تحقیق و تفحص از نحوه انتقال آب بین حوضه‌ای یک طرح ملی است
کد خبر: 4068601
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۱
راستینه:

تحقیق و تفحص از نحوه انتقال آب بین حوضه‌ای یک طرح ملی است

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح تحقیق و تفحص از وزارت نیرو در خصوص نحوه انتقال آب بین حوضه‌ای یک طرح ملی است، بیان کرد: این طرح به دنبال دفاع از محیط‌زیست و رعایت ملاحظات در انتقال‌های بین حوضه‌ای آب است، یعنی هر انتقال آب بین حوضه‌ای که ملاحظات مربوط به حقوق مبدأ را رعایت نکند ممنوع است

احمد راستیه،  نماینده مجلس

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، احمد راستینه، نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی ۱۳ تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم نگاه متفاوت به عرصه بین‌المللی، در خصوص تحولات خاورمیانه، اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم شاهد الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای هستیم، به طوری‌که روابط ایران با کشورهای همسایه و آسیای میانه در حال رشد است که خوشبختانه قدرت جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه قدرت‌نمایی جمهوری اسلامی در حاشیه خلیج فارس به شدت خود را نشان می‌دهد، تصریح کرد: سفر ریاست جمهوری به قطر فرصت جدیدی را برای روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس ایجاد خواهد کرد، از طرفی مبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس قابل توجه خواهد بود.

راستينه گفت: تحولات اتفاق افتاده نشان می‌دهد که هرگاه به آرمان‌ها و مبانی انقلاب و فرامین مقام معظم رهبری توجه شد بسیاری از چالش‌ها و تهدیدهای موجود به یک فرصت تبدیل شد.

عملکرد دولت در آماده‌کردن زیرساخت کالابرگ الکترونیک

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: در حوزه ملی با تصمیمات دشواری برای اصلاح اقتصادی از سوی دولت مواجهیم، دولت ناگزیر به اجرای قانون مجلس شورای اسلامی شد، مجلس اصرار داشت حذف ارز ترجیحی با صدور کالابرگ الکترونیکی اتفاق بیفتد اما زیرساخت‌ها برای کالابرگ الکترونیک به درستی آماده نشد و قانون به صورت ناقص اجرا شد.

وی با بیان اینکه ارائه یارانه نقدی کار سختی را در کنترل بازار شکل داد، بیان کرد: معمولاً سه دهک اول جامعه با چالش‌های زیادی در بحث اقتصادی مواجهند، یعنی با اجرای این قانون یکباره با چالش خرید و نارضایتی مردم مواجه شدیم، از طرفی پرداخت یارانه نقدی موجب رشد پایه پولی کشور می‌شود که به دنبال گران شدن اقلام اساسی، شاهد افزایش قیمت در دیگر کالاها بودیم، البته به دلیل اینکه قانون به درستی اجرا نشد این هشدار و آسیب‌ها پیش‌بینی و مطرح شده بود. تا پایان شهریورماه این فرصت به دولت داده شده تا اشکالات طرح اقتصادی را برطرف کند.

راستینه در خصوص توافقات لغو تحریم‌ها، توضیح داد: در دولت سیزدهم دو گام مهم برای احیای حقوق مردم و دفاع از منافع ملی برداشته شد و این بود که نهایتاً مذاکرات در دو بخش هسته‌ای و تنظیم توافقات هسته‌ای و مذاکرات لغو تحریم‌ها و تنظیم سند توافق لغو تحریم شکل گرفت که در مذاکرات قبلی بخش هسته‌ای و لغو تحریم‌ها با هم پیش‌ می‌رفت، یعنی زمانی که توافقات به صورت یک‌جانبه است باید همه موارد را پذیرفت.

دستاوردهای ارزشمند سفر رئیس‌مجلس استان

راستینه توضیح داد: در دو سالی که از آغاز به کار مجلس یازدهم می‌گذرد چندین هدف را در استان پیش‌روی خود قرار دادیم، اولویت نخست شناخت دقیق مسائل استان و تنظیم نظام‌نامه اولویت‌های استان بود که این اولویت‌ها از دو منبع شکل گرفت، نخست سند آمایش سرزمین که تهیه شده بود و منبع دیگر درخواست‌ها و مطالبات مردمی از شهرها و روستاهای مختلف بود که خوشبختانه امروز مسائل استان، شهرها و روستاها آنالیز و اولویت‌ها مشخص شده و براساس اولویت‌ها برنامه‌ریزی به منظور تحقق و پیگیری مطالبات در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به استان در فصل بودجه و در سال ۹۹، تصریح کرد: این سفر فرصت ارزشمندی را برای تدوین درست اولویت‌های استان و مصوبات ارزشمندی برای ارتقای شاخص‌های توسعه‌ای استان رقم زد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اینکه اولویت نخست مردم چهارمحال و بختیاری و مهم‌ترین مؤلفه توسعه، افزایش رضایتمندی، ایجاد اشتغال و رفع محرومیت و مسئله آب است، گفت: باتوجه به اینکه ۱۳ شهر و ۱۲ روستای حوزه انتخابیه بنده با تنش آبی مواجه بود، این سفر موجب شد تا واقعیت محرومیت توسط مجمع نمایندگان استان در حضور رئیس مجلس به تصویر کشیده شود که خوشبختانه دستاورد خوبی نصیب استان شد و با اعتبارات تخصیصی شاهد تحول در واگذاری آب شرب نیمی از جمعیت استان، پروژه راه‌آهن و کمک به زیرساخت‌های مربوط به جاده‌ها و محورهای مواصلاتی استان بودیم.

وی یادآور شد: سال ۹۹ و ۱۴۰۰ سال کار و تلاش برای ارتقای شاخص‌های توسعه‌ای استان بود، به گونه‌ای که پروژه آب شرب نیمی از جمعیت استان به پیشرفت بالای ۷۰ درصد، راه‌آهن ۶۲ درصد و برخی جاده‌ها به پیشرفت بالای ۵۰ درصد رسیدند.

راستینه با اشاره به اینکه در سال ۹۹ و با شروع مجلس یازدهم یک متر زمین برای واگذاری به واحدهای صنعتی به منظور ایجاد اشتغال در استان وجود نداشت، اضافه کرد: اکنون ۵۰۰ هکتار زمین در قطب صنعتی دوم شهرکرد آزاد بوده که ۱۵۰ هکتار آن آماده واگذاری است، البته مسئله پساب شهرک صنعتی شهرکرد حائز اهمیت بود که در سفر رئیس مجلس شورای اسلامی در مرحله اول، ۱۰۰ لیتر بر ثانیه از پساب شهرکرد برای واحدهای صنعتی يک و دو خریداری شد، همچنین زیرساخت‌های گاز و برق در شهرک‌های صنعتی شکل گرفت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ایجاد ناحیه تخصصی بادام در شهرستان سامان و ایجاد ناحیه صنعتی یان‌چشمه را از دیگر اقدامات برشمرد و بیان کرد: ناحیه تخصصی بادام آماده واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران است که با این اتفاق، به سمت ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی حرکت خواهیم کرد.

وی در خصوص احیای پالایشگاه نفت زاگرس، تصریح کرد: این پالایشگاه از سال ۸۸ شروع و بعد از مدتی رها شد، خوراک آن ۱۵۰ هزار بشکه نفت بوده که مجوز آن ابطال و با حضور وزیر وقت، مجوز مجددا احیا شد اما فرصت یک ساله از دست رفت و دوباره مجوز آن گرفته شد. اکنون پیش‌نویس قرارداد با سرمایه‌گذار جدید امضا شده است، بنابراین اگر همکاری لازم اتفاق بیفتد شاهد امضای سند نهایی این پالایشگاه هستیم.

راستینه بیان کرد: لازم است همگرایی و انسجام بین دستگاه‌ها برای ایجاد اشتغال در استان تقویت شود، یعنی نیازمند روحیه جهادی، انقلابی و دغدغه‌مند برای حل مسئله اشتغال با هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی و ایجاد پنجره واحد برای سرمایه‌گذاری هستیم.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس تصریح کرد: طرح جامع تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت یکی از مسائلی است که از سال گذشته دنبال کردیم، از طرفی برای یک میلیارد مترمکعب آب تخصیصی از حوزه کارون برنامه‌ای نداریم که این کار آغاز شده و این طرح از جمله خواسته‌هایی است که باتوجه به ضرورت آن، پیگیری می‌شود.

تصویب ۹۹۵ میلیارد تومان برای شهرستان شهرکرد در سفر رییس‌جمهور

وی با اشاره به دستاوردهای سفر ریاست جمهور به چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: این سفر دستاوردهای ارزشمندی به دنبال داشت، به طوری‌که در این سفر برای تکمیل زیرساخت راه‌آهن ۱۰۰۰ میلیارد تومان و برای ریل‌گذاری ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شد که تصویب این اعتبارات تنها در قالب اعتبارات سفر امکان‌پذیر بود، همچنین ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه آب شرب اختصاص داده شد.

راستینه همچنین از اختصاص اعتباراتی به توسعه جاده‌ها و محورهای مواصلاتی، تکمیل شبکه فاضلاب، تکمیل بیمارستان الحاقی هاجر و ... در سطح شهرستان خبر داد و گفت: ۹۹۵ میلیارد تومان اعتبار معادل ۳۰ سال بودجه شهرستان شهرکرد در سفر ریاست جمهوری به تصویب رسید.

همه چیز درباره طرح تحقیق و تفحص از وزارت نیرو

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس در خصوص دفاع از حقوق آب استان در قالب طرح تحقیق و تفحص، بیان کرد: این طرح از دی‌ماه سال ۹۹ آغاز شد که با کمک مجمع نمایندگان استان در راستای دفاع از منافع مردم، در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی دفاع و هفته گذشته در صحن مجلس با رأی نمایندگان تصویب شد.

وی با اشاره به اینکه طرح تحقیق و تفحص طرح ملی است، بیان کرد: این طرح به دنبال دفاع از محیط‌زیست و رعایت ملاحظات در انتقال‌های بین حوضه‌ای آب است، یعنی هر انتقال آب بین حوضه‌ای که ملاحظات مربوط به حقوق مبدأ را رعایت نکند ممنوع است، بنابراین بر انتقال‌های آبی که صورت گرفته و ملاحظات قانونی رعایت نشده، قطعاً با افراد مؤثر در تصویب آن‌ها برخورد خواهد شد.

راستینه یادآور شد: آنچه ارزشمند بوده این است که مجمع نمایندگان استان برای این حقوق و مسئله ملی تلاش کردند، این امر نشان می‌دهد نمایندگان چهارمحال و بختیاری تنها در سطح استانی فعالیت نداشته، بلکه در سطح ملی در موضوعات محیط‌زیست کشور نیز نقش‌آفرین هستند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اینکه نگاه منطقه‌ای سم مهلکی برای نمایندگان مجلس است، گفت: امروز نگاه منطقه‌ای موجب آسیب به منافع ملی خواهد شد، یعنی نماینده استان به همان اندازه که نگران وضعیت دشت‌های ممنوعه چهارمحال و بختیاری است نگران آسیب به میراث ارزشمند تمدن استان همجوار است، اگر اصفهان مهد تمدن کشور است باید این تمدن حفظ شود، یعنی با توسعه صنایع‌ آب‌بر در فلات مرکزی و کشت نامتناسب این میراث نباید نابود شود.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس با اشاره به اینکه ورزش استان از زیرساخت‌های ضعیف و نبود حمایت صنعت و بخش خصوصی رنج می‌برد، تصریح کرد: آنچه در بحث زیرساخت‌های ورزش استان در سال گذشته اتفاق افتاده کلنگ‌زنی مجموعه ورزشی ۵۰۰۰ نفری در شهرکرد بوده که بخش‌خصوصی ورود پیدا کرده و کار به صورت جدی در دست پیگیری است، البته در شرایط سخت اقتصادی گام‌های بزرگی برای استان برداشته شده است.

وی با اشاره به اینکه محرومیت در استان زیاد است، تصريح کرد: تمام تلاش‌ها در راستای به حداقل رسیدن محرومیت‌هاست، البته ماه گذشته ۴.۵ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز سالن‌های ورزشی اختصاص یافت.

انتهای پیام
captcha