اداره جامعه با تنزل جایگاه قاضی و پزشک با مشکل مواجه می‌شود
کد خبر: 4065861
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳

اداره جامعه با تنزل جایگاه قاضی و پزشک با مشکل مواجه می‌شود

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با بیان اینکه اگر جایگاه قاضی و پزشک تنزل پیدا کرد، اداره جامعه با مشکل مواجه می‌شود گفت: اگر می‌خواهیم در راستای تمدن‌سازی اسلامی حرکت کنیم باید تلاش کنیم تا خلیفةالله باشیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، عصر دیروز، 31 خردادماه در جلسه با مدیرکل دادگستری و اعضای شورای قضایی استان که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، گفت: باید تلاش کنیم تا دغدغه مشترک با دستگاه قضا را به بحث بگذاریم تا بتوانیم در فرایند جامعه‌پردازی مدنظر رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به نحوی نقش ایفا کنیم.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم جامعه را در بخش‌های مختلف از جمله در بخش مربوط به قوه قضاییه اداره کنیم، مدیریت کردن اسباب، ابزار و مقدماتی دارد که باید سعی کنیم این اسباب و ابزار فراهم شود وگرنه مدیریت موفقی ارائه نخواهیم کرد. این اسباب و ابزار اگر در اختیار نباشد مدیر هر چقدر که تلاش و جهاد کند باز هم کار به سامان نمی‌رسد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه قسمتی از این ابزار جنبه سخت‌افزاری دارد و خارج از حیطه شخص مدیر است و قسمتی از آن در خود شخص مدیر باید تحقق پیدا کند، افزود: از جمله مسائلی که در بحث قضاوت‌ مورد توجه همه انسان‌ها بوده است بحث قداست حرفه قضا است چراکه قضاوت در اختلافات و مشکلات امر خداست و باید برای خدا انجام بگیرد تا امورات جامعه اسلامی سامان داشته باشد.

امام‌جمعه شیراز با تصریح اینکه اگر این نگاه حرفه‌مندی به کار در جایی پیدا شد، موفقیت را به دنبال خواهد داشت، گفت: ظاهراً در غرب به معنای شغل در نظر می‌گیرند و در شغل انگیزه شاغل، درآمد است ولی در حرفه، برای فرد وظیفه و انجام وظیفه مدنظر است، این تفاوت بین این دو نگاه است.

قضاوت حرفه است نه شغل

وی با یادآوری اینکه ما به قضاوت حرفه می‌گوییم و شغل نمی‌گوییم و قضاوت را حرفه فرض می‌کنیم، افزود: چند کار در جامعه حرفه است و شغل نیست. یکی کار روحانیت است که اگر روحانیت شغل شد، دیگر نمی‌تواند نقش خود را در اجتماع ایفا کند. کار روحانیت فراتر از شغل است. در مورد قاضی نیز همین است. قاضی نمی‌تواند از کسی مزد بگیرد و حاکم باید او را تأمین کند تا ‌نیاز نداشته باشد و در مسند قضاوت فقط برای خدا حکم کند.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: نظیر همین برای پزشک و معلمین هم گفته شده است و این ۴ قشر حرفه هستند و باید نگاه حرفه‌مندی به آن‌ها داشته باشیم نه به عنوان شغل تا بتوانند نقش خود در خدمت به خدا و خلق خدا را به درستی انجام دهند، به همین علت از تمدن اروپایی گله‌مند هستیم زیرا به عنوان یک ایرانی و مسلمان ارزش‌های ما با تمدن امروز اروپا در تعارض قرار می‌گیرد. در قدیم اروپایی‌ها این موضوعات را داشتند و فراموش شده است، امروز خود غربی‌ها اعتراف می‌کنند که از زمانی که قداست حرفه‌ها را از دست داده‌اند به تمدن آن‌ها ضربه خورده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود روزی می‌رسد که امت من مقلد آن‌ها می‌شود و از این طرف متأسفانه گاهی عده‌ای از مقلدین تمدن اروپایی هستند که به واسطه اینکه تقلید می‌کنند عقیده دارند باید مطابق آن‌ها کار‌ کنیم هرچند که خود اروپایی‌ها متوجه اشتباه خود شده‌اند.

قاضی قداست حرفه خود را حفظ کند

وی با تأکید بر اینکه  قاضی باید در جایگاه قضاوت که می‌نشیند قداست حرفه خود را توجه داشته باشد و مرتب برای خود یادآوری کند. مسندی که جایگاه حضرت داوود است، خطاب به قضات حاضر در جلسه گفت: یک قسمت از خلافت الهی کار شما است. مگر شما بین بندگان خدا حکم نمی‌کنید؟ این ‌مسند خلافت الهی است که کار بسیار سنگینی است. اگر در جامعه در ابتدا خود را باور نداشته باشیم که این‌ جایگاهی که در آن قرار داریم مقدس است لطمه خواهیم خورد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه به واسطه این تبی که در اروپا بوده و بیماری که به ما سرایت کرده در همه دنیا جایگاه قاضی لطمه خورده است، گفت: این یکی از وظایفی است که همه به عهده داریم و وظیفه قسمت فرهنگی دستگاه قضایی است که این فرهنگ را تجدید کند.

وی یکی از تمایز تمدن اسلامی با تمدن غرب را جایگاه رفیع و احترام ویژه قاضی برشمرد و گفت: در ۱۵ سال اخیر در آمریکا دوباره شروع کردند این قضیه را بازسازی کنند. مرحوم آیت‌الله حائری فرمود در آخرالزمان برخی از ما ارزش‌ها را بی اعتنایی خواهیم کرد و آن‌ها به حسب نیازی که دارند به سمت ارزش‌ها بر می‌گردند.

آیت‌الله دژکام تأکید کرد: اگر جایگاه قاضی و پزشک تنزل پیدا کرد، اداره جامعه با مشکل مواجه می‌شود یعنی نگاه آن‌ها دنیایی است اما نیاز را حس می‌کنند و ما نگاه آخرتی را به قضیه اضافه می‌کنیم که قاضی خلیفةالله است و در جایگاه حضرت داوود نشسته است. این کار تلاش می‌خواهد. اگر می‌خواهیم جامعه‌پردازی کنیم و در راستای تمدن‌سازی اسلامی حرکت کنیم باید تلاش کنیم تا این قسمت رشد کند و به جای خود برگردیم. در ابتدا باید مراقب رفتارهای خود باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه باید رفتارهای خود را طوری تنظیم کنیم که حیثیت روحانیت را حفظ شود و برای سایر حرفه‌ها نیز چنین است، گفت: اگر مراقب این جایگاه نباشیم و طلبه و دانشجو قاضی این جایگاه را بشکنند در اداره جامعه با شکست رو‌به‌رو می‌شویم.

مردم را فریب ندهیم

وی گفت: اروپا را ببینید که این جایگاه را  شکستند و نتوانستند جامعه را اداره کنند و امروز تصریحاً اعتراف می‌کنند که باید به قداست حرفه توجه داشته باشند البته ‌مبانی فکری آن‌ها این موضوع را نمی‌تواند توجیه کند چون قداست را درک نمی‌کنند، آن‌ها وقتی فقط نگاه دنیوی دارند ضرورت را حس می‌کند ولی قداست را درک نمی‌کند. حال چرا در جامعه ما به این موضوعات توجه کافی نمی‌شود.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه قاضی باید در شهر اعتماد ایجاد کند که هرطور نگاه کنند آدم متدین و با اخلاقی است، گفت: به ظاهرسازی نمی‌توانیم مردم را فریب دهیم. قداست حرفه قضات زیاد است و در همه زمینه‌ها به این قداست دقت کنید. شاید کار برای شما سخت شود ولی برای مردم کار آسان خواهد شد و این اعتماد را باید ایجاد کنید.

وی با بیان اینکه در بعد مسائل فردی باید تلاش کنیم این ۴ حرفه را بالا ببریم تا استوانه‌ها و میخ‌های انسجام اجتماعی مردم محکم در جامعه حضور داشته باشد، گفت: دشمن چون می‌داند از اینجا می‌تواند لطمه بزند شبانه‌روز کار می‌کند و برای تخریب روحانیت و دستگاه قضایی کار می‌کند و تهمت می‌زند. اینکه دشمن ضربه می‌زند چون می‌خواهد اعتماد را از مردم سلب کند و در مقابل شما باید برای خدا تلاش کنید تا این اعتماد مردم افزایش پیدا کند.این کاری است که در عرصه، جنگ و نبرد بین تمدنی انجام می‌گیرد. اگر در عرصه ملی و بین‌المللی برای نظام به ثباتی رسیدیم تا دیگر نتوانند به ما ضربه بزنند مقداری فشارها کمتر خواهد شد اما امروز بار قضیه روی دوش شما قضات است و تلاش کنید هر چه می‌توانید زهد و عدالت تابلو دستگاه قضایی شود تا دیگران به شما اعتماد داشته باشند.

انتهای پیام
captcha