پیشکسوت شاهنامه‌خوانی‌ در انتظار حمایت + صوت
کد خبر: 4067862
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳
گزارش ایکنا از برنامه «ایل بانگ»

پیشکسوت شاهنامه‌خوانی‌ در انتظار حمایت + صوت

استاد محمد یگانه از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی شمال خراسان گفت: هیچ قراردادی مبنی بر ضبط و انتشار شاهنامه‌خوانی بسته نشده است؛ این کار وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی و حوزه هنری است تا حمایت کنند که این آثار ضبط شوند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، در برنامه این هفته مجله موسیقی «ایل بانگ» که در روز جمعه‌ 10 تیر از رادیو فرهنگ پخش شد گفت‌وگویی با استاد محمد یگانه از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی شمال خراسان انجام شد.

در این برنامه صادق چراغی؛ کارشناس و مجری برنامه با محمد یگانه مهمان برنامه پیرامون موسیقی شمال خراسان و فعالیت‌های این استاد پیشکسوت موسیقی شمال خراسان گفت‌وگو کرد.

محمد یگانه در رابطه با توجه جوانان به موسیقی نواحی خراسان بیان کرد: توجه جوانان به موسیقی نواحی شمال خراسان خیلی خوب است و اینکه پنج هزار نفر نوازنده دوتار داریم باعث افتخار است. هنرجویان استعدادهای خوبی دارند و هنگامی که می‌آیند تا درس بگیرند من لذت می‌برم.

وی در رابطه با تشکیل صندوق اعتباری استانی برای هنرمندان بیان کرد: متأسفانه ده تن از هنرمندان درجه یک منطقه جنوب خراسان در سال 1399 فوت کردند از همین روی به این نتیجه رسیدیم که ما باید خودمان به فکر خودمان باشیم به همین علت هنر دوستان را جمع کردیم و با پیشنهاد من صندوقی راه انداختیم تا بتوانیم به خانواده هنرمندانی که هیچ درآمدی ندارند کمکی کنیم.

این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: ما این کار را انجام دادیم و امیدوارم که همه استان‌ها هم این کار را انجام دهند تا پیشکسوتانی که فوت می‌کنند حداقل خانواده آنها در رفاه و آسایش باشند البته این کار وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی با بیان اینکه پدر من در سال 1370 ساز خود را به من هدیه کرد و فرهنگ دو تار را بر شانه من گذاشت ادامه داد: عشق آموزش و موسیقی من را تا کنون زنده نگه داشته است زیرا با احساسم کار می‌کنم. تا کنون بیکار هم نبودم و شاهنامه را به موسیقی نواحی خراسان وارد کردم زیرا موسیقی نواحی شمال خراسان حماسی است. پدر من از بهترین شاهنامه‌خوانان بود که من هم در کنار او یاد گرفتم و بعداً این اشعار را با موسیقی همراه کردیم.

یگانه در پاسخ به این سوال که آیا شاهنامه‌خوانی را ضبط‌ هم کرده است گفت: یک مقداری از آن را انجام دادم اما هنوز با من قراردادی مبنی بر ضبط و انتشار این قطعات بسته نشده که اگر این اتفاق بیافتد من افتخار می‌کنم. برای ضبط این قطعات زمان زیادی نیاز است حداکثر باید شش ماه هیچ کار دیگری انجام ندهم و فقط تمرین کنم تا آماده ضبط شود. این کار وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی و حوزه هنری است تا حمایت کنند که این آثار ضبط شوند.

کد

وی افزود: همه این کارها وظیفه ما است ولی به قول قدیمی‌ها که می‌گویند «مرا دردیست اندر دل که گر گویم زبان سوزد / وگر در دل نگهدارم مغز استخوان سوزد» من سنگر را خالی نگذاشتم و افتخار می‌کنم که چنین قدمی برای موسیقی بر داشتم. وصیت پدرم این بوده است که موسیقی را دنبال کنم و زمین نگذارم اجازه ندهم تا فراموش شود و هنوز هم با اینکه دستم درد می‌کند و نمی‌توانم زیاد کار کنم اما از آموزش خسته نمی‌شوم. ما مردم هنردوست زیاد داریم و از دیگر استان‌ها و مردم خواهش می‌کنم که صندوق‌های اعتباری حمایت از هنرمندان را راه بیندازند تا پشتیبان هنرمندان باشند.

انتهای پیام
captcha