رویکرد مهدوی در آفرینش‌های هنری بسیار ضعیف است
کد خبر: 4069340
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱

رویکرد مهدوی در آفرینش‌های هنری بسیار ضعیف است

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه رسالت اصلی هنر متعهد این است که معارف الهی را به نمایش بگذارد و تجسم این تعهد باید در جلوه ملکوتی امام عصر(عج) نمایان شود، گفت: هنوز شاهد نمایش جلوه‌های زیبای مهدوی در حوزه‌های هنری نیستیم. در این حوزه رویکرد مهدوی در آفرینش‌های هنری یا وجود ندارد و یا اینکه بسیار ضعیف و کم‌رنگ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس امروز، 17 تیرماه در سلسله منبرهای مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» به نقش هنر در مهدویت اشاره کرد و گفت: از ابتدای خلقت، بشر برای انتقال مقاصد قلبی، مفاهیم ذهنی و ارزش‌های انسانی خود به دیگران از قالب‌های ظرفیت و دلنشینی بهره برده است که اکنون هنر نامیده می‌شود.

وی افزود: هنر همان‌گونه که می‌تواند وسیله‌ای قدرتمند و اثرگذار برای انتقال مفاهیم دینی و ارزش‌های انسانی باشد، با همان قدرت می‌تواند رگ حیات فرهنگی ملتی را بی‌رحمانه قطع کند. به قول رهبر معظم انقلاب، هر فرهنگی که در قالب هنر ریخته نشود، شانس ماندن، نفوذ و گسترش ندارد.

حدائق تصریح کرد: بدون شک عقیده به مهدویت و اعتقاد به ظهور حضرت مهدی(عج) در کسوت منجی آخرالزمان، یکی از باورهای مشترک بین مذاهب اسلامی و پیروان ادیان و اقوام دیگر است و همین باور با کمک ابزار پیشرفته تکنولوژی و رسانه‌ای می‌تواند به‌عنوان یکی از عوامل قدرتمند جهانی‌سازی فرهنگ و هنر مهدوی به‌شمار آید.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز اظهار کرد: با توجه به تسلط بی‌چون و چرای جهان سرمایه‌داری بر ابزارهای تکنولوژی و رسانه‌ای در مسیر ترویج و اشاعه فرهنگ مبتذل غرب و القای احساس بی‌هویتی در ملل دیگر می‌توان گفت که پذیرش فرهنگ غرب در بین اقشار مختلفی از جهان سوم بسیار پررنگ بوده است و نیز می‌توان ادعا کرد که در این روند قهری و طبیعی جهانی شدن، بیشترین و گسترده‌ترین تأثیر جهانی شدن بر روی فرهنگ‌های بومی و ملی کشورهاست.

وی ادامه داد: به همین دلیل در حال حاضر متأسفانه، جوامع انسانی همچون گذشته تمایزات فرهنگی ندارند بلکه در همه جوامع و ملت‌ها می‌توان نوعی آمیختگی و چند فرهنگی را مشاهده کرد. در جهان سوم به‌ویژه بسیاری از گرایش‌های فرهنگی و هنری، هیچ سنخیتی با سنت‌های ملی آن‌ها ندارد و متأثر از الگوهای غربی است.

حدائق به رسالت هنر در این عرصه اشاره کرد و افزود: رسالت اصلی هنر متعهد این است که معارف الهی را به نمایش بگذارد و تجسم این تعهد باید در جلوه ملکوتی امام عصر(عج) نمایان شود اما هنوز پس از گذشت نزدیک به چهار دهه از انقلاب اسلامی، شاهد جلوه‌های زیبای مهدوی در حوزه‌های متنوع هنری نیستیم. در این حوزه رویکرد مهدوی در آفرینش‌های هنری یا وجود ندارد و یا اینکه بسیار ضعیف و کم‌رنگ است.

عضو جامعه روحانیت شیراز اضافه کرد: گرچه در شاخه‌های متنوع و گرایشات گسترده هنری همچون شعر و قصه و عکس و نقاشی و گرافیک این عملکرد متفاوت و گاهی اوقات بسیار خوب بوده است اما در زمینه هنرهای نمایشی به‌ویژه فیلم و انیمیشن بسیار ضعیف عمل شده است.

وی گفت: هنوز یک فیلم آخرالزمانی تولید نشده است و این در حالی است که 1550 شبکه تلویزیونی آمریکایی منجی‌گرایی و موضوع آخرالزمان را آنگونه که می‌خواهند با روش و فرهنگ صهیونیستی تبلیغ می‌کنند و سالانه اقدام به ساخت 500 تا 700 فیلم کوتاه، بلند و سینمایی و حتی کارتون ویژه کودکان، نوجوانان و بزرگسالان با محوریت آخرالزمانی و مبتنی بر پیشگویی‌هایی از تورات و انجیل می‌کنند که بسیاری از آن‌ها در سطح جهانی اکران می‌شود در حالی که ما منابع بسیار ناب و فراوانی در حوزه تشیع و تسنن مشتمل بر هزاران حدیث و حکایت و داستان‌های تاریخی از دوران غیبت در اختیار داریم که می‌تواند دستمایه وزین و گران‌سنگی برای هنرمندان متعهد ما باشد.

حدائق افزود: اما غرب با استفاده از همین منابع و تحریف آن‌ها، موهومات و اسرائیلیاتی را با مضمون آخرالزمانی در قالب هنر به‌ویژه هنرهای جذاب نمایشی به دنیا عرضه کرده و با وارونه جلوه دادن واقعیات، در واقع مشغول ترویج اندیشه صهیونیستی است البته ناگفته نماند بسیاری از هنرمندان مسلمان ایرانی و برخی هم خارجی، همت کرده و دست به این کار زده‌اند اما آنچه در این حوزه تولید شده، در برابر تولیدات پرزرق و برق هالیوودی با بهره‌مندی از جلوه‌های ویژه که سالانه بالغ بر چند صد فیلم و انیمیشن برای تمام گروه‌های سنی است و آگاهانه اسلام‌ستیزی و اسلام هراسی و موجودیت مقدس حضرت مهدی(عج) و آموزه‌های مهدوی را نشانه گرفته‌اند، بسیار ناچیز است.

مسئول حوزه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز در پایان گفت: می‌طلبد هنرمندان متعهد و انقلابی ما در این زمینه دست به ابتکار زده و با استفاده از منابع موثق، شروع به ساخت فیلم یا تهیه برنامه‌هایی با مضمون مهدوی کنند و در این راه قدمی برای ظهور موفورالسرور آن حضرت بردارند. باشد که به‌زودی شاهد ساخت فیلم‌ها و انیمیشن‌های مختلف مهدوی و برنامه‌هایی با سبک و سیاق مهدوی باشیم.

انتهای پیام
captcha