چگونه مسجد جامعه‌پرداز بسازیم
کد خبر: 4070682
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
آیت‌الله لطف‌الله دژکام مطرح کرد:

چگونه مسجد جامعه‌پرداز بسازیم

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه مسجد جامعه‌پرداز، مکان جامعه‌پردازی است اما مدیر جامعه‌پرداز هم باید داشته باشیم، گفت: اگر می‌خواهیم جامعه‌پردازی کنیم باید نیروی جامعه‌پرداز تربیت کنیم و این مهم وظیفه حوزه علمیه است.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، ۲۲ تیرماه در همایش «مسجد جامعه‌پرداز» که در تالار حافظ شیراز برگزار شد ضمن تبریک دهه ولایت و امامت گفت: حرکت برای ارتقای جایگاه مسجد در جامعه ما به صورت جدی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در این چند سالی که بحث مسجدمحوری مطرح شد، داریم به سمت اجرایی شدن این قضیه پیش می‌رویم، اظهار کرد: توفیق خود را در مسئولیت‌های اجتماعی مدیون کار در مسجد می‌دانم.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه مدل حکمرانی درباره روحانیت اگر از مسجد گسسته شود، نتیجه نمی‌دهد، بیان کرد: کسانی که شاید در اوج توانمندی عملی روحانیت هم بودند، وقتی از مسجد فاصله گرفتند، موفقیت آنچنانی به دست نیاوردند. همچنین در مسجد جامع، امام جمعه نیز باید بتواند نقش‌آفرینی خود را در جامعه شهر ایفا کند.

وی با بیان اینکه تفاوت ما با جاهای دیگر از همین نقطه تعریف دین در فرهنگ ما و فرهنگ‌های دیگر مشخص می شود، یادآور شد: دین از نگاه مسلمانان یک سبک زندگی است که از بدو تَکَوٌن یک انسان تا پایان مراحل زندگی‌ او، دنیا و آخرت را سامان داده است که این غیر از آن است که بخواهیم بگوییم دین یک رابطه معنوی با خداوند است که شکل می‌گیرد بلکه دین سبک زندگی است و اگر دین، سبک و روش زندگی شد، طبیعتاً باید برای همه مراحل زندگی برنامه داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با ذکر این نکته که مسجد به عنوان نهادی که  دین اسلام تأسیس کرده است می‌خواهد محور این سبک زندگی در جامعه باشد، اضافه کرد: طبیعتاً مسجد متفاوت با سایر معابد می‌شود و نگاه مسلمان نیز به این است که زندگی دنیا و آخرت خود را در این کانون محوری سامان دهد.

وی با یادآوری اینکه آنچه که در باب فضا و محیط اجتماعی است با تأسیس مسجد شکل می‌گیرد اما در مسجد نیاز به  نیروی انسانی داریم، ادامه داد: برای شکل‌گیری جامعه‌پردازی، باید نیروی انسانی مناسب داشته باشیم بنابراین خود مسجد به تنهایی آن کاری را که باید انجام شود، نمی‌کند بلکه مسجد جامعه‌پرداز، مکان جامعه‌پردازی است اما مدیر جامعه‌پرداز آن را هم باید داشته باشیم.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه گاهی روحانی را به لباس فرض می‌کنیم درحالی که لباس  یک جزیی از این مسئله است و رکن اصلی علمیت ا‌ست، گفت: اگر روحانی، عالم نباشد نمی‌توان به جامعه‌پردازی دین امیدوار بود بنابراین در فضای مسجد، نیروی انسانی‌ می‌خواهیم که رکن اصلی شخصیت او علمیت است.

 وی با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم جامعه‌پردازی کنیم باید نیروی جامعه‌پرداز را تربیت کنیم و این وظیفه حوزه علمیه است، گفت: گاهی تعبیری به کار بردیم که درست است اما نیاز به بازنگری دارد، اینکه بگویند روحانی مدیر مسجد است، گاهی احساس می‌شود این کلمه مدیر مسجد مقداری رهزن او شده است، در حالی که مدیریت در مسجد از شکل مدیریت رئیس در اداره نیست؛ اگر فردی در مسجد بنا باشد مدیریت کند، باید بر دل‌ها حکومت کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هیئت امنا باید بازوی روحانی محل باشد، اظهار کرد: نقش هیئت امنا بسیار اهمیت دارد و گاهی برخی حرف‌ها را روحانی محل نمی‌تواند بزند که باید مسئول هیئت امنا آن را در محله جا بیندازد.

وی با ذکر این نکته که در کانون فرهنگی و پایگاه بسیج مساجد اکثراً جوانان بسیار با انگیزه حضور دارند اما چیزهایی را نیز باید یاد بگیرند و این کار نیاز به حوصله امام جماعت دارد، گفت: ارتباط گرفتن امام با مسئول پایگاه لازم است و از طرف دیگر نیروی پایگاه نیز این احساس را نکند که هرچه گفتیم باید انجام شود؛ همراهی این دو، مسجد جامعه‌پرداز را درست می‌کند و باید کارگاه عملیاتی در این زمینه برگزار شود.

 نماینده ولی فقیه فارس در پایان با اشاره به کتاب شذرات المعارف از مرحوم شاه‌آبادی گفت: این کتاب مدلی برای مدیریت ارائه می‌دهد و در آن بر دو مسئله  ولایت و اخوت و برادری دینی برای اینکه انسجام اجتماعی ایجاد شود، تأکید شده است که برای تأثیرگذاری مسجد در اجتماع هر دو لازم است.

انتهای پیام
captcha