رونمایی از کتاب «اقلیت‌های مسلمان در قاره‌های آسیا، اقیانوسیه و آفریقا»
کد خبر: 4069049
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
هم‌زمان با روز قلم برگزار شد

رونمایی از کتاب «اقلیت‌های مسلمان در قاره‌های آسیا، اقیانوسیه و آفریقا»

هم‌زمان با روز قلم، آئین رونمایی از کتاب «اقلیت‌های مسلمان در قاره‌های آسیا، اقیانوسیه و آفریقا» با حضور نویسنده کتاب، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی، اساتید حوزه و دانشگاه و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.

رونمایی از کتاب «اقلیت‌های مسلمان در قاره‌های آسیا، اقیانوسیه و آفریقا»به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، آیین رونمایی از کتاب «اقلیت‌های مسلمان در قاره‌های آسیا، اقیانوسیه و آفریقا» به مناسبت روز قلم با حضور محمدعلی احمدیان، دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد و نویسنده کتاب، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیداحمد طباطبایی، نماینده ولی‌فقیه در  پردیس بین‌المللی امام رضا(ع)، غلامرضا جلالی، مدیر گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و جواد نظامیان، مدیر دانشنامه دفاع مقدس در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد مقدس برگزار شد.

در ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، برگزاری این آیین را در روز زیارتی حضرت امام رضا(ع) به فال نیک گرفت و گفت: امروز یکی از نکات مهم برای مبلغان، پژوهشگران و فعالان حوزه فرهنگی، اجتماعی و... داشتن اطلاعاتی در حوزه بین‌الملل است. یکی از نکات مهم در سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اشاره به تلاش دشمنان برای ایجاد یأس در بین مسلمانان جهان است.

وی با اشاره به موضوعیت کتاب «اقلیت‌های مسلمان در قاره‌های آسیا و اقیانوسه» تصریح کرد: دشمنان در تلاش هستند تا ناکارآمدی اسلام و عدم امنیت مسلمانان به واسطه برخی از اتفاقات را بزرگ‌نمایی کنند، اما بر خلاف تلاش‌های آنان دستاورد اسلام در جهان امروز، در دست داشتن پرچم پیشرفت است. این کتاب می‌تواند عاملی موثر برای حرکت در مسیر شناخت سایر مسلمانان در اقصی نقاط جهان باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی با بیان اینکه برخی از کتاب‌ها دارای زمان هستند، افزود: کتاب‌های زمان‌بندی شده به معنای استفاده از محتویات آن کتاب در یک بازه زمانی خاص است، اما برخی از آثار فرا زمانی هستند و می‌توان این کتاب را جزو این دسته از آثار فرازمانی قرار داد.

در پایان محمدعلی احمدیان، دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد و نویسنده کتاب «اقلیت‌های مسلمان در قاره‌های آسیا و اقیانوسه» ضمن قدردانی از برگزاری این آیین گفت: یکی از علل نگارش این کتاب با توجه به سابقه بنده در حوزه تدریس جغرافیا در دانشگاه‌ها، احساس خلأ جغرافیای اسلامی به صورت تخصصی در این حوزه بود.

وی با اشاره به سختی‌های جمع‌آوری اطلاعات برای نگارش این کتاب، تصریح کرد: متأسفانه منابع موثقی در خصوص این موضوع چه در زبان فارسی و چه در زبان‌های دیگر وجود نداشت و گاه تنها باید به یک نشریه و یا نوشته‌ای چند سطری برای جمع‌آوری اطلاعات بسنده می‌کردم. از این‌رو می‌توان به جرئت این کتاب را نخستین اثر در حوزه مسائل مربوط به مسلمانان در قاره‌های آسیا و اقیانوسیه دانست.

احمدیان تصریح کرد: ما مدعی تشکیل امت اسلامی هستیم و آرمانمان ترویج دین اسلام است، اما برای رسیدن به این مهم باید در نظر داشته باشیم که ابتدا باید شناخت کاملی از مسائل مربوط به تمامی مسلمانان در جهان داشته باشیم، چرا که امروزه عملکرد یک مسلمان به تمامی مسلمانان جهان تعمیم داده می‌شود. 

گفتنی است، کتاب «اقلیت‌های مسلمان در قاره‌های آسیا و اقیانوسیه» توسط انتشارات خاتم مشهد مقدس در 592 صفحه با محوریت پراکندگی جغرافیایی، شرایط اجتماعی ـ اقتصادی و توضیح مراحل تاریخی مسلمان به‌صورت 2 جلدی در سال 1400 به چاپ رسیده است.

انتهای پیام
captcha