همکاری مساجد و رسانه‌ها در ارتقای امنیت جامعه ضروری است
کد خبر: 4068356
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳

همکاری مساجد و رسانه‌ها در ارتقای امنیت جامعه ضروری است

برای موفقیت در امر پیشگیری از وقوع جرم و ارتقای امنیت در هر جامعه‌ای، همكاری بین نهادهای مختلف جامعه مانند خانواده، مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، رسانه‌های گروهی و ... با پلیس ضرورت دارد.

کوروش سالمی، معاون هماهنگ‌کننده فرماندهی انتظامی استان فارسامنیت یكی از نیازهای ضروری و اساسی جامعه بشری بوده، هست و خواهد بود. بدون امنیت و مهم‌تر از آن احساس امنیت، در هیچ جامعه‌ای دیگر نیازهای انسان‌ها برآورده نخواهد شد. امنیت به عنوان یكی از نیازهای اصلی در هر جامعه بشری، از عوامل مهم و پیش نیاز رونق سایر عوامل در جامعه است.

بدون شك تولید امنیت در هر جامعه‌ای تنها به وسیله کارکنان انتظامی و نهادهای امنیتی مهیا نخواهد شد و نقش مردم و دستگاه‌های دولتی در این راستا بسیار مهم و چشمگیر خواهد بود. پلیس همواره جلب اعتماد و مشاركت مردم را سرمایه اجتماعی خود دانسته و نظم و امنیت در جامعه به واسطه این سرمایه برقرار می‌شود.

باید یادآور شد كه مردم از اركان مهم ایجاد امنیت در جامعه هستند و مشاركت مردم باعث انسجام اجتماعی و به تبع آن افزایش امنیت و احساس امنیت در جامعه خواهد شد. از طرفی پلیس جامعه‌محور باید دانش بنیان، فناورانه و هوشمند عمل کرده و سعی كند با تقویت رویكرد جامعه محوری در مهار و كنترل زمینه‌های وقوع جرم تلاش كند.

اقتدار پلیس در سایه مردم‌داری همواره به عنوان یكی از محورهای اصلی فعالیت‌ها و برنامه‌های فراجا مدنظر قرار گرفته و آن را همواره سر لوحه كار خود قرار داده است.

ذكر این نكته ضروری است كه برای موفقیت در امر پیشگیری از وقوع جرم و ارتقای امنیت در هر جامعه‌ای، همكاری بین نهادهای مختلف جامعه مانند خانواده، مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، رسانه‌های گروهی و ... با پلیس ضرورت دارد.

میزان و سطح امنیت عمومی به بلوغ و مسئولیتی بستگی دارد كه آحاد مردم و سازمان‌های دولتی در كنار هم بتوانند در تامین امنیت نقش ایفا كنند. اگر زمانی روش‌های سخت و سلبی در دور ساختن مجرم از جامعه وجود داشت، امروز امنیت مشاركتی و پیشگیری اجتماعی مترقی‌ترین رویه است.

آنچه در جامعه امروز مطرح است، باز تولید نظم بر اساس ارزش‌های فرهنگی و دینی برخواسته از میزان توجه و تعهد شهروندان به موضوع امنیت است.

پلیس جامعه محور در یك چارچوب مبتنی بر تعامل خلاق با شهروندان می‌تواند در خیلی از مسائل و مشكلات جامعه امروزی مخصوصا در تامین امنیت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نقش بالایی ایفا كند.

بدون شك، تعامل با دستگاه‌های متولی فرهنگ و نهادهای دخیل در نظم و امنیت ضروری است و این موضوع باید در كنار ماموریت‌های فراجا انجام پذیرد.

باید در نظر داشت که هیچ ارگانی به تنهایی نمی‌تواند در جهت حل معضلات و مشكلات اجتماعی موفق باشد، بلكه این مشاركت و تعامل سازمان‌های مختلف است که می‌تواند نتیجه‌بخش باشد؛ پلیس نیز به عنوان یكی از سازمان‌های این اجتماع با همكاری و مشاركت سایر نهادها و سازمان‌ها می‌تواند در این مسیر گام بردارد و امنیت را رونق ببخشد.

در پایان اینکه کارکنان انتظامی به عنوان متولیان اصلی نظم و امنیت در جامعه سعی می‌كنند با اقدامات خود در راستای افزایش احساس امنیت در جامعه، در مسیر تحقق رهنمودها و فرامین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در این خصوص حركت كنند و در این مسیر از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی‌کنند.

کوروش سالمی، معاون هماهنگ‌کننده فرماندهی انتظامی استان فارس

انتهای پیام
captcha