تقویت مفاهیم عفاف و حجاب نیاز به هویت‌بخشی بانوان دارد
کد خبر: 4070407
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲

تقویت مفاهیم عفاف و حجاب نیاز به هویت‌بخشی بانوان دارد

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اهمیت و نقش عفاف و حجاب در جامعه گفت: تقویت مفاهیم عفاف و حجاب از شاهراه فرهنگسازی و هویت بخشی به بانوان پاکدامن ایران زمین عبور می‌کند.

افسانه خواست‌خدایی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیرازافسانه خواست‌خدایی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز در حاشیه همایش «رویش» در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن هفته عفاف و حجاب گفت: در تلاش هستیم تا سیاستگذاری‌های طرح عفاف و حجاب را به شیوه‌ای بسط دهیم که از برخوردهای سلبی و غیرموثر پیشگیری شده و تعامل میان بانوان کم حجاب و اقشاری که حجاب و عفاف را پاس می‌دارند، به نحو موثری برقرار شود.

وی با تأکید بر اینکه فرآیند جذب در حوزه عفاف و حجاب با روی گشاده و اخلاق خوش اتفاق می‌افتد، گفت: برخوردهای سلبی و نادرست سبب می‌شود تا طرح‌های عفاف و حجاب آن‌گونه که شایسته است و انتظار می‌رود با نتیجه ثمربخشی همراه نباشد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز افزود: امروزه دشمنان ملت ایران با رسانه‌ها و مدیوم‌های ارتباطی که در اختیار دارند به صورت شبانه‌روزی برای خدشه‌داری فرهنگ و ارزش‌های ما تلاش می‌کنند و یکی از راهکارهای موثر برای خنثی‌سازی این دسیسه‌های ارزش‌ستیزانه از شاهراه فرهنگ‌سازی و تقویت هویت در آحاد جامعه شکل می‌گیرد.

خواست خدایی خواستار فرهنگ‌سازی از سنین پایه در حوزه عفاف و حجاب شد و افزود: با تلاش و درایت مسئولان و اجتناب از برخوردهای سلبی می‌توان بر این چالش اجتماعی و هویتی فایق آمد. در همین زمینه تفاهم‌نامه‌هایی با آموزش و پرورش شکل گرفته است تا آموزش‌هایی از سنین کودکی در مدارس در حوزه عفاف و حجاب اجرایی شود.

وی با اشاره به اهمیت رویکردهای فرهنگی در آسیب‌های اجتماعی گفت: به‌مناسبت هفته عفاف و حجاب کمیته بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر شیراز برنامه های متنوعی را در این حوزه تدارک دیده است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: کمیته خانواده و بانوان با محوریت کارگروه عفاف و حجاب در شورای اسلامی شهر شیراز بر استفاده از ظرفیت بانوان توانمند تاکید داشته و تلاش دارد با تشکیل اتاق فکر و هیئت‌های اندیشه‌ورز، جبهه مشترکی را در حوزه عفاف و حجاب ایجاد کند.

خواست خدایی با تشریح برخی از برنامه‌ها اظهار کرد: آموزش 200 مبلغ حوزه عفاف و  حجاب یکی از برنامه‌هایی است که با مشارکت اهالی استان پهناور فارس و با همکاری حوزه علمیه، کارگروه عفاف و حجاب کمیته بانوان و خانواده شورای اسلامی و سازمان فرهنگی شهرداری شیراز برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در قالب این همایش کارگاه آموزش یک روزه‌ای برای بانوان فرهیخته‌ای که حداقل سطح سه حوزوی را دارند، برگزار می‌شود، افزود: این همایش با حضور اساتید کشوری برگزار شده و از ظرفیت شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی برای مبلغان و آموزش دهندگان بحث عفاف و حجاب بهره گیری خواهد شد.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز با تصریح اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی دارای دستاوردهای مثبتی در مقاطع زمانی کوتاه و بلندمدت برای جامعه خواهد بود، گفت: یکی از برنامه‌های شاخصی که با مشارکت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هفته عفاف و حجاب برگزار می‌شود اجتماع بزرگ و مردمی بانوان زهرایی است.

وی با بیان اینکه مطالبات مردمی از اصلی‌ترین عاملی بود که زمینه‌ساز شکل‌گیری این همایش و راهپیمایی بانوان زهرایی شد، گفت: هنجارشکنی‌هایی که در حوزه عفاف و حجاب به وقوع پیوست، افکار عمومی و ارزش‌های جامعه را خدشه دارد و کمیته بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر شیراز بر آن شد تا با آسیب‌شناسی این بحران به میدان عمل آمده و نسبت به آسیب‌های اجتماعی با سلاح فرهنگسازی به مجاهدت بپردازد.

خواست‌خدایی تأکید کرد: مسئولان باید در در زمینه ارتقا فرهنگ و عفاف و حجاب تلاش‌های بیشتری با اجتناب از برخوردهای سلبی انجام دهند؛ چرا که با پرداختن به موضوعات زیرساختی نظیر هویت‌سازی شاهد کمرنگ شدن سلسله آسیب‌های اجتماعی در سطح کلان خواهیم بود.

وی با اشاره به این موضوع که ناهنجاری‌های اجتماعی ریشه در غفلت‌ها و کم کاری‌ها در سطح استانی و ملی دارد، گفت: بانوان پاکدامن ایرانی نباید در تقابل با یکدیگر قرار گیرند و همه دختران و زنان ما به عنوان گرمابخش کانون خانواده از درجه ارزش و عزت والایی برخوردارند. تقویت باورهای ارزشی و دینی در جامعه زمینه‌ساز تعالی است.

رئیس کمیسیون نامگذاری شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در رده‌های سنی کودکان و نوجوانان باید با دقت عمل بیشتری فعالیت کرد، گفت: اجتناب از برخوردهای سلبی، فرهنگ‌سازی، ارایه آموزش‌های موثر و مهم‌تر از همه ترویج فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی به عنوان عوامل اصلی رشد فکری و دینی جامعه اسلامی برشمرده می‌شود و در این حوزه باید با گسترش افق‌های فکری با دقت بیشتری عمل کرد.

خواست خدایی با تشریح برخی از برنامه‌هایی که در زمینه فرهنگ‌سازی عفاف و حجاب صورت می‌گیرد، افزود: برنامه‌هایی نظیر چهارشنبه‌های طلایی، طرح ریحانه، طرح فرهنگسرای عفاف و حجاب بر مبنای رویکردهای فرهنگی پایه‌ریزی شده‌اند.

انتهای پیام
captcha