حجاب، موضوع توطئه و فتنه‌انگیزی دشمن قرار گرفته است
کد خبر: 4071031
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۴

حجاب، موضوع توطئه و فتنه‌انگیزی دشمن قرار گرفته است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مرکزی مردم را به هوشیاری مقابل توطئه‌های فرهنگی و اعتقادی دعوت کرد و گفت: دشمن شکست مردم ایران را در جنگ فرهنگی دنبال و برای رسیدن به اهداف خود از هرگونه تلاش دریغ نمی‌کند.

حجت الاسلام مصطفی فرخی، دبیر ستاد امر به معروف مرکزی

رعایت حجاب امری فطری و درونی است و ریشه در تاریخ زندگی بشری دارد؛ چراکه همه انسان‌ها ناخودآگاه به پوشش گرایش دارند، اما سال‌ها است که این مهم دستخوش تحول و تغییراتی به دلیل تبلیغات سوء دشمنان و توطئه آنان قرار گرفته و باعث شده دختران نوجوان و جوان از حجاب اسلامی روی‌گردان شوند. وظیفه رسانه، دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی این است که برای نشان دادن زیبایی‌های حجاب و رعایت عفاف دست به کار شده و دست از اقدامات کلیشه‌ای و سطحی همچون سخنرانی‌های متعدد برداشته و از ابزار هنر برای تشویق بانوان نوجوان و جوان به حجاب اسلامی استفاده کنند. به مناسبت هفته عفاف و حجاب گفت‌و‌گویی با حجت‌الاسلام مصطفی فرخی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان انجام شده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

حجت‌الاسلام مصطفی فرخی، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان مرکزی، به تشریح برنامه‌های اجرایی این هفته در ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌ها اشاره و تصریح کرد: مهم‌ترین برنامه این هفته اجرای طرح کشوری «عفاف و‌ حجاب» در استان است که شاخصه‌های این مهم از ماه‌ها در قالب ابلاغیه به ادارات آغاز و در مرحله ارزیابی اولیه و مقدماتی قرار دارد، پس از آن در صورت لزوم ارزیابی‌های ویژه از سوی ستاد امر به معروف و استانداری انجام می‌شود.

گلایه مردم از کاهش امنیت اخلاقی در جامعه

وی ضرورت بهره‌گیری از کارشناسان اجتماعی و فرهنگی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه را ضروری توصیف کرد و افزود: وضعیت حجاب در اجتماع نامناسب است و برای رفع این ناهنجاری باید فکری کرد. بسیاری از مردم مراتب ناراحتی و اعتراض خود نسبت به حجاب بانوان را از طریق تلفن، نامه و حتی گفت‌و‌گوی حضوری به ستاد امر به معروف اعلام و از کاهش امنیت اخلاقی در جامعه گلایه دارند.

فرخی مطالبه‌گری عموم شهروندان از تحقق واقعی امر عفاف و حجاب در جامعه را امری به‌حق و به‌جا عنوان و اضافه کرد: اغلب شهروندان از وضعیت حجاب ناراضی هستند و وظیفه همه ما این است که این درخواست را تحقق بخشیم. مطالبه‌گری باید در چارچوب رعایت ادب، اخلاق  و انصاف انجام شود و بانوان محجبه مطالبه خود را در روز 21 تیر (روز ملی عفاف و حجاب) در قالب اجتماع و راهپیمایی خانوادگی به منصه ظهور رساندند؛ چراکه مردم احساس می‌کنند امنیت اخلاقی جامعه در حال تنزل است و ما مکلف هستیم از این امر جلوگیری کنیم.

وی در ادامه در خصوص تحقق امنیت اخلاقی در جامعه، یادآور شد: متأسفانه چند سالی است که شیب امنیت اخلاقی رو به تنزل است و این امر مردم را نگران می‌کند؛ چراکه گاه در سطح اجتماع شاهد صحنه‌هایی هستیم که از حوزه عفت و حیا به دور است و همین عامل زمینه نگرانی خانواده‌ها نسبت به فرزندان خویش را فراهم می‌کند. ستاد امر به معروف مکلف است به دغدغه‌های به‌حق مردم رسیدگی و ناهنجاری‌ها را پیگیری کند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مرکزی مردم را به هوشیاری در مقابل توطئه‌های فرهنگی و اعتقادی مردم دعوت کرد و افزود: مردم در برابر فتنه‌های دشمن نباید ساده‌اندیش باشند. حجاب، موضوع توطئه و فتنه‌انگیزی دشمن قرار گرفته است و هزینه‌های سنگین آنان در این حوزه برای دوری نوجوانان و جوانان از این امر گواه بر این ادعا است. آنان شکست مردم ایران در جنگ فرهنگی را دنبال کرده و برای رسیدن به اهداف خود از هرگونه تلاش دریغ نمی‌کنند.

حجاب مطالبه مردم است

فرخی در ادامه اجرای قانون در حوزه عفاف و حجاب را درخواست شهروندان دانست و ادامه داد: وقتی قانونی مصوب می‌شود برای آن باید ضمانت اجرایی قرار داد، قانون‌شکنی از هیچ فردی از سوی مسئولان و مردم قابل قبول نیست، البته که اکثر مردم تابع قانون بوده و رعایت آن را وظیفه خود می‌دانند، اما تعداد کمی نیز هستند که تحت تأثیر وسوسه دشمن شده و هنجارشکنی می‌کنند.

وی تأکید کرد: برای جلوگیری از تبلیغات سوء دشمن باید از هر ابزاری استفاده کرد تا بی‌حجابی و هنجارشکنی به سبک زندگی تبدیل نشود. سبک زندگی غربی به ویژه در نظام خانواده با شکست مواجه شده است، حال با این وجود چطور می‌توان از سبک زندگی غربی انتظار سلامت اخلاقی داشت؟ فروپاشی نظام خانواده را در غرب شاهدیم و مبلغان اروپایی و امریکایی قصد دارند سبک زندگی منسوخ شده خود را به جای فرهنگ ایرانی _ اسلامی در ایران تعریف کنند.

فرخی در پاسخ به این سؤال که آیا دستگاه‌های متولی امر عفاف و حجاب به وظیفه خود عمل می‌کنند یا خیر؟ گفت: توجه به این امر نکته اساسی است که اغلب دستگاه‌ها و ادارات نسبت به آن کم توجه هستند. در بازرسی‌های انجام شده از دستگاه‌ها متوجه شدیم که دستگاه‌ها به بخش مهمی از تکالیف خود در حوزه عفاف و حجاب عمل نکردند و می‌توان گفت این رقم به بیش از 80 درصد می‌رسد. حدود 32 دستگاه متولی امر عفاف و حجاب در کشور هستند و از این ادارات باید سؤال کرد چند درصد خدمات در حوزه کمیت و کیفیت ترویج فرهنگ حجاب و عفاف به مردم ارائه دادند؟ این دستگاه‌ها خدمات بسیار ضعیفی ارائه دادند که به هیچ عنوان قابل پذیرش و توجیه نیست.

وی ادامه داد: اگر قصد رونق و توسعه عفاف و حجاب را در جامعه داریم نباید از تکالیف تعریف شده که قانون آنان را مکلف به اجرا کرده است سطحی عبور کنیم. با بی‌تفاوتی نمی‌توان رشد عفاف و حجاب را انتظار داشت. کوتاهی همه دستگاه‌ها از صدا‌و‌سیما و دستگاه‌های فرهنگی گرفته تا ستاد امر به معروف و دانشگاه باید مورد بررسی قرار گیرد و نقاط ضعف در سایه تعامل و هم‌افزایی برطرف شود.

برنامه‌های تلویزیون برای نوجوانان قابل پذیرش نیست

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان ضرورت تعریف زیبایی‌های عفاف و حجاب به نوجوان را از سوی دستگاه‌های متولی خواستار شد و افزود: مهم‌ترین عامل نارسایی و ضعف در حوزه عفاف و حجاب عدم آموزش آثار و برکات رعایت این امر الهی است. باید قبول کرد انسان‌ها خواهان زیبایی هستند و در نگاه برخی از آنان بی‌حجاب بودن زیبا است و این تفکر که زاییده تفکر شیطانی دشمنان است در عمق ذهن نوجوانان ما می‌نشیند. فلسفه حجاب باید به بهترین و جذاب‌ترین شیوه به نوجوانان معرفی شود تا آنان پذیرای رعایت عفاف و حجاب در جامعه باشند.

فرخی ادامه داد: بزرگترین نقص آموزش عفاف و حجاب به صدا‌و‌سیما بازمی‌گردد، اعتقادم بر این است اگر بتوان سریال‌های پربیننده مثل «ستایش» و «گاندو» با محوریت عفاف و حجاب و ضرورت رعایت این امر الهی تولید شود، قطعاً آثار آن را در جامعه خواهیم دید، اما در طول سال‌های گذشته به یاد ندارم سریال قوی در حوزه عفاف و حجاب تولید شده باشد. هرگاه در رادیو و تلویزیون صحبت حجاب می‌شود با سخنرانی‌های متعدد روبه‌رو می‌شویم. باید بپذیریم تعداد کمی از مردم حوصله نشستن پای سخنرانی‌های علمی و فرهنگی را دارند، اما اگر فیلم جاذبه داشته باشد اکثریت به تماشا می‌نشینند.

وی در پایان با اشاره به اینکه برخی از برنامه‌های تلویزیون در حوزه عفاف و حجاب برای نوجوان امروز قابل پذیرش نیست، اضافه کرد: برای توسعه فرهنگ حجاب لازم نیست دست به کارهای غیرمنطقی و باورناپذیر زد، حجاب و عفاف به خودی خود دارای جذابیت است و کم‌توجهی برخی از بانوان و آقایان به این امر نشان از کم‌کاری ما مسئولان دارد؛ از این رو اجرای برنامه‌های باورپذیر می‌تواند به جذب جامعه هدف در راستای توسعه این فرهنگ دینی منتج شود.

انتهای پیام
captcha