رونمایی از سفرنامه فرهنگی و تمدنی در پیشاور + عکس
کد خبر: 4067864
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵

رونمایی از سفرنامه فرهنگی و تمدنی در پیشاور + عکس

آیین رونمایی از کتاب «سفرنامه فرهنگی و تمدنی» با محوریت ایران نوشته محمد داود، خبرنگار و ستون نویس ارشد ایالت خیبرپختونخوا پاکستان در خانه فرهنگ کشورمان در پیشاور برگزار شد.

به گزارش ایکنا از پیشاور؛ این مراسم به همت خانه فرهنگ ایران در پیشاور و با مشارکت کانون خبرنگاران پیشاور، سرکنسولگری ایران در پیشاور، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان و اداره کل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور برگزار شد و محمدعلی سیف، وکیل دادگاه عالی و معاون ویژه سروزیر ایالت خیبرپختونخوا، حمیدرضا قمی، سرکنسول ایران در پیشاور، مهران اسکندریان، رئیس خانه فرهنگ ایران در پیشاور، پروفسور شاهین عمر، رئیس دانشکده بانوان فرنتیر پیشاور، محمد ریاض خان، رئیس کانون خبرنگاران پیشاور، اعضای انجمن‌های ادبی کاروان حوا و قام و جمع زیادی از اصحاب رسانه و نویسندگان در آن حضور یافتند.

محمد داود، مقاله نویس، خبرنگار و مؤلف کتاب سفرنامه فرهنگی و تمدنی با تشریح نحوه جمع‌آوری مطالب و خاطرات پربارسفر خود به ایران گفت: در این کتاب سعی برآن بوده که تجربه و مشاهدات عینی خود را از جمهوری اسلامی ایران، روند پرشور انتخابات سالم و همچنین بازدید از مناطق دینی، فرهنگی و گردشگری ایران بیان کنم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران پیشتاز اندیشه و فرهنگ در دوره معاصر بوده و وظیفه تمام مسلمانان جهان، شناخت و درک درست‌تر از ایران امروز است و باید این رسالت مهم را با جدیت و تمام تلاش به گوش همه حق جویانِ جهان به ‌ویژه به نسل جوان رساند تا توطئه‌های دولت‌های استکباری خنثی شود.

رئیس خانه فرهنگ ایران در پیشاور نیز اظهار کرد: بحمدالله پس از یک سال تلاش و پیگیری امروز شاهد به ثمر رسیدن این اثر ارزشمند و ماندگار در راستای گام نهادن در جهت روایت گری واقعیت‌های ایران امروز در مقابله با تبلیغات سوء دشمنان دو ملت ایران و پاکستان هستیم.

مهران اسکندریان افزود: کتاب تازه به چاپ رسیده با عنوان «سفر فرهنگی و تمدنی» کتابی ارزشمند ازمشاهدات عینی یکی از اصحاب رسانه پاکستان از جمهوری اسلامی ایران بوده که تنها گوشه ای از واقعیت های ایران امروز در آن بیان شده است و معرفی واقعیات راستین یک ملت، رسالت فعالان متعهد عرصه رسانه و نویسندگان است.

حمیدرضا قمی، سرکنسول ایران در پیشاور نیز با تأکید بر ضرورت تقویت دیپلماسی پارلمانی و رسانه ای اظهار کرد: در دنیای امروز رسانه به عنوان مؤثرترین دیپلماسی‌های موجود در ایجاد شناخت متقابل بین دولت ها و ملت ها نقش بی بدیلی دارد.

وی با تشکر ویژه از اصحاب رسانه پیشاور در انعکاس مطلوب اخبار ایران و ابراز علاقمندی نسبت به تداوم دیدارها گفت: امیدواریم در آینده با مشارکت یکدیگر شاهد گسترش ارتباطات صمیمانه باشیم.

در ادامه محمد علی سیف، وکیل دادگاه عالی و معاون ویژه سروزیر ایالت خیبرپختونخوا با اشاره به اهمیت توسعه و گسترش زبان فارسی در پاکستان گفت: زبان فارسی خود هویت و اصالت بنیادین این سرزمین است. برای شناخت و درک آموزه های مفاخر اسلامی همچون علامه اقبال لاهوری، مولانا رومی، سعدی شیرازی، ملاصدرا و غیره باید زبان فارسی را بار دیگر در این سرزمین زنده کرد. برخی براین باورند که در این دوران پیشرفته فناوری و اطلاعلات، دیگر نیازی به یادگیری زبان های دیگر نبوده و به راحتی با ترجمه مطالب می توان به درک معانی رسید؛ اما باید گفت هیچ زبانی قادر به ترجمه لطافت و معنای ژرف زبان فارسی نیست.

شاهین عمر، رئیس دانشکده بانوان فرنتیر پیشاور با اشاره به پیشینه زبان فارسی در این منطقه گفت: با دور شدن از زبان فارسی مردم این منطقه از گنجینه های بزرگ علوم مختلف، پیشینه تاریخی و فرهنگ خود دور مانده و برخی از متعصبان با معرفی زبان فارسی به عنوان زبان مختص ایرانیان، ظلم بزرگی در حق مردم این سرزمین کرده و آنان را از امثال اقبال لاهوری دور کرده اند.

وی افزود: این سفرنامه با نثری زیبا و با دقت در جزئیات، شگردهای توصیفی و مردم شناسی و توجه به فرهنگ ایران را به رشته تحریر درآورده و تصویری شفاف از ایران امروز را به نمایش گذاشته است.

انتهای پیام
captcha