به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم، حجتالاسلام والمسلمین عیسی عیسیزاده، رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی و مدیر گروه فرهنگنامههای قرآنی طی سخنانی بیان کرد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر ارائه پژوهشهای کاربردی از معارف قرآن و اهل بیت(ع) در حوزههای گوناگون سبک زندگی از سوی پژوهشگران، جامعترین فرهنگنامه کاربردی سبک زندگی از سوی گروه فرهنگنامههای قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تولید و در اختیار علاقهمندان قرار گرفت.
وی در توضیح ویژگیهای این فرهنگنامه گفت: این کلانپروژه سبک زندگی در چهار حوزه فردی، خانوادگی، اجتماعی و محیط زیست، مشتمل بر 60 موضوع تدوین و تاکنون بیش از 32 موضوع منتشر و 16 موضوع در دست انتشار است که براساس گزارش مکتوب محمدباقر انصاری، رئیس انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مؤسسه بوستان کتاب، این آثار از پرفروشترین محصولات در نمایشگاه کتاب امسال بوده است.
مدیر پروژه فرهنگنامه سبک زندگی در رابطه با استقبال کمنظیر مخاطبان از این پروژه، اظهار کرد: کاربردی بودن مطالب این تولیدات، طراحی زیبا، کم بودن صفحات و مستند بودن به آیات و روایات و سیره اهل بیت(ع) زمینه استقبال علاقهمندان را فراهم کرد.
وی درباره موضوعات این پروژه سبک زندگی گفت: تلاش شده است تا مبتلاترین موضوعات در حوزههای گوناگون سبک زندگی که در بیانات رهبر معظم انقلاب به آن اشاره شده است انتخاب شود؛ بهعنوان مثال در حوزه فردی موضوعاتی همچون مبانی سبک زندگی اسلامی، آسیبشناسی سبک زندگی، آراستگی، اوقات فراغت، پوشش، مهمانی، تغذیه، سفر، کسب و کار، ورزش، امر به معروف، جهاد فرهنگی، سبک زندگی اهل بیت(ع)؛ در حوزه خانوادگی موضوعاتی مثل سبک ازدواج، سبک رفتار با پدر و مادر، رفتار با فرزند، رفتار با همسر، رفتار با خویشاوندان؛ در حوزه اجتماعی موضوعاتی همانند سبک رفتار متقابل مردم و حکومت، رفتار با زندانیان، رفتار با گناهکاران، رفتار با اهل کتاب، رفتار با یتیمان، رفتار با همکاران، رفتار با جوانان، رفتار با سالمندان، رفتار با معلولان، رفتار با بدهکار، رفتار با بیماران، رفتار با نیازمندان، رفتار با مصیبتدیدگان و رفتار با نعمتها و در حوزه محیط زیست موضوعاتی چون سبک رفتار با محیط زیست، رفتار با حیوانات، آداب کشت و زرع مورد بررسی قرار گرفته است.
عیسیزاده درباره ضرورت تولید و معرفی اینگونه آثار اظهار کرد: یکی از الزامات ارتقای فرهنگ قرآن و نهادینه شدن سبک زندگی قرآنی در جامعه، تولید محصولات و پژوهشهای کاربردی متناسب با نیازها، مختصر و ارزان بودن و معرفی به موقع این آثار در مجامع مختلف جامعه است که برای تحقق این امر باید ایدههای نو ارائه شود تا تولیدات در کمترین زمان به دست مخاطبان برسد و نمیشود با برگزاری دو الی سه نمایشگاه به این هدف دست یافت.
رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی درباره ضرورت تهیه امکانات اولیه تولید آثار پژوهشی، مثل کاغذ تصریح کرد: متأسفانه به دلیل عدم تأمین به موقع کاغذ، نشر این آثار با تأخیر فراوانی مواجه میشود، امیدواریم دستاندرکاران این امر با تلاش خویش بتوانند با تهیه به موقع امکانات، زمینه دسترسی سریع علاقهمندان به محصولات را فراهم کنند، البته بر خویش لازم میدانم از تلاشهای خالصانه همه پژوهشگران و مسئول نشر دفتر تبلیغات محمدباقر انصاری و همکاران ایشان تشکر و قدردانی کنم.
انتهای پیام