ناگفته‌های غدیر را با زبان هنر بیان کرده‌ایم + فیلم
کد خبر: 4070887
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۶
جلالی در آیین افتتاحیه نمایشگاه «بهشت غدیر»:

ناگفته‌های غدیر را با زبان هنر بیان کرده‌ایم + فیلم

محمدجواد جلالی در آیین افتتاحیه نمایشگاه «بهشت غدیر» گفت: این رویداد هنری تلاش دارد با زبان هنر ناگفته‌هایی را که تا امروز کمتر کسی از واقعه غدیر آنها را شنیده است، بیان کند.

بیان ناگفته‌های واقعه غدیر در نمایشگاه «بهشت غدیر»

به گزارش ایکنا، آیین افتتاحیه نمایشگاه هنری بهشت غدیر امروز ۲۳ تیر در بوستان ایران نگارخانه استاد خوش‌نژاد برگزار شد. در این نمایشگاه ۱۲ پرده از روایت غدیر با زبان هنر ایرانی به تصویر در آمده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد جواد جلالی، مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری سرو امید در مراسم رونمایی آثار هنری بهشت غدیر گفت: این موسسه با هدف اشاعه فرهنگ امامت در جامعه چند سالی است که فعالیت می‌کند. در این راستا حوزه‌های مختلف را هم مدنظر قرار داده است. برای مثال در عرصه آموزش، ادبیات و هنر فعالیت‌هایی انجام شده است. درصدد هستیم گزاره‌های پنهانی که در بستر تاریخ وجود دارد را به انحای مختلف در معرض دید همگان قرار دهیم.

وی افزود: اقدامات ما باعث می‌شود تا هنرمندان معارف جدید را بتوانند با زبان هنر به تصویر بکشند. از جمله کارهایمان برنامه اخیر است که در آن ۱۲ ناگفته یا کمتر گفته شده از واقعه غدیر نشان داده می‌شود. از غدیر تنها یک قاب در معرض دید مردم قرار گرفته است، آن هم تصویری است که حضرت رسول(ص) دست حضرت علی(ع) را بالا گرفته اما باید بدانیم غدیر قاب‌های دیگری هم دارد.

حجت‌الاسلام جلالی ادامه داد: قبل از غدیر و در زمان وقوع واقعه غدیر و همینطور پس از آن اتفاقاتی رخ داده که کمتر به آن پرداخته شده است. این نمایشگاه درصدد است ناگفته‌ها را بیان کند. این تصاویر از معراج شروع شده و تا تظلم خواهی حضرت امیر‌(ع) در مسجد کوفه ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه زبان هنر قابل احترام برای همه مردم دنیاس، بیان کرد: در هنر نیاز نیست که ابتدا پیام خود را ثابت کنید بلکه می‌توانید به موضوع ورود داشته باشید و در بطن اثر مفاهیم مورد نظر را بیان کنید. در ضمن باید گفت هنر به ماندگاری مفاهیم کمک می‌کند. در این راستا تلاش ما این است تا با کارهایمان هنر را به شکل ولایی مطرح کنیم.

بیان ناگفته‌های واقعه غدیر در نمایشگاه «بهشت غدیر» + فیلم

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی معماریان، دبیر و ناظر علمی نمایشگاه هنری بهشت غدیر با بیان اینکه هنر به ماندگاری مفاهیم کمک می‌کند تاکید کرد: تصاویری که با زبان هنر از ائمه و تاریخ اسلام روایت می‌شود در ذهن مردم باقی می‌ماند برای مثال به فیلمی که درباره حضرت رسول یا امیرالمومنین ساخته شده اشاره می‌‌کنم، ما هرگاه مالک اشتر را در ذهنمان ترسیم می‌کنیم همان تصویری که داریوش ارجمند در سریال امام علی(ع) آن را ایفا کرده است در ذهنمان نقش می‌بندد. بنابراین خیلی از مفاهیم دینی این قابلیت را دارند تا به زبان تصویر نشان داده شوند.

وی اضافه کرد: مثال دیگر به آثار هنری مربوط می‌شود که در دوره صفویه خلق شده است. این آثار با اینکه سال‌ها از آن زمان می‌گذرد هنوز باقی است و مخاطب فراوانی دارد. درباره آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه اضافه کنم تنها یک اثر شاید در معرض دید همگان قرار گرفته باشد آن هم همان تصویر بالا بردن دست حضرت علی(ع) توسط حضرت رسول (ص) است. دیگر آثار نمایشگاه کارهایی هستند که تا به امروز در معرض دید عموم قرار نگرفته است.

حجت‌الاسلام معماریان با بیان اینکه روند انتخاب آثار کاملاً علمی بوده است، تاکید کرد: یک هیئت علمی به سرپرستی بنده تشکیل شد تا کار هایی که در معرض دید قرار می‌گیرد دارای سندیت کافی باشد. امیدوارم تلاش ما خروجی خوبی برای بازدیدکنندگان داشته باشد.

وی در پایان تصریح کرد: هنرمندان موظف هستند در راستای غدیر آثار فاخری تولید کنند اما رسانه‌ها و مردم نیز با حمایت خود از جریانات ولایی باعث خواهند شد تا فرهنگ غدیر در هنر این سرزمین جاری شود.

بیان ناگفته‌های واقعه غدیر در نمایشگاه «بهشت غدیر» + فیلم

عادله سلیمی، مدیر هنری نمایشگاه بهشت غدیر نیز پیرامون این رویداد توضیح داد: آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه حاصل تلاش ۶ هنرمند جوان کشورمان است که با هنر ایرانی پرده‌های ناگفته از غدیر را در معرض دید مردم قرار داده‌اند. هنر ایرانی یک ویژگی بسیار خوب دارد که آن را برای همه گروه‌های سنی مطلوب می‌کند آن هم اینکه سادگی هنر ایرانی باعث می‌شود خشونت برخی اتفاقات گرفته شود.

وی افزود: نگارگری ایرانی باعث می‌شود تا درکی که یک کودک از جنگ به واسطه تماشای این شکل از هنر به دست می‌آورد همانند درکی باشد که یک بزرگسال به آن دست می‌یابد. برای هر یک از آثار چندین بار اتود زده شد تا بتوانیم اتفاقاتی که در غدیر رخ داده را به خوبی در کارهای مربوطه نشان دهیم.

مدیر هنری نمایشگاه اسامی هنرمندان حاضر در این نمایشگاه را چنین نام برد: محمد نکوهیان، بهنام شیرمحمدی، مریم گودرزی، زهرا ایزدی‌پور، امیر محمد سرمدی و محمد نادری هنرمندان جوانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

بیان ناگفته‌های واقعه غدیر در نمایشگاه «بهشت غدیر» + فیلم

وی هدف موسسه سرو امید را ترویج فرهنگ ولایت توصیف کرد و گفت: تمام تلاش مرکز ما این است تا با زبان هنر مفاهیم اسلامی و ولایی را در جامعه رواج دهد. در این رابطه سعی کرده‌ایم کارمان تاثیرگذاری لازم را داشته باشد. برای همین اگر به آثار این نمایشگاه دقت کنید متوجه خواهید شد اگر از داستان آثار خبر هم نداشته باشید باز هم متوجه موضوع خواهید شد.

نمایشگاه بهشت غدیر از ۲۳ تا ۲۷ تیر مصادف با دهه ولایت برپاست. علاقه‌مندان از ساعت ۱۵ الی ۱۸ می‌توانند از این رویداد هنری دیدن کنند.

انتهای پیام
captcha