تربیت معلم بر اساس سند تحول بنیادین باشد
کد خبر: 4066220
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۶

تربیت معلم بر اساس سند تحول بنیادین باشد

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی نباید از الگوهایی تقلیدی به ویژه الگوهای غربی استفاده کرد، زیرا ما یک نظام اعتقادی و ایدئولوژیک داریم، گفت: بر تربیت معلم بر اساس سند تحول جدی هستیم.

جلسه شورای آموزش و پرورش فارس، وزیر آموزش و پرورش به گزارش ایکنا از فارس، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش عصر پنج‌شنبه، 2 تیرماه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان فارس با اشاره به نامگذاری سال به نام «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرینی» از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: آموزش و پرورش در اشتغال، اقتصاد و تولید ناخالص ملی کشور مؤثر است.

وی با بیان اینکه حرکت به سمت فعالیت‌های دانش‌بنیان، بهره‌وری را افزایش می‌دهد، افزود: اگر فعالیت‌های دانش‌بنیان نباشد، تولید نیست و اگر تولید نباشد اقتصاد و اشتغالی نیست لذا اقدامات دانش‌بنیان را باید از سن قبل از دبستان و دوران دبستان شروع کرد که حاصل آن عدالت تربیتی و عدالت اجتماعی است.

نوری به روند تدوین سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی نباید از الگوهایی تقلیدی به ویژه الگوهای غربی استفاده کرد، زیرا ما یک نظام اعتقادی و ایدئولوژیک داریم.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه بر تربیت معلم بر اساس سند تحول جدی هستیم، گفت: برش استانی سند تحول می‌تواند تدوین شود که استان فارس در این زمینه ظرفیت دارد.

وی در ادامه یکی از اولویت‌های خود را برچیدن مدارس کانکسی در سطح کشور برشمرد و افزود: بیش از 8 هزار مدرسه کانکسی با جمعیت دانش‌آموزی بالای 10 نفر در کشور داریم و می‌توان در قالب یک طرح مشارکتی به صورت 20 درصد اعتبار از سوی استان‌ها و 80 درصد وزارت آموزش و پرورش و استفاده از ظرفیت خیران مدارس کانکسی را جمع‌آوری کرد.

نوری همچنین به اهمیت موضوع تربیت اشاره کرد و افزود: برای فعالیت‌های تابستانی به خصوص در موضوع تربیت یک هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار تخصیص دادیم و در قالب قرارگاه عدالت تربیتی در همه استان‌ها از جمله فارس، بیش از 300 گروه جهادی برای فعالیت‌هایی مانند جبران عقب‌ماندگی درسی دانش‌آموزان و ساخت و ساز ساماندهی شدند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تخصیص 420 میلیارد تومان برای تجهیزات و پروژه‌های آموزشی مدارس و دانشگاه فرهنگیان در فارس، گفت: از این اعتبار باید برای پروژه‌های آموزشی مدارس و دانشگاه‌های فرهنگیان استفاده کرد و علاوه بر این می‌توان از سایر منابع قانونی و کمک خیرین نیز بهره گرفت.

جذب 34 هزار نفر به آموزش و پرورش

وی در ادامه بر لزوم مکاتبه مسئولان استانی برای گسترش نواحی آموزش و پرورش در شیراز اشاره کرد و گفت: در سال جاری از طریق آزمون استخدامی 34 هزار و 813 نفر در آموزش و پرورش با اولویت مناطق محروم جذب می‌شوند و بر اساس مصوبه دولت نخبگان بدون آزمون جذب خواهند شد.

نوری با بیان اینکه باید به عشایر معلم ثابت اختصاص دهیم، اما باید از همان منطقه و عشایر باشد، از کمک به تامین نیروی مورد نیاز مداری عشایری خبر داد و گفت: دانشگاه فرهنگیان استان فارس نیز امروز کلنگ زده و ساخته خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین در جمع منتخبی از دانش‌آموزان استان فارس با اشاره به نقش هیئت‌های مذهبی و تاثیر فعالیت‌ برای ائمه اطهار(ع)، گفت: تشکل‌های دانش‌آموزی با راه‌اندازی پویش‌های خلاقانه در راستای فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح فرهنگ در جامعه و در بین دانش‌آموزان موثر باشند.

وی از مسئولان تشکل‌ها خواست تا با ساماندهی به عنوان حلقه میانی نقش ایفا کنند و دانش‌آموزان را برای ایجاد موج‌های اجتماعی در جامعه حرکت دهند، زیرا این فعالیت‌ها نیاز امروز جامعه است و هر کدام از تشکل‌ها پایگاهی را ایجاد کنند و در نقش یک امت، منشا خیر در جامعه شوند.

نوری با اشاره به اینکه نیاز تمدن نوین اسلامی، آموزش و پرورشی در تراز چنین تمدنی است، گفت: برنامه‌ریزی و جلسات مستمر، در این راستا در آموزش و پرورش تشکیل شده است تا با اصلاح برخی رویه‌ها، نظام آموزش و پرورش را به جایگاه اصلی خود برگردانیم.

وزیر آموزش و پرورش از دانش‌آموزان خواست تا با توسعه فضای یادگیری از فضای مدرسه خارج شوند و محیط‌های مختلف اجتماعی و اصنافی مانند نانوایی، مسجد، محافل مذهبی، صنایع موجود در محلات خود را ببینند و با فعالیت‌های اجتماعی آشنا شوند.

وی همچنین با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر انجام حرکت‌های جهادی، گفت: تشکل‌های دانش‌آموزی به عنوان نمایندگان دانش‌آموزان هر کدام باید در راستای رفع مسائل و موانع موجود با ایجاد جمع‌های جهادی دانش‌آموزی، قدم بردارند و منشا رویدادهای بزرگ فرهنگی شوید.

انتهای پیام
captcha