازم است حواسمان جمع باشد که غدیر را ابتدا یک مسئله مفهومی ببینیم و بعد یک مسئله مصداقی.
رئیس دانشگاه پیام نور خراسانجنوبی با بیان اینکه قبل از اینکه مسئله «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» مطرح شود و ندای آزادیخواهی عالم بلند باشد، سر آغازین آن «کل یوم غدیر و کل ارض غدیر» است، این شعار اکنون در جامعه ما خاموش است و تبدیل به یک آسیب فرهنگی شده است، افزود: غدیر یک مسئله تعیین کننده برای مسائل کلان بین المللی است.
وی با بیان اینکه سیر حرکت تمامی انبیاء الهی این بود که به ولایت منتج شود و ولایت نجات دهنده باب توحید است، اظهار کرد: ولایت مسئلهای دو طرفه اتحادی است که یک سمت آن مردم و سمت دیگرش ولی است، گفت: مشروعیت بحث ولایت از آسمان می آید و مقبولیت آن مربوط به زمین است البته ما از مقبولیت نظری صحبت نمی کنیم چون عرض ارادت سطحی به ائمه اطهار(ع) کارگشا نیست.
وی تصریح کرد: بنابراین مسئله مقبولیت باید عملیاتی و میدانی در سطح زمین اجرا شود یعنی اتحادی که بین ولی و مردم برقرار است مربوط به مقبولیت عملی و میدانی مردم است که باید ولی خدا را در میدان اجتماعی کمک کنند نه اینکه تماشاگر باشند. در کربلا یک عده به خاطر مسائل اقتصادی حاضر نشدند اولویت را به مسائل ولایی و دینی بدهند و در آزمون قبول نشدند.
رئیس دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی، ولایتمداری را مهمترین آزمون الهی از بشر دانست و تأکید کرد: باید مراقب باشیم چون آزمون ولایت در دوران غیبت از همه مردم گرفته خواهد شد چون خداوند با هیچ کسی تعارف ندارد.