نقشه جامع علمی استان فارس تدوین شد
کد خبر: 4067543
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲

نقشه جامع علمی استان فارس تدوین شد

نماینده ولی فقیه در استان فارس خواستار تدوین و ساماندهی نقشه جامع علمی استان به موازات برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی شد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 8 تیرماه در دیدار با اساتید سازمان بسیج اساتید استان ضمن گرامیداشت یاد شهید چمران گفت: شهید چمران یک جوان از طبقات متوسط و ضعیف اقتصادی تهران بود که توانست با تحصیل در تهران و آمریکا همه مناسبات متعارف را به هم بزند و سررشته یک حرکت جدیدی در دنیا شود که هر چه اساتید ادامه این مسیر را بروند راه شهید چمران است که ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه امروز حدود 2 هزار نفر در استان عضو سازمان بسیج اساتید هستند یعنی 2 هزار استاد بسیجی در سطح استان داریم، افزود: نقش اجتماعی این تعداد استاد بسیجی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و امیدواریم که این توفیق نصیب ما شود تا در راستای حرکت عظیم تمدن‌ساز قدمی برداریم و خدمتی کنیم.

آیت‌الله دژکام با این طرح این سؤال که امروز مسئولیت هیئت علمی بودن و دانشگاهی بسیجی چیست، گفت: گاهی در شناخت وظیفه دقت کافی به خرج نمی‌دهیم. اگر کسی که عضو یک ‌مجموعه انقلابی است، وظیفه محور و پویا نباشد کار لنگ می‌شود. باید تعارفات را کنار بگذاریم و ببینیم واقعیت چیست.

امام جمعه شیراز بیان کرد: طبق قانونی که در نظام جمهوری اسلامی است، ما یک مقررات حقوقی ارتقای اساتید داریم و رسماً در آن چارچوب باید هیئت علمی ارتقا پیدا کند و رسماً در این قانون آمده است که عضویت هیئت علمی و داشتن عنوان استادیاری، دانش‌یاری و استاد تمامی جزو مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران هستند. این غلط است که عزیزی عضویت هیئت علمی در نظام جمهوری اسلامی دارد و به نظرش می‌رسد کاره‌ای در نظام نیست، یک جای کار خراب است و باید آن را اصلاح کنیم.  اگر در چنین‌ جایگاهی هستند وظیفه باید طبق جایگاه انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه باید نقش‌آفرینی اساتید دانشگاه را در مسائل اجتماعی رسمیت دهیم، گفت: بارها در خطبه‌های نماز جمعه تاکید کردم که دانشگاه و حوزه باید مسئولیت خود را در راهبری فکری و فرهنگی ‌جامعه بپذیرد و به خوبی ایفای نقش کند زیرا جامعه نخبه ما در این ۲ مرکز هستند.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: اصل حرف همین است؛ اگر اساتید و علما مسئولیت علمی خود را که قانونی نیز هست در جامعه نهادینه کنند در ادامه دیگران نیز از حیث جایگاه علمی همکاری می‌کنند یعنی تمام نهادها و ارگان‌ها باید این موضوع را بپذیرند. جایگاه عالم چه حوزوی چه دانشگاهی جایگاهی است که باید خط حرکت جامعه را ترسیم کند، اگر ما در این جایگاه نباشیم طبیعتا الگوهای غربی، خودش را به ما تحمیل می‌کند.  مسلما مقام معظم رهبری خواستار احیای این ‌جایگاه هستند. بنده نیز در این استان اولین حامی هر حرکتی هستم که در این راستا شکل بگیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه سازمان بسیج اساتید باید با جایگاه انقلابی و علمی خود وسط میدان بیاید، این کار را طراحی کنید تا عملیاتی شود و تا زمانی که این خلأ پر نشود هرچه بخواهیم اصلاح اجتماعی کنیم به نتیجه کاملی نمی‌رسیمف افزود: در این مسیر حداقل پای کار بودن اساتید بسیجی را نیاز داریم چون وسط این میدان جز با تدبیر، فهم و پیشینه علمی قوی نمی‌توان رفت.

وی با تصریح اینکه در طراحی کار شاید نیاز به عده چندانی نباشد اما برای اجرا حداقل نیاز به پای کار بودن اساتید بسیجی داریم. باید طراحی شود و نقش بسیج اساتید فروکاسته نشود به اینکه سالی یک بار برای شهید چمران جلسه بگیریم، گفت: اگر توجیه باشیم همان کلاس‌های درس و محیط های ارتباطات اجتماعی شما با یک هماهنگی، همفکری و جهت‌گیری مناسب محیط پیشبرد اهداف انقلاب می‌شود.

آیت‌الله دژکام خواستار ساماندهی بحث تدوین نقشه جامع علمی استان فارس شد و افزود: این نقشه به موازات نقشه فرهنگی استان که  شکل گرفته است باید شکل بگیرد. برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی تهیه کردیم و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور را داریم و به موازات آن باید نقشه جامع علمی استان نیز آماده شود.

وی با یادآوری اینکه نقشه داشتن یعنی هم‌فکر بودن همه و این اتفاق خوبی است، گفت: مقام معظم رهبری نقشه جامع علمی را در سطح ‌ملی ابلاغ کردند ‌اما در سطح استان چیزی نداریم در حالی که فارس در خصوص نقشه جامع علمی در کشور مسلماً حرف برای گفتن دارد و فارس از معدود استان‌هایی است که در این خصوص نقش‌آفرین باید باشد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس بیان کرد: بسیج اساتید باید در این راستا بررسی کند که امروز به لحاظ نقشه علمی کجای کار قرار داریم؟ باید در این خصوص همفکری جامعه نخبگانی رخ دهد و در ادامه آن را اجرا کنند. امیدواریم با همکاری یکدیگر به این موضوع بسیار جدی‌تر ورود کنیم و بتوانیم نقش‌آفرینی مناسبی را برای دانشگاهیان و بسیجیان تعریف کنیم.

انتهای پیام
captcha