طرح ایجاد کتابخانه سیار در فارس کلید خورد
کد خبر: 4066741
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵

طرح ایجاد کتابخانه سیار در فارس کلید خورد

در نخستین نشست انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس در سال جاری، طرح ایجاد کتابخانه سیار در استان کلید خورد.

نخستین نشست انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، نخستین نشست انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس در سال جاری امروز، 5 تیرماه با حضور روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس و جمعی از خیرین کتابخانه ساز فارس برگزار شد. بررسی ساختار انجمن خیرین کتابخانه‌ساز و کتابخانه‌یار استان فارس، نحوه جذب اعتبارات مورد نیاز کتابخانه‌های عمومی استان فارس و روند بررسی مصوبات پیشین این انجمن دستور جلسه این نشست بود.

روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در این نشست با اشاره به میزبانی شهر شیراز از رویداد بین‌المللی در حوزه کتابخانه‌ها بیان کرد: شیراز در اردیبهشت‌ماه میزبان همایش بینالمللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، ایده‌ها و تجربه‌ها» با سخنرانی 14 سخنران بین‌المللی از پنج قاره دنیا و با همراهی مقامات ملی و بین‌المللی بود.

وی با بیان اینکه همایش دستاوردهای خوبی داشت از جمله پرداختن به بحث مشارکت اجتماعی و خیرین در کتابخانه‌ها، افزود: در کنار همایش، دو رویداد جایزه خدمات برون کتابخانه‌ای و مسابقه طراحی خدمت برگزار شد که کارهای کتابداران در این حوزه ارزیابی شد که خوشبختانه سه نفر از استان فارس مورد تقدیر قرار گرفتند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با اشاره به طرح ایجاد کتابخانه سیار در فارس، اضافه کرد: بحث ایجاد همزمان چند کتابخانه سیار در استان فارس با همکاری خیران از سال گذشته کلید خورد که با پیگیری استاندار فارس مصوب شده است مبلغ قریب به 18 میلیارد ریال با هدف گسترش و نوسازی کتابخانه‌های عمومی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس برای خرید 6 خوردو وانت و با هدف راه‌اندازی کتابخانه سیار اختصاص یابد که بخشی از این اعتبارات تخصیص پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: همچنین در سال گذشته دو خوردو برای ایجاد کتابخانه سیار توسط خیران شیراز و داراب به کتابخانه‌های عمومی اهدا شد و به زودی کتابخانه‎های عمومی سیار در شهرستان‌های داراب و شیراز به بهره‌برداری خواهد رسید.

منوچهری اضافه کرد: پروژه کتابخانه عمومی گراش از سوی خیرنیک‌اندیش این پروژه تکمیل شده است و تجهیز این پروژه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید صورت گیرد. لازم است برای تجهیز و بهره‌برداری آن‌ها هرچه سریع‌تر اقدام شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس ادامه داد: زمین کتابخانه روستای دژگاه شهرستان فراشبند نیز به همت خیرین تامین شده و برای ساخت این کتابخانه با یکی از سازمان‌ها هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.

وی همچنین با اشاره به ساختمان اداری کتابخانه‌های عمومی گفت: این ساختمان در سال 1395 از شهرداری خریداری شد هرچند به دلیل تکمیل نشدن ساختمان جدید شهرداری، این ساختمان تاکنون به مجموعه کتابخانه‌های عمومی تحویل داده نشده است. با پیگیری‌های نهاد کتابخانه این ساختمان به زودی به مجموعه کتابخانه‌ها تحویل داده می‌شود و 2 هزار متر به فضای کتابخانه‌ای شهر شیراز افزوده خواهد شد.

به گفته منوچهری مشکل عمده کتابخانه‌های عمومی شیراز کوچک بودن فضای کتابخانه ای است و بیشتر کتابخانه‌های شیراز به صورت کوچک و محله‌ای است.

علی نوید گویی، عضو انجمن خیرین کتابخانه‌ساز شیراز نیز در این نشست نیز با اشاره به همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی گفت: برگزاری همایش به این شیوه در شأن شیراز بود که به بهترین شکل برگزار شد و شایسته جایگاه علمی و فرهنگی شیراز بود. برگزاری این گونه همایش‌ها برای استان فارس و کتابخانه‌های عمومی بسیار مفید است.

وی با انتقاد از عدم تعیین زمین برای کتابخانه مرکزی شیراز، بیان کرد: برخی از مباحث همچنان در استان تکرار می‌شود از جمله بحث کتابخانه مرکزی شیراز که هنوز به سرانجام نرسیده است. لازم است بحث کتاب وکتابخوانی در استان به صورت جدی‌تر دنبال شود.

انتهای پیام
captcha