«افق قاف»؛ تذکره شاعران پایداری استان گیلان
کد خبر: 4068848
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۵

«افق قاف»؛ تذکره شاعران پایداری استان گیلان

مولف کتاب «افق قاف» به مناسبت روز قلم با معرفی این کتاب بیان کرد: کتاب "افق قاف"، اولین و جامع‌ترین کتاب تذکره و زیست‌نامه شاعران پایداری استان گیلان است که با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، به زیور طبع آراسته شد.

اسماعیل محمدپور مولف کتاب افق قاف

اسماعیل محمدپور، مولف کتاب «افق قاف» به مناسبت روز قلم، در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان، با بیان این‌که کتاب "افق قاف"، اولین و جامع‌ترین کتاب تذکره و زیست‌نامه شاعران پایداری استان گیلان است، اظهار کرد: در این کتاب زندگینامه و نگاهی کوتاه به اشعار ۱۳۵ شاعر گیلانی گردآوری شده است.

وی آغاز گردآوری این اثر را از سال ۱۳۹۷ ذکر کرد و افزود: در ابتدا اشعار شاعران طی چند مرحله گردآوری شد و سپس به نگارش زندگینامه این شاعران پرداختیم. در گام بعد نیز با نگاهی تحلیلی به اشعار برخی از شاعران پرداخته شد و در نهایت، این اثر به‌عنوان یک کتاب مرجع در ۱۰۱۷ صفحه قطع رقعی توسط انتشارات رج و با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان به چاپ رسید.

مولف کتاب «افق قاف»، هدف از تالیف این کتاب را منسجم‌سازی سرود‌ه‌های شاعران پایداری استان گیلان دانست و خاطرنشان کرد: موضوعات پایداری از دیرباز مورد توجه شاعران و نویسندگان بوده و صرفا به موضوع هشت‌سال دفاع مقدس محدود نمی‌شود، بلکه ردپای ادبیات پایداری را می‌توان حتی پیش از سرودن شاهنامه، در سروده‌های پارسی‌گویان شاهد بود.

وی با بیان این‌که هرچه از گذشته به سوی عصر حاضر پیش می‌آییم، آثار موضوعات پایداری به‌طور محسوس‌تری در ادبیات نمایان می‌شود، اذعان کرد: از دوران حمله مغول به ایران، تعداد زیادی از شاعران به سرودن شعر پایداری که ترویج مقاومت و ایستادگی در برابر بیداد و ستم مهاجمان است، می‌پرداختند‌. پس از آن نیز این مسئله در دوره‌های مخلتلف به شکل‌های گوناگون ظاهر می‌شود.

محمدپور با اشاره به این‌که بارزترین وجه ادبیات پایداری در قرن معاصر را در دوران مشروطه و سپس در قیام جنگل می‌توان یافت، ابراز کرد: در دوران نهضت اسلامی و مقابله با رژیم پهلوی نیز این ادبیات تجلی می‌یابد و با شکل‌گیری انقلاب اسلامی، ادبیات پایداری با مفاهیم و آموزه‌های اسلامی آمیخته شده و از این حیث، ادبیات مقدس تلقی شده و بعدها به ادبیات دفاع مقدس، تعمیم می‌یابد.

وی تصریح کرد: با شروع جنگ تحمیلی، این ادبیات شکل تازه‌تری به خود می‌گیرد که مورد اقبال شاعران بسیاری واقع می‌شود و در کنار سایر شاعران کشور، شاعران خطه گیلان نیز از همان روزهای ابتدای جنگ، با کاروان شعر دفاع مقدس و انقلاب همراه می‌شوند. این ادبیات از همان موقع و تا کنون به همان قوت پابرجاست و می‌توان گفت حوزه تعریف ادبیات مقاومت از حوزه وطنی به حوزه جهان‌وطنی تعمیم یافته است.

مولف کتاب «افق قاف» با اشاره به‌این‌که سروده‌هایی با موضوع مقاومت در کشورهایی نظیر افغانستان، سوریه و ... نیز در حوزه ادبیات پایداری تعریف می‌شوند، عنوان کرد: از این رو دامنه ادبیات پایداری حوزه بسیار وسیعی را در بر می‌گیرد و در این کتاب نیز با همین‌نگاه، اشعاری با کلیه موضوعات فوق از شاعران گیلانی، منسجم شده است.

وی کتاب «افق قاف» را کتابی مرجع و منبع پژوهشی مناسبی برای دانشجویان رشته‌های علوم انسانی دانست و تصریح کرد: تذکره‌های این کتاب از این حیث که در برگیرنده اشعار شاعران یک عصر هستند، جامعیت و مرجعیت لازم جهت انجام پژوهش‌های جامعه‌شناسی را نیز دارا هستند و پژوهشگران می‌توانند با تحلیل‌های جامعه‌شناختی به نوع روابط انسانی، آرمان‌های جامعه و گرایش‌های فکری آن عصر پی ببرند.

محمدپور این تذکره را در نوع خود منحصر‌به‌فرد ذکر کرد و افزود: پیش از این تذکره شاعران دفاع مقدس در سال ۱۳۸۳ منتشر شد که یک تذکره ملی و مشتمل بر اشعار تعدادی از شاعران کشور است. اما این تذکره صرفا شاعران حوزه گیلان را پوشش می‌دهد و تا جایی که مطلع هستیم در هیچ استان دیگری تا کنون زیست‌نامه و یادنامه شاعران با یک موضوع خاص و در این مقیاس منتشر نشده است.

«افق قاف»؛ تذکره شاعران پایداری استان گیلان

انتهای پیام
captcha