نویسندگان در انتقال نصایح نهج‌البلاغه دست به‌ قلم شوند
کد خبر: 4069315
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵
چشمه‌سار‌های حکمت/ ۱

نویسندگان در انتقال نصایح نهج‌البلاغه دست به‌ قلم شوند

حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت قرآن و نهج‌البلاغه با اشاره به اینکه نهج‌البلاغه سرشار از نکات عبرت‌آموز و نصایح است از نویسندگان حوزه کودک و نوجوان درخواست ورود به این حوزه را کرد.

حبیب الله صابری نسب، پیشکسوت قران

آشنایی با مصحف‌های شریف مانند قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه‌سجادیه و سایر کتب ارزشمند اسلامی یکی از تکالیف مسلمانان است و اهالی قلم در رسانه‌ها و سایر بخش‌ها مکلف به انتقال این مفاهیم هستند. هریک از ما به سهم خود در انتقال آموزه‌های دینی تکلیف داریم و امروز به واسطه توسعه تبلیغات سو دشمنان این رسالت حساس‌تر از گذشته است. مبانی گران‌بهای نهج‌البلاغه کمتر از قرآن مورد پردازش قرار گرفته است و ایکنای استان مرکزی قصد دارد با انجام مصاحبه‌های هفتگی با حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت قرآن و نهج‌البلاغه گامی هرچند کوچک در انتقال مبانی این کتاب ارزشمند بردارد.

صابری‌نسب با بیان اینکه روش و سبک زندگی دینی در کلام حضرت امیر(ع) بسیار جذاب و مطلوب بیان شده است، از بی‌توجهی یا کم‌توجهی عموم مردم به نهج‌البلاغه شریف ابراز تأسف کرد و افزود: این کتاب ارزشی دارای نکات نغز و سرشار از پندهای کاربردی برای زندگی روزمره همگی ما است که متأسفانه از آن غافلیم.

وی ادامه داد: هر فرد مسلمان و متدینی می‌تواند به اندازه ظرفیت وجودی خویش از نکات ارزشی نهج‌البلاغه بهره‌مند شود و در زندگی مادی و معنوی خویش استفاده کند. حضرت علی(ع) در بخش دوم خطبه 85 نهج‌البلاغه چهار عبرت، پند و نصیحت مفید را برای انسان‌ها در مسیر زندگی به ارمغان گذارده است که با به‌کارگیری آنان راه روشن و حیات مادی و معنوی انسان آشکار می‌شود.

این پژوهشگر نهج‌البلاغه به فرازی از خطبه 85 که مولا می‌فرماید: «فَاتَّعِظُوا عِبَادَ اللهِ بِالْعِبَرِ النَّوَافِعِ، ای بندگان خدا؛ از درس‌های سودمند عبرت‌آمیز پند گیرید» استناد کرد و افزود: ایشان با بیان پندها و نصایح دوستداران اهل‌بیت(ع) را تنها نگذارده و با ذکر تاریخ و حوادث عبرت‌آموز همچون طاق کسری، فرعون و قارون سعی دارد سرنوشت مادی‌پرستی را در آینه تاریخ به آنان نشان دهد.

وی با اشاره به فرازی دیگر از خطبه 85: «وَاعْتَبِرُوا بِالاْيِ السَّوَاطِعِ، از آيات روشن الهى(در تکوين و تشريع) عبرت بياموزید» اشاره و ادامه داد: این خطبه بدین معنا است که در امور معنوی آیات درخشندگی وجود دارد که اگر مورد استفاده قرار گیرد موجب روشن شدن راه درست و حرکت در مسیر صحیح می‌شود. همچنان‌که شخصیت‌های بزرگ اسلام از نور گسترده «سواطع» اسلام به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و در زندگی خود به‌کار بستند و به رستگاری رسیدند.

صابری‌نسب ضرورت جدی گرفتن هشدارهای موجود در قرآن و نهج‌البلاغه را مورد تأکید قرار داد و با اشاره به فرازی دیگر از خطبه 85: «وَ ازْدَجِرُوا بِالنُّذُرِ الْبَوَالِغِ، اِنذارهاى رسا و گوياى الهى را پذيرا شويد»، اضافه کرد: در قرآن هشدارهای بسیاری بیان شده است که باید آن را جدی گرفت و در زندگی فردی و اجتماعی پیاده کرد.

وی با بیان این نکته که موعظه‌گیری از تذکرات موجود در قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه‌سجادیه انسان را در مسیر راست هدایت کرده و راه هرگونه انحراف را مسدود می‌کند، اظهار کرد: مولا علی(ع) فرمودند: «وَانْتَفِعُوا بِالذِّکْرِ وَ الْمَوَاعِظ، از تذکّرات و مواعظ بهره بگيريد! (که اينها همه براى شما و به سود شما است)». متأسفانه جوانان از هشدارهای قرآنی غافل هستند و حتی این هشدارها و نصایح را نمی‌شناسند، وظیفه اساتید حوزه و دانشگاه در رشته‌های مختلف این است با زبان‌های مختلف و متناسب با حال دانشجو به بیان این نکات بپردازد.

صابری‌نسب گفت: نویسندگان حوزه کودک و نوجوانان درخصوص پرداختن به نصایح و هشدارهای نهج‌البلاغه دست به‌قلم شوند. به شدت نیازمند ورود آنان به حوزه کودک هستیم، اما باید دقت شود نیازسنجی صورت گیرد و فرد نویسنده با روحیات این قشر از جامعه و نیاز آنان کاملاً آشنا باشد و از دانستن روانشناسی کودک نیز غفلت نکند.

این پیشکسوت قرآن در پایان گفت: در خطبه 157 نهج‌البلاغه به سه عبرت اشاره شده که حائز اهمیت است که می‌توان به دگرگونی نعمت‌ها، هشدار به انسان‌ها، بهره‌گیری از عبرت‌ها که در مسیر زندگی صحیح بسیار مؤثر است اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha