نقش شیراز در دفاع مقدس به درستی تبیین نشده است
کد خبر: 4069175
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۳

نقش شیراز در دفاع مقدس به درستی تبیین نشده است

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با بیان اینکه در خصوص معرفی نقش شیراز در دفاع مقدس، کم کاری شده است، گفت: فرماندار شیراز پیش‌قدم شود و از ادارات و دستگاه‌ها بخواهد به این مسئله بپردازند زیرا بیش از یک سوم شهدای استان مربوط به شهر شیراز هستند.

سردار سعید کوشکی جهرمی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارسبه گزارش ایکنا از فارس، سردار سعید کوشکی‌جهرمی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس عصر چهارشنبه، 15 تیرماه در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان شیراز خواستار توجه و اهتمام بیشتر برای حفظ یادمان‌های شهدا شد و گفت: یادمان شهدای گمنام قلب فرهنگی شهر هستند و باید ساماندهی یادمان این شهدا با جدیت بیشتری انجام شود.

وی با ابراز تأسف از اینکه شهدای گمنام به دلیل غفلت و بی‌توجهی برخی از مسئولان گذشته، امروز گمنام‌تر شده‌اند، از فرماندار شیراز به عنوان رئیس شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این شهرستان خواست تا نقش مهمی در پیشبرد امور این یادمان‌ها داشته باشد.

کوشکی‌جهرمی از وجود 40 یادمان شهدا در استان فارس خبر داد که از این تعداد 38 یادمان مربوط به شهدای گمنام است و سپس ادامه داد: از این تعداد 8 یادمان در مجموعه شهرداری است که اهمیت نقش شهرداری را در خصوص ساماندهی این اماکن می‌رساند.

این یادگار دوران دفاع مقدس از مسئولان خواست اجازه دهند برخی اماکن از برکت حضور و ظرفیت فرهنگی عظیمی که شهدا در ترویج فرهنگ ایثار، گذشت، انسانیت و معنویت دارند بهره‌مند شوند زیرا حضور یک یادمان با رعایت کلیه امور زیبایی شناختی و هنری، فضاسازی و پیوست فرهنگی می‌تواند برای آن محیط در عین جذابیت، ارزش افزوده معنوی، فرهنگی و هنری ایجاد کند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس همچنین به یادمان‌های شهدا در دانشگاه‌های استان نیز اشاره کرد و افزود: برخی دانشگاه‌ها عملکرد خوبی برای ساماندهی یادمان‌های شهدا داشته و برخی نسبت به این موضوع کوتاهی کرده‌اند.

پاسخگوی خانواده‌ شهدا باشیم

وی ادامه داد: به‌طور کلی مراکز علمی و آموزشی و دانشگاهی، نظامی، مراکز شهری و شهرداری  میزبان یادمان شهدای گمنام هستند و در این میان برخی بخش‌ها جدیت کافی به خرج نداده‌اند که ما به عنوان خادمان شهدا باید پاسخگوی خانواده‌ شهدا باشیم و از مسئولان این موارد را مطالبه خواهیم کرد و به زودی گزارش عملکرد تک تک بخش‌ها را بیان خواهیم کرد.

کوشکی‌جهرمی یادآور شد: انتظار نداریم تمام بار بر دوش شهرداری باشد اما از آنجا که مالکیت، حفظ و نگهداری یادمان‌های شهدا برعهده میزبان آن یادمان است از مسئولان می‌خواهیم توجه بیشتری به این مسئله داشته باشند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس همچنین به همکاری نمایندگان مجلس در این راستا اشاره کرد و افزود: سه نماینده مجلس به ارزش این کار واقف شده و قول داده‌اند از محل اعتبارات تحت اختیار نمایندگان مجلس، سهمی به ساماندهی گلزار شهدای گمنام حوزه انتخابیه خود اختصاص دهند و از میان نمایندگان شیراز نیز هر چهار نماینده قول مساعدت داده‌اند که در این بین یکی از نمایندگان گام اول را نیز برداشته و پیگیر دیگر نمایندگان نیز هستیم.

وی در ادامه با اشاره به تدوین کتاب «شیراز در دفاع مقدس» تصریح کرد: برای این امر الگویی به نام کتاب فارس در دفاع مقدس را به عنوان اولین استان پیشتاز چاپ کردیم اما در خصوص معرفی نقش شیراز در دفاع مقدس، کم کاری شده است که جا دارد در این خصوص و با توجه به تغییراتی که در سطح مدیران رخ داده، فرماندار شیراز پیشقدم شود و از ادارات و دستگاه‌ها بخواهد به این مسئله بپردازند زیرا بیش از یک سوم شهدای استان مربوط به شهر شیراز هستند. باید در این زمینه از ظرفیت دانشگاه‌ها برای تولید مقاله مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی نقش شیراز در دفاع مقدس و تکمیل دانشنامه بهره ببریم.

فضاسازی سیمای شهر شیراز با تصاویر شهدا

کوشکی‌جهرمی همچنین در خصوص ضرورت فضاسازی سیمای شهر شیراز با تصاویر شهدا نیز گفت: در این خصوص سلسله جلساتی با شهرداری و سازمان سیمامنظر شهرداری درحال برگزاری است تا شهروندان ما با قهرمانان و حماسه‌سازان میهن اسلامی خود بیشتر آشنا شوند.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس فارس افزود: نقش ما اجرایی نیست و فقط سیاستگذاری، تهیه و تولید محتوا و تبیین و معرفی مفاهیم و معارف عمیق دفاع مقدس با این اداره‌کل است و در همین باب نیز پذیرای ایده و طرح‌های خوب همه شهروندان و نهادها هستیم اما اجرا با شهرداری است که در این خصوص باید علاوه بر استفاده از سازه‌های پایدار و مقاوم، زیبایی‌ کار نیز مورد توجه قرار بگیرد و شاخ و برگ درختان نیز به گونه‌ای که به درخت آسیبی نرسد هرس شوند تا منظر بصری این تابلوها نیز مخدوش نشود.

کوشکی‌جهرمی همچنین با بیان اینکه یادمان شهدا به سه زیرساخت محل دسترسی، آب و برق نیاز دارد و طبق قانون مجموعه آبفا و برق موظفند به این مراکز فرهنگی انشعاب رایگان دهند، افزود: هر سازه باید از المان، صحن و سالن محوطه، امکانات بهداشتی و خدماتی برخوردار باشد تا به مکانی فرهنگی تبدیل شود که شش یادمان شهرداری شیراز به مرکز فرهنگی معنوی تبدیل شده و شهرداری و شورای شهر متعهد شده اند بوستان شهروند را نیز ساماندهی کنند.

وی در پایان از فرماندار شیراز خواست در خصوص تشکیل کارگروه پیشکسوتان دفاع مقدس در شیراز و تجلیل از پیشکسوتان تمام ادارات تحت امر تدابیری اتخاذ کرده و نسبت به برگزاری جلسات آن دستورات لازم را دهد.

انتهای پیام
captcha