فروکش کردن توجهات به سرود انقلابی در دهه 70 و 80
کد خبر: 4070722
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۷
وزیر ارشاد بیان کرد:

فروکش کردن توجهات به سرود انقلابی در دهه 70 و 80

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در دهه 70 و 80، شاهد فروکش کردن توجهات به بخش سرود بودیم، گفت: در دهه 90 با توجه ویژه و حکیمانه رهبری شاهد خیزش جدیدی برای سرود بودیم و اکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای هنری برای ترویج مفاهیم انقلابی مطرح می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، اختتامیه اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر ضمن قرائت پیام مقام معظم رهبری، 22 تیرماه در تالار وحدت برگزار شد و برگزیدگان خود را شناخت.

در این مراسم سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفان، پیام مقام معظم رهبری را برای اختتامیه اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر قرائت کرد.

فرهنگ و هنر؛ مهم‌ترین مؤلفه عظمت و قدرت یک ملت

سردار غلامرضا سلیمانی، در ادامه بیان کرد: این امید وجود دارد که رویداد جشنواره سرود فجر از امسال تا سال‌های بعد ادامه پیدا کند و همان طور که در پیام رهبر معظم انقلاب بر دقت گزینش سرودهای ارزشی و اسلامی تأکید شده است، بدون تردید ملت ایران هم به عنوان یک ملت فرهنگی به این فرمایشات ارزشمند توجه می‌کنند.

وی ادامه داد: بدون تردید ملت بزرگ ایران یک ملت فرهنگی است و این مؤلفه‌های فرهنگی بین دیگر ملت‌های جهان برجسته و متمایز است. مهم‌ترین مؤلفه عظمت و قدرت یک ملت، بعد فرهنگ و هنر است و خوشبختانه ما در اعصار مختلف انقلاب یک ملت فرهنگی بودیم؛ در دوره‌های اخیر شاهد اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی ـ اسلامی هستیم. در دوره انقلاب اسلامی، ملت ایران در اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی ـ اسلامی کارهای بسیار ارزشمندی انجام داد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفان بیان کرد: از زمان ورود امام راحل به میهن عزیزمان در دوران انقلاب اسلامی تا دوران دفاع مقدس سرود نقش بسیار چشمگیری در اعتلای فرهنگ و هنرایرانی اسلامی داشت. گرچه ظرفیت‌های موجود بیش از آن چیزی است که تاکنون توانستیم آن را به منصه ظهور برسانیم؛ امیدوارم با مشارکت همه جوانان علاقه‌مند به سرود این جریان استمرار پیدا کند تا در سراسر کشور در مسیر ارتقاء و اعتلاء تداوم پیدا کند.

سرود، محصول نهضت اسلامی مردم ایران است

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خرسندی از قرائت متن پیام مقام معظم رهبری در اختتامیه جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر گفت: از تمامی دست‌اندرکارانی که برای برگزاری جشنواره ملی سرود فجر اقدام کردند، تشکر می‌کنم. به اعتقاد من کار بسیار بزرگی در این رویداد صورت گرفته که باید در ابعاد مختلفی روی آن تمرکز کرد. موضوع سرود، محصول نهضت اسلامی مردم ایران است و از هنرهایی است که می‌توان از آن به عنوان انحصارات هنری نهضت امام خمینی(ره) یاد کرد.

اسماعیلی: نهضت انقلاب اسلامی پیوند مستحکمی میان موسیقی، شعر و آهنگ ایجاد کرد + فیلم و صوت

وی ادامه داد: نهضت انقلاب اسلامی قطعاً با این شیوه هنری بسیاری از مفاهیم نهضت را منتقل کرده است و شاید اولین سرود جمعی که مورد تشویق قرار گرفت، همان سرود «خمینی‌ای امام» بود که در استقبال از امام راحل(ره) در فرودگاه مهرآباد صورت گرفت. این در حالی است که در تمامی موقعیت‌هایی که علیه رژیم شاهنشاهی وجود داشت، یکی از راه‌های رساندن پیام انقلاب همین سرود بود.

اسماعیلی با اشاره به محدودیت‌های زمان شاه بیان کرد: البته در آن زمان محدودیت‌هایی برای استفاده از سایر رشته‌های هنری وجود داشت اما نهضت انقلاب اسلامی توانست پیوند بسیار مستحکمی را میان سه هنر موسیقی، شعر و آهنگ ایجاد کند. شرایطی که آرمان‌های انقلاب اسلامی را ماندگار کرد و ما مشاهده کردیم که در پیام بسیار ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی این نکات به درست‌ترین شکل ممکن عنوان شد.

وی با بیان اینکه سرود هنری است که تحسین امام خمینی(ره) را در پی داشت، ادامه داد: ما دیدیم که سرود شهید مطهری چه طور جایگاه خود را در کشورمان پیدا کرد. سرود در همه مسیر نهضت انقلاب جریان داشت و کارهای بسیار زیبایی ساخته شد که در بسیاری از اعزام‌های رزمندگان به دفاع مقدس همین سرودها پخش می‌شد. اجرای فرزندان شهید گروه سرود آباده در محضر امام خمینی(ره) می‌تواند به عنوان کار تاریخ‌سازی معرفی شود که می‌توان گونه‌های دیگری را از آن یافت کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما بعد از دفاع مقدس در دهه 70 و 80، شاهد فروکش کردن توجهات به این بخش از هنر اصیل انقلاب اسلامی شدیم اما در دهه 90 با توجه ویژه و حکیمانه مقام معظم رهبری شاهد خیزش جدیدی برای سرود بودیم که اکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای هنری برای ترویج مفاهیم انقلابی است.

اسماعیلی ادامه داد: ما در حوزه‌های مختلف منطقه‌ای، سیاست منطقه‌ای، سیاست خارجی، انرژی هسته‌ای و شهید سلیمانی می‌توانیم دست به تولید کارهای زیادی در حوزه سرود بزنیم که می‌تواند دربرگیرنده ارزش‌های زیادی در مقابله با دشمن باشد.

وی بیان کرد: همین سرود زیبای سلام فرمانده که تبدیل به سرود سال شد، منجر به شکستن مرزهای جغرافیایی ایران عزیز شد. گروه سرودی که متعلق به شهری کوچک است، با اتکا به مفاهیم انقلاب اسلامی و عنصر امامت دل‌ها را شیفته کرد و می‌بینیم که بزرگ و کوچک این سرود وحدت‌بخش را زمزمه می‌کنند. اینجا وظیفه همه دستگاه‌های فرهنگی ـ هنری در نظام مقدس جمهوری اسلامی است که این حوزه را تقویت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تشکیل دفتر سرود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حمایت این مجموعه از هنرمندان و گروه‌های فعالی این حوزه با همکاری سازمان بسیج مستضعفین می‌تواند بهترین دستاورد برای ما در این عرصه باشد. گروه‌های سرود می‌توانند با اخلاصی که دارند در مساجد رشد و نمو پیدا کنند تا به واسطه شاعران، آهنگسازان و خوانندگان پیشکسوت کشورمان به مسیر نورانی و روشنی دست پیدا کنند.

تدارک مسابقه‌ای برای سرود در صدا و سیما

مصطفی زیبایی‌نژاد، رئیس مرکز آفرینش‌های هنری بسیج و دبیر جشنواره سرود فجر، ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر بیان کرد: سرود در دهه اول انقلاب تبدیل به جریان مهمی در عرصه‌های مختلف شد اما در اوایل دهه 90 جهش بسیار زیادی در حوزه سرود به وجود آمد که حتی مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفت. بر همین اساس، مرکز آفرینش‌های هنری بسیج در کنار نهادهای دیگر جشنواره‌های مختلفی را در حوزه سرود برگزار کرد، اما جای خالی برگزاری یک جشنواره ملی و بین‌المللی حس می‌شد. ما هم تصمیم داشتیم ویژه برنامه‌ای را در حوزه استعدادیابی انجام دهیم و اساساً این دو هدف بود که ما را به جشنواره ملی سرود فجر رساند.

اسماعیلی: نهضت انقلاب اسلامی پیوند مستحکمی میان موسیقی، شعر و آهنگ ایجاد کرد + فیلم و صوت

وی ادامه داد: بر همین اساس جشنواره در بخش‌های مختلفی اجرا شد و خوشبختانه با حمایت‌هایی که در این زمینه انجام گرفت، ما شاهد حضور حداکثری گروه‌های سرود بودیم. در این جشنواره توانستیم ۳۱ دبیرخانه استانی را شکل دهیم. جریانی که منجر به اجرای زنده سرود در شهرهای مختلف کشور شد و به اعتقاد من این یک جریان‌سازی بود که در جشنواره سرود فجر رخ داد.

دبیر اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر با بیان اینکه چندین هنرمند از کشورهای لبنان، افغانستان، یمن، سوریه و فلسطین در این رویداد حضور پیدا کردند، ادامه داد: ما تولیداتی در حوزه شهید حاج قاسم سلیمانی داشتیم که به اعتقاد من جریان بسیار مؤثری بود. ما در حوزه تولید هم چند گروه منتخب از سوی هیئت داوران و همچنین مردم داشتیم که طی آن تصمیم داریم مسابقه‌ای را در صدا و سیما تدارک ببینیم و به زودی درباره آن اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت خواهد پذیرفت. در حوزه آموزش نیز کارگاه‌های مختلف آموزشی برگزار کرده‌ایم که فکر می‌کنم دستاورد خوبی برای این رویداد موسیقایی مرتبط با سرود باشد.

حاج قاسم از پروین اعتصامی، شاملو و سعدی شعر می‌خواندند

فاطمه سلیمانی، فرزند شهید سلیمانی نیز در اختتامیه اولین جشنواره ملی و بین‌مللی سرود فجر، ضمن تشکر از گروه‌هایی که با شعر و موسیقی نام و یاد شهید سلیمانی را زنده نگه داشتند، گفت: ادبیات، شعر و موسیقی عناصری هستند که در تاریخ می‌مانند. بزرگ‌ترین آرزوی پدرم، وحدت ملت ایران بود و عاشقانه دوست داشت از تمام اقشار  بدون هیچ حزب و جناحی کنار هم بایستند و ملت ایران باشند. یک پدر هیچ وقت فرزندش را از خانه بیرون نمی‌کند. ما نیاز داریم همه اقشار جامعه را جذب و حفظ کنیم و مثل سرمایه با آنها رفتار کنیم. قدردانی کنیم از همه کسانی که برای شهید و این سرزمین حتی یک بیت شعر می‌گویند و اثر هنری می‌آفرینند. 

وی ادامه داد: خیلی‌ها بُعد نظامی حاج قاسم را می‌شناسند اما ما در منزل بُعد دیگری از ایشان را می‌دیدیم که به شدت احساساتی بودند و می‌توانم بگویم که لطیف‌ترین بُعد را داشتند. و هر زمان که وقت خالی پیدا می‌کردند، همه را جمع می‌کردند و از پروین اعتصامی، شاملو، حافظ و سعدی شعر می‌‌خواندند. تمام کتاب‌های شعرشان با ماژیک خط کشیده شده بود. این از طبع لطیف هنرمند است که هنرمند بالاترین رنگی که می‌بیند رنگ خداست.

اسماعیلی: نهضت انقلاب اسلامی پیوند مستحکمی میان موسیقی، شعر و آهنگ ایجاد کرد + فیلم و صوت

فرزند شهید سلیمانی ادامه داد: وقتی می‌بینی هنرمندان ما از یک دسته رانده می‌شوند و می‌ترسند که از قهرمانان خود نام ببرند، این تقصیر ماست که اجازه ندادیم آن‌ها از ما رانده نشوند. اگر هنرمندی حتی برای یک ساعت برنامه‌ای ساخت که مردم را دور هم جمع کند تا آنها را بخنداند، باید از او تقدیر کرد تا مردم کمی بیشتر بخندند و سختی‌ها را کمتر ببینند.

کد

وی تأکید کرد: آمریکایی‌ها از فردی که در عراق و افغانستان بیشترین کودک‌کشی را کرده قهرمان می‌سازند و آن سرباز کودک‌کش تبدیل به قهرمان می‌شود ولی ما می‌ترسیم از اینکه برای قهرمانان و اسطوره‌هایمان کار فرهنگی انجام دهیم. من از همه بزرگ‌ترهای فرهنگ و هنر می‌خواهم تا برای جلب هنرمندان و برای اینکه هنرمندان قهرمانان خود را ارزش بدارند و هراس نداشته باشند، از عنوان کردن نام آ‌ن‌ها، قهرمانانه پدری کنند.

یادی از حسین صبحدل و حمید سبزواری

در ادامه این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حمید شاهنگیان تجلیل کرد و این آهنگساز ضمن قدردانی از درگذشتگان حوزه سرود و موسیقی با موضوع انقلاب اسلامی گفت: ضرورت دارد که از حسین صبحدل و حمید سبزواری یاد کنیم. ما همه مدیون بسیاری هستیم ولی لازم دیدم که از این دو بزرگوار یاد کنم زیرا این دو عزیز از مؤثرترین هنرمندانی بودند که در کنارشان بسیار آموختم.

اسماعیلی: نهضت انقلاب اسلامی پیوند مستحکمی میان موسیقی، شعر و آهنگ ایجاد کرد + فیلم و صوت

«سلام فرمانده» سرود منتخب سال

در ادامه آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر عصر از برگزیدگان تجلیل شد.

هنرمندان برگزیده بخش شهید حاج قاسم سلیمانی، گروه سرود «نسیم رحمت» از تهران به سرپرستی قاسمی‌نسب به عنوان گروه برگزیده بودند و سرود «سلام فرمانده» نیز به عنوان سرود منتخب سال معرفی و از ابوذر روحی خواننده سرود «سلام فرمانده» تجلیل شد.

برگزیدگان بخش شعر (استاد حمید سبزواری)

جایزه اول: مهدی استخر برای ترانه گروه سرود «نسیم رحمت» از تهران با اثر «به وقت شهادت»

جایزه دوم: محمد سعید میرزایی برای ترانه گروه سرود «نسیم بهشت» از اصفهان با اثر «آخرین رویای دنیا»

برگزیدگان بخش تنظیم (استاد مجتبی میرزاده)

جایزه اول: فرهاد کیانی برای تنظیم قطعه گروه سرود «صدای انقلاب» از بوشهر با اثر «سرزمین ما»

جایزه دوم: مرتضی کیانی برای تنظیم قطعه گروه سرود «آوای باران» از چهارمحال و بختیاری با اثر «مهد سرداران جنگ»

اسماعیلی: نهضت انقلاب اسلامی پیوند مستحکمی میان موسیقی، شعر و آهنگ ایجاد کرد + فیلم و صوت

برگزیدگان بخش آهنگسازی (جایزه استاد احمدعلی راغب)

جایزه اول: هادی قاسمی برای آهنگسازی قطعه «گمشدگان سحر» اجرا شده توسط گروه سرود موعود از استان مرکزی

جایزه دوم: میلاد هارونی برای آهنگسازی قطعه «سرزمین ما» اجرا شده توسط گروه سرود «صدای انقلاب» از استان بوشهر

برگزیده بخش ایده

احسان تابنده برای اثر «فصل ها و نسل ها» با همراهی گروه سرود «طاها» از لارستان فارس

برگزیدگان بخش بازخوانی

مهران طهماسبی – گروه سرود «نینوا» از استان چهارمحال و بختیاری با اثر ای شهید»

ابوالفضل شهنادی – گروه سرود «نغمه عشق» از استان سیستان و بلوچستان با اثر «سرافراز بادا»

جواد البرزی – گروه سرود «ساقی کوثر» از استان قم با اثر «خاک مهرآیین»

سجاد نجار حسینی - گروه سرود «میثاق با امام زمان» از اصفهان با اثر آرامش قبل از طوفان

اثر برگزیده بخش بین‌الملل

اثر «وحدک یا جنوب» اجرا شده توسط گروه «شمس الحریه» از کشور لبنان

انتهای پیام
captcha