۵۵ یادمان شهدای گمنام در فارس نیمه‌کاره مانده است
کد خبر: 4071469
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳

۵۵ یادمان شهدای گمنام در فارس نیمه‌کاره مانده است

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با بیان اینکه از ۱۴۰ یادمان شهدای استان ۵۵ مورد آن نیمه‌‌کاره است، گفت: برای جانمایی و دفن شهدای گمنام نیز در ۶۰ نقطه درخواست تدفین شهید داده شده است.

سعید کوشکی جهرمی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارسبه گزارش ایکنا از فارس، سردار سعید کوشکی‌جهرمی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس، امروز، 26 تیرماه در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار دفاع مقدس استان گفت: فارس چه در زمان جنگ تحمیلی از نظر رشادت و حماسه‌سازی و چه پس از آن با حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استانی شاخص در کشور بوده و امروز در تدوین کتاب نقش فارس در دفاع مقدس، الگوی دیگر استان‌ها و در تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان شاخص کشور هستیم.

وی با بیان اينکه استان فارس با تدوین کتاب نقش فارس در دفاع مقدس به عنوان اولین استان رتبه برتر کشور را داراست و الگویی برای دیگر استان‌های کشور است، افزود: در شورای راهبردی ادبیات و ابلاغیه رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور نیز جایگاه خاص فارس مورد تایید و تجلیل قرار گرفته است؛ همچنین در زمینه تولید کتاب با موضوع دفاع مقدس نیز فارس با چاپ، نشر و عرضه ۱۲۰ کتاب در سال گذشته موفق به اخذ رتبه اول کشور شد.

کوشکی جهرمی ادامه داد: احراز رتبه دوم در ثبت و ضبط تاریخ شفاهی پیشکسوتان دفاع مقدس و پیاده کردن خاطرات و زندگینامه یادگاران دفاع مقدس جهت تبیین هرچه بهتر جایگاه فارس در دفاع مقدس و کسب رتبه دوم در موضوع دانشنامه در دست تدوین دفاع مقدس که با ۷۰۰ مدخل و دو هزار و ۲۰۰ مقاله تا اینجای کار سنگین‌ترین دانشنامه دفاع مقدس بعد از تهران بوده و پس از پایتخت در جایگاه نخست کشور قرار گرفته است.

مدیرکل حفظ آثار فارس سپس به اهم اقدامات در دستور کار این اداره‌کل اشاره کرد و گفت: بازدید مستمر و میدانی از شهرستان‌ها و بخش‌های مختلف استان و بررسی کیفیت ساماندهی یادمان شهدای گمنام و تأکید بر برگزاری جلسات شورای حفظ آثار آن شهرستان، پیگیری رونمایی از ۴۰ کتاب تولیدی در مورد ایثار در مردادماه پیش رو و ترسیم چشم انداز چاپ ۱۲۰ کتاب در سال جاری، حمایت از رویدادهای فرهنگی هنری ادبی با درونمایه ایثار، فعالسازی کارگروه‌های مختلف و جلسه با مدیران دستگاه‌های مختلف جهت تأکید بر حفظ و پاسداشت ارزش‌های دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت، ایده پردازی و پیگیری شهرآرایی و تزئین فضای شهری با تصاویر شهدا، پیگیری برپایی جلسات هیات رزمندگان و جلسات هیات امنای شهدای گمنام و جلسات پیشکسوتان شهرستانها از جمله مهمترین اقداماتی است که در اداره کل حفظ آثار فارس در استان در حال پیگیری مستمر یا انجام است.

وی در ادامه ضمن اعلام آمادگی جهت برگزاری جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار دفاع مقدس در موزه دفاع مقدس پیش از هفته دفاع مقدس با حضور استاندار و فرمانداران شهرستان‌ها اظهار کرد: در زمینه اقدامات یادشده مشکلاتی در سطح استان وجود دارد که جز با دستور استاندار ولایی و حزب الهی استان حل نمی‌شود.

کوشکی‌جهرمی از استاندار فارس خواست ضمن ارائه دستوراتی مبنی بر فعال‌سازی کارگروه‌های مختلف و برپایی جلسات منظم جهت مشخص شدن نقش دستگاه‌های اجرایی استان در خصوص حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در خصوص پیگیری جذب و جلب منابعی که طی سفر استاندار به شهرستان‌ها یا سفر رئیس‌جمهور به استان فارس یا در جلسات شورای حفظ آثار استان و شهرستان مصوب شده و به استحضار استاندار رسیده دستورات لازم را بدهد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس افزود: در خصوص ساماندهی تصاویر شهدا و شهرآرایی و بهبود سیما و منظر شهر کارگروهی با همکاری دیگر دستگاه‌ها به ویژه شهرداری ایجاد شده و ۴ جلسه نیز تاکنون تشکیل داده است.

وی با بیان اینکه از ۱۴۰ یادمان شهدای استان ۵۵ مورد آن نیمه‌کاره است، افزود: جهت جانمایی و دفن شهدای گمنام نیز در ۶۰ نقطه درخواست تدفین شهید داده شده است اما برابر سیاست ابلاغی، به هیچ جایی شهید گمنام داده نمی‌شود مگه اینکه ۷۰ درصد کار پیشرفت فیزیکی داشته باشد و این تدبیر را اندیشیده‌ایم تا شهید گمنام گمنام‌تر نشود.

کوشکی‌جهرمی با تصریح اينکه در خصوص حفظ ارزش‌های دفاع مقدس و پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت، مشکلات و موانع اساسی وجود دارد که با همت استاندار باید حل و فصل شود به راهکارهایی جهت حل و فصل این مشکلات اشاره کرد.

این یادگار دوران دفاع مقدس یادآور شد: در جلسات قبل مصوباتی تنظیم شده و به استحضار استاندار رسیده و استاندار نیز دستوراتی در خصوص آن صادر کرده اما بسیاری از این مصوبات همچنان بلاتکلیف باقی مانده‌اند. کیفیت اجرا و ضمانت اجرایی این مصوبات باید تعریف شده و عملیاتی شوند و از بلاتکلیفی کنونی خارج شوند. برای نمونه برنامه‌ها و مصوباتی از آذر ماه سال قبل هم به سازمان برنامه و بودجه و هم به شورای شهر ارائه شده اما هنوز کسی یک سطر هم به آن‌ها پاسخ قبولی یا رد نداده و ما خواهان رفع این بلاتکلیفی هستیم.

کوشکی‌جهرمی بیان کرد: حذف کد پروژه عمرانی یادمان‌های شهدا از دفترچه درمان که تامین اعتبار را ناممکن کرده، مشکلات مشاعات آب و برق و گاز بسیاری از این یادمان‌ها، تکرار نام حدود ۳۰۰۰ تن از شهدای گرانقدر و عدم استفاده از نام بسیاری از شهدا در نامگذاری معابر و خیابان‌های شیراز، عدم تعیین تکلیف مالکیت برخی اراضی بین منابع طبیعی و شهرداری جهت تخصیص یادمان شهدا از دیگر مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم.

این مقام مسئول همچنین از استاندار فارس خواست پیگیر فعال‌سازی کارگروهی برای پیگیری و اجرای قانون جامع خدمت‌رسانی به ایثارگران برای رفع مشکلات خانواده‌های ایثارگران و شهدا شود.

کوشکی در پایان خواستار فعال شدن کد پروژه تمامی یادمان‌های شهدا در برنامه و بودجه، همکاری صنایع بزرگ با هماهنگی صمت جهت پاسداشت حفظ و نشر فرهنگ ایثار به عنوان یک مسئولیت اجتماعی و همکاری بهتر دستگاه‌های اجرایی استان جهت عملیاتی‌شدن دستور استاندار به ویژه در حوزه برنامه و بودجه و یادمان‌های شهرداری شد.

انتهای پیام
captcha