کنگره حج قادر به ایجاد جبهه مردمی علیه نفوذ اسرائیل در جهان اسلام است + صوت
کد خبر: 4065731
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۹
حسن هانی‌زاده:

کنگره حج قادر به ایجاد جبهه مردمی علیه نفوذ اسرائیل در جهان اسلام است + صوت

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به بی‌بدیل بودن رویداد و کنگره عظیم حج برای تقویت همگرانی و وفاق در جهان اسلام به ویژه در مسئله فلسطین و مقابله با اسرائیل، گفت: رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و غرب و خیانت برخی سران مرتجع منطقه در حال نفوذ خزنده فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در کشورهای منطقه است و فریضه حج می‌تواند یک جبهه گسترده مردمی علیه این نفوذ ایجاد کند.

حسن هانی‌زاده

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ظرفیت کنگره عظیم حج امسال در تقویت وحدت در جهان اسلام و افشای ماهیت واقعی اقدامات رژیم صهیونیستی برای نزدیک شدن به کشورهای اسلامی گفت: حج یک مناسبت بسیار مهم معنوی و سیاسی است. حج کانون رایزنی مردمی بین ملت‌های اسلامی، خارج از سلطه حکومت‌هاست و لذا تبیین بعد معنوی و سیاسی این فریضه می‌تواند به همگرایی بیشتر امت اسلامی کمک کند.

وی افزود:‌ صرف نظر از ابعاد معنوی و عبادی مناسک حج، بعد مهم و اثرگذار این مناسبت، بعد سیاسی آن است، زیرا جهان اسلام سال‌‌های طولانی است که رنج بی‌شماری از وجود رژیم صهیونیستی به منزله یک غده سرطانی در منطقه می‌برد و لذا مراسم حج و حضور مسلمانان در این مکان فرصت مناسب و مغتنمی برای گفت‌وگو پیرامون تبیین واقعیت اهداف اسرائیل از نزدیک کردن روابط خود با کشورهای اسلامی و طراحی سازوکارهای تقابل با این نفوذ خزنده از سوی مردم، روحانیون، علما و نخبگان است.


بیشتر بخوانید:


هانی‌زاده اظهار کرد: طراحی چنین سازوکاری قطعا تأثیر عمیقی بر برجسته‌تر شدن مسئله فلسطین و تقویت روحیه ملت فلسطین خواهد گذاشت. رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و غرب و خیانت برخی سران مرتجع منطقه در حال نفوذ خزنده فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در کشورهای منطقه است و فریضه حج می‌تواند یک جبهه مردمی گسترده علیه این نفوذ ایجاد کند.

حج؛ فرصت نمایش ابعاد انسانی اسلام

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به توجه ویژه جمهوری اسلامی به مناسک حج گفت: زائران ایرانی اعم از  مردم عادی، نخبگان و علمای حاضر در این مراسم می‌توانند به تبیین خطرات ناشی از حضور رژیم صهیونیستی در جهان اسلام بپردازند و یک نوع وحدت، وفاق و همدلی بین مسلمانان پیرامون مسئله فلسطین و معرفی اسرائیل به منزله دشمن شماره یک جهان اسلام ایجاد کنند. از این منظر حج یک رویداد بی‌بدیل و بسیار مهم منطقه‌ای و بین‌المللی برای ملت‌های اسلامی محسوب می‌شود.

هانی‌زاده درباره تشدید هجمه‌ها علیه اسلام و حملات اسلام‌هراسانه در رسانه‌های غربی و نقش حج به منزله یک ابزار دیپلماسی عمومی برای خنثی‌سازی اسلام‌هراسی گفت: موسم حج به خوبی می‌تواند ابعاد انسانی اسلام را برای دنیای غرب به نمایش بگذارد. کنار هم قرار گرفتن انسان‌های مختلف صرف نظر از ملیت، رنگ پوست و نژاد در حقیقت ثابت می‌کند که اسلام از 1400 سال پیش به مسئله حقوق بشر، مساوات، عدالت و نگاه انسانی و الهی و به همه انسان‌ها نگاه ویژه داشته و این می‌تواند به هژمونی گزاره غربی بودن حقوق بشر پایان داده و با استناد به رفتارهای نژادپرستانه غربی‌ها نسبت به مهاجران و رنگین‌پوستان، باطل بودن این ادعاها را نشان دهد. از این منظر حج ابزار مناسبی برای نمایش اهمیت و جایگاه حقوق بشر به معنای واقعی آن در اسلام است.

وی یکی از مؤلفه‌های مغفول در جهان اسلام را ضعف رسانه‌ای و تبلیغاتی و کمبود رسانه‌های قدرتمند دانست و گفت: متأسفانه ابزار رسانه غالبا در اختیار صهیونیست‌ها و قدرت‌های استکباری است است و جهان اسلام باید قوی‌تر از این از ابزار کارآمد و اثرگذار رسانه برای نمایش چهره واقعی اسلام و تبیین حقیقت حقوق بشر و مساوات در این مکتب الهی در عرصه جهانی استفاده کند که به دلیل اختلاف دیدگاه‌ها میان دولت‌های اسلامی از این ظرفیت در مسیر معرفی حقیقت اسلام در مقیاس جهانی چندان استفاده نشده است.

آمریکا قادر به هدایت جبهه عبری ـ عربی جدید علیه ایران نیست

هانی‌زاده درباره تشدید اقدامات امنیتی و دیپلماتیک رژیم صهیونیستی علیه ایران در چند ماه اخیر و درخواست از دولت آمریکا برای برعهده گرفتن رهبری ائتلاف امنیتی علیه ایران با حضور کشورهای عربی گفت: رژیم صهیونیستی از دو دهه گذشته تمام تلاش خود را به کار گرفته تا یک جبهه عبری ـ عربی علیه ایران و محور مقاومت ایجاد کند. جلسات، نشست‌ها و رایزنی‌های بین مقامات رژیم صهیونیستی و سران کشورهای عربی برای تشکیل چنین ائتلاف ضد ایرانی نشان می‌دهد که اسرائیل از ظرفیت لازم برای ایجاد این جبهه برخوردار نیست و سفر چند هفته آینده بایدن به منطقه نیز در راستای امکان‌سنجی این موضوع است.

این کارشناس مسائل منطقه تأکید کرد: با توجه به شکست‌های پی در پی آمریکا در سوریه، افغانستان، عراق و لبنان و تمایل آنها بر کاهش حضور در منطقه غرب آسیا، آنها نیز نخواهند توانست چنین جبهه‌ای را تشکیل دهند که این به خاطر نفوذ بالای ایران در میان ملت‌های منطقه است و این نفوذ تاکنون مانع اصلی شکل‌گیری یک جبهه عبری ـ عربی علیه ایران بوده است.

صهیونیست‌ها قادر به نفوذ در جهان اسلام نیستند

هانی‌زاده در پاسخ به این سؤال که درخواست اسرائیل از آمریکا برای بازگشت به منطقه در قالب رهبری یک ائتلاف ضد ایرانی نشانه ناامیدی صهیونیست‌ها در پیشبرد موفق عادی‌سازی روابط با اعراب نیست، گفت: رژیم صهیونیستی به لحاظ فرهنگی و اجتماعی قادر به نفوذ در کشورهای اسلامی و توسعه روابط غیر دولتی و مردمی با ملت‌های مسلمان نیست. درست است که در یکی دو سال اخیر یک سری روابط سیاسی بین اسرائیل با برخی کشورهای عربی مانند بحرین، امارات، مغرب، سودان و احتمالا عربستان در آینده، برقرار شده اما ملت‌های مسلمان به هیچ وجه آماده پذیرش اسرائیل در کشور خود نیستند و همچنان صهیونیست‌ها را دشمن اصلی جهان اسلام تلقی می‌کنند.

کد

وی در پایان تصریح کرد: قطعا صهیونیست‌ها بدون حمایت آمریکا قادر به انجام هیچ اقدامی در این خصوص نیستند و از طرفی آمریکا هم در وضعیت فعلی با توجه به بحران اوکراین و مشکلات خود در منطقه از توانایی لازم برای ایجاد و هدایت یک جبهه جدید علیه ایران برخوردار نیست.

انتهای پیام
captcha