4 ویژگی غدیر در قرآن
کد خبر: 4071000
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
آیت‌الله لطف‌الله دژکام بیان کرد؛

4 ویژگی غدیر در قرآن

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه روز غدیر ۴ ویژگی دارد که این ویژگی‌ها در آیه 3 سوره مائده آمده است، به بیان این ویژگی‌ها پرداخت.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 24 تیرماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی و تبریک فرارسیدن سالروز ولادت امام هادی(ع) گفت: در روایتی از آن امام همام نقل شده است که فرمودند مردم آگاه باشید دنیا بازاری است محل معامله من و شما با خدای متعال یا این است که در این معامله سود می‌کنیم یا ضرر.

وی افزود: این مضمون روایت امام دهم است پس تلقی دینی ما از این دنیا تلقی یک بازار باید باشد و اکنون ما در حال معامله با خدا هستیم. شبانه‌روز ما همین است نه اینکه بگویم اینجا معامله هست و جای دیگر نیست؛ سرکار می‌رویم همین است، در خانه استراحت می‌کنیم همین است، یک ظلم یک نفر به همسرش کند باید جواب دهد یک ظلم به فرزند بکند باید جواب دهد. لذا شبانه‌روز با خدای متعال معامله می‌کنیم، در این معامله چه کسانی سود می‌برند و چه کسانی ضرر می‌کنند.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: خداوند در قرآن در سوره عصر این دو دسته که امام هادی(ع) فرموده را مشخص کرده است و می‌فرماید انسان‌ها عموماً ضرر می‌کنند پس خیلی به خودمان و رفتارهایمان خوش‌بین نباشیم. یک گروه استثنا شده‌اند که ۴ ویژگی دارند و اگر این ویژگی‌ها را در خود ایجاد نکنیم ضرر می‌کنیم.

امام جمعه شیراز با اشاره به آیه پایانی سوره عصر، ویژگی اول در مراقبت اخلاقی را بحث ایمان برشمرد و افزود: برندگان این مسابقه و سودکنندگان این بازار کسانی هستند که اهل ایمان هستند؛ ایمان به خدا و ایمان به آنچه پیامبر(ص) از جانب حضرت حق آورده است.

وی به در پیش رو بودن عید غدیر اشاره کرد و گفت: قضیه غدیر واجبی است که امام باقر(ع) فرمود پیامبر(ص) درباره هیچ واجبی اندازه وجوب ولایت حضرت علی(ع) فریاد نزده بود. به اصول دین و هر چه پیامبر از جانب خدا آورده است، باور داشته باشیم. شاید ما یادمان نیاید اما هر چه آورده قبول است پس اول ایمان.

آیت‌الله دژکام، ویژگی دوم را اعمال صالح برشمرد و گفت: تمام کارهای صالح را نیت کنید و انجام دهید.  نیت غیر از اقدام است در عمل و اقدام بسیاری مواقع ممکن است نتواند اما اینکه دلت بخواهد ارزش دارد. همه آنچه که خدا گفته عمل صالح است. دلمان می‌خواهد انجام دهیم چون در عمل توانایی نداریم اما در نیت دنبال این باشیم که هر چه می‌توانیم انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ویژگی سوم شناخت حق و توصیه آن به دیگران است، گفت: هم از حق باید دفاع کرد و هم اجازه نداد که حق ضایع شود و این تواصی به حق است. یکی از موارد تواصی به حق زبان خیر گذاشتن است. مردم روحانیت را زبان خود می‌دانند و ما هم ادا وظیفه می‌کنیم یعنی باید زبان مردم باشیم و اگر کسی نمی‌تواند مطلبش را به مسئولی برساند، ما وسیله می‌شویم.

عضو مجلس خبرگان رهبری ویژگی چهارم را تواصی به صبر اعلام کرد و افزود: اگر می‌خواهیم ضرر نکنیم باید تواصی به صبر کنیم. زندگی دنیا مشکلات دارد و هر چقدر هم پولدار باشیم در هر صورت زندگی بدون دردسر نمی‌شود و باید با صبر مقابل مشکلات ایستاد لذا نباید نگران عدم موفقیت باشیم.

وی با بیان اینکه امام دهم نمونه صبر است و چون صبر کردند به مقام امامت رسیدند، صبر را مفاتح فرج دانست و گفت: همه ما اهل ایمان و توصیه به حق و اهل صبر و مقاومت و استقامت باشیم و خدا هم دست ما را بگیرد و آنقدر بالا بیاورد که زمینه ظهور حضرت به دست مردم مقاوم صبور فراهم شود.

آیت‌الله دژکام در ادامه مجدداً به در پیش رو بودن عید غدیر اشاره کرد و گفت: در این روز همه احساس وظیفه داریم و باید نسبت به این عید آنچه وظیفه دینی است را انجام دهیم. پیامبر اسلام(ص) در روز عید غدیر در سال دهم هجرت وقتی خطبه را خواندند امیرالمؤمنین(ع) را از جانب خدا به عنوان خلیفه بلافصل خودش و وصی خودش و امام بر همه مومنان و مومنات ولی امر بر همه مسلمانان اعلام کردند. یک سوال از مردم کردند چون بر اساس آیه 67 سوره مائده از جانب خدا تکلیف داشت.

وی با بیان اینکه وظیفه تبلیغ ولایت امیرالمؤمنین(ع) که پیامبر(ص) به دوش ما گذاشته است، می‌تواند در روز عید در ضمن یک اجتماع باشکوه متجلی شود که همه مردم بیایند، گفت: از این جهت همگان را دعوت می‌کنیم که در روز عید غدیر دو ساعت پیش از ظهر در حرم شاهچراغ(ع) حضور یابند تا مراسم جشنی به راه بیندازیم که همه بگویند شیرازی‌ها در جشن هم ید طولایی دارند و تنها در عزاداری امام حسین(ع) نیست که خود را نشان می‌دهند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه در جشن غدیر امام علی(ع) هم غوغا به راه بیندازیم و صدای مردم از حرم شاهچراغ(ع) به کسانی که باید پیامبر غدیر را برسانیم، منعکس شود، گفت: تمام دنیا باید این پیام را بشنوند لذا اگر منتظر ظهور هستیک باید جهان انتظارش را بکشد و این مسئله هم از غدیر شروع می‌شود زیرا روز غدیر بود که پیامبر گرامی(ص) چندبار ظهور حضرت مهدی(عج) را اعلام کرد. بنابراین در عید غدیر همه مؤمنان در زیر پرچم احمدبن موسی(ع) جمع شده هم عقد اخوت خود را تجدید کنیم که به برکت ولایت علی(ع) با هم برادر شدیم و این برداری چیز کمی نیست و از آن طرف هم برای اعلام ولایت به همه عالم برنامه‌ریزی و کار کنیم.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه روز غدیر ۴ ویژگی دارد که این ویژگی‌ها در آیه 3 سوره مائده آمده است، گفت: خدای متعال می‌فرماید مردم روزی که ولایت علی(ع) اعلام شد و ولایت اولاد علی(ع) اعلام شد و مسلمانان ولایت‌پذیر شدند آن روز کفار از اینکه بتوانند اسلام را تحریف کنند ناامید شدند. روز عید غدیر روز ناامیدی دشمن است و وقتی جمع شویم ناامیدتر می‌شوند پس جمع شویم و برادرانه فریاد بزنیم که علی ولی اللهاست و  این جایگاهی است که غدیر دارد روز ناامیدی کفار.

امام جمعه شیراز با یادآوری جمله امام که فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند چون ولایت دارید، گفت: تا وقتی زیر پرچم ولایت هستیم از هیچ کافری نهراسیم هرچقدر هم قلدر باشد.

وی دومین ویژگی غدیر را تکمیل دین اعلام کرد و گفت: دین اسلام کامل نبود تا زمانی که ولایت علی(ع) اعلام شد. ولایت که اعلام شد دین کامل شد. ویژگی سوم نعمت بر ما تمام شد. نعمت خواب و خور نیست، اینها برای همه خدا قرار داده است و اگر چیز مهمی بود خدا می‌فرمود برای کافران نمی‌دهم. نعمتی که خدا به شما داده ولی به کفار نداده است، نعمتی که روزی 10 بار در سوره حمد می‌گوییم اهدنا الصراط مستقیم است که صراط مستقیم امیرالمومنین امام علی(ع) است از این نعمت بالاتر چیست که خدا بخواهد به کسی بدهد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه قدر نعمت ولایت را بدانیم که با هیچ چیزی در این عالم قابل مقایسه نیست، گفت: ویژگی چهارم این است که چون ولایت دارید خدا می‌گوید من از شما راضی هستم لذا باید در عید غدیر به صورت ویژه جمع شویم، جشن بگیریم و هدیه و شیرینی دهیم و هر کس هر آنچه می‌تواند در شکرگزاری این روز عظیم انجام دهد.

انتهای پیام
captcha