تشکیل کمیته‌ای جدید برای نهایی‌سازی شاخص‌های انتصاب مدیران قرآنی
کد خبر: 4065268
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
در جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه تصویب شد

تشکیل کمیته‌ای جدید برای نهایی‌سازی شاخص‌های انتصاب مدیران قرآنی

صد و بیست و پنجمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی صبح امروز به منظور نهایی‌سازی شاخص‌های انتصاب مدیران امور قرآنی کشور برگزار و طی آن مقرر شد کمیته‌ای به نهایی‌سازی این شاخص‌ها بپردازد و آنها را به مجمع مشورتی ارائه دهد.

تشکیل کمیته‌ای جدید برای نهایی‌سازی شاخص‌های انتصاب مدیران قرآنی / راه‌اندازی هیئتی برای نظارت و پایش

به گزارش خبرنگار ایکنا، صد و بیست و‌ پنجمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی صبح امروز ۲۹ خردادماه به منظور نهایی‌سازی شاخص‌های انتصاب مدیران امور قرآنی به صورت حضوری و مجازی در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بیان نکاتی در مورد انتصاب رئیس جدید سازمان دارالقرآن الکریم پرداخت و گفت: دوستان دچار تصوری در موضوع بودند که باید توضیحی در مورد آن داده شود. در اساسنامه جدید سازمان، تأکید شده است که معرفی رئیس باید بر اساس پیشنهاد اعضای هئیت مدیره و در نهایت حکم رئیس سازمان باشد. این روند در انتخاب رئیس فعلی صورت گرفته است. اینکه معرفی رئیس بر اساس پیشنهاد هیئت امنا باشد مربوط به اساسنامه قدیمی است، لذا از این جهت اشکال و نکته‌ای به این موضوع وارد نیست.

وی در ادامه به بحث شاخص‌های انتصاب مدیران امور قرآنی و گفت: از زمان شروع جدی بررسی این موضوع در مجمع مشورتی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی که مربوط به یک سال اخیر است شاهد تغییرات متعددی در دستگاه‌ها بوده‌ایم. امیدوار هستیم شاخص‌های انتصاب ولو با تأخیر به تصویب نهایی برسد.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این جلسه و پیش از پرداختن به دستور اصلی، رضا سلامت‌پناه، دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به ارائه توضیحاتی در مورد برخی مصوبات و تصمیمات یک فصل اخیر مجمع مشورتی پرداخت و گفت: یکی از مصوبات مربوط به جلسه 120 مجمع مشورتی است که 26 دی ماه سال گذشته برگزار شد و طی آن قرار بود کمیته‌ای با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تهیه سازوکار نحوه جذب سهم فعالیت‌های قرآنی در آیین‌نامه اجرایی بند ز تبصره 9 لایحه بودجه 1401 با دعوت از نمایندگان دستگاه‌ها تشکیل و نتیجه را طی یک ماه به مجمع ارائه دهند که تا کنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و مشخص نیست در چه مرحله‌ای قرار دارد.

وی افزود: در جلسه 123 که فروردین‌ماه امسال برگزار شد، به مرور مطالعات قرآنی مقام معظم رهبری پرداخته و در انتها مقرر شد مدل مطلوب فعالیت قرآنی در مساجد از سوی کارگروهی با مسئولیت بنیاد خاتم الاوصیا(عج) تهیه شود، همچنین مقرر شد سازمان اوقاف و سازمان تبلیغات نیز در این کارگروه مشارکت داشته باشند و طی یک ماه مدل مطلوب را ارائه دهند که هنوز این کار صورت نگرفته است.

دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: در جلسه 124 که اردیبهشت‌ماه برگزار و طی آن نحوه توسعه تولید محصولات قرآنی دانش بنیان و کارآفرین برای مشارکت جامعه قرآنی در تحقق شعار سال جهت بررسی و ارائه راهکار و پیشنهاد با دعوت از نهادهای مطلع به کمیسیون تبلیغ و ترویج ارجاع شد و جا داشت این مسئله در جلسه گذشته کمیسیون مطرح می‌شد.

سلامت‌پناه تصریح کرد: مسئله دیگر طرح تشکیل صندوق برای حمایت از تاسیس و توسعه واحدها و محصولات فناور قرآنی در بخش غیردولتی با توجه به سوابق فعالیت نوآورانه از سوی جهاددانشگاهی ارائه شود که البته کارهایی انجام شده و منتظر دریافت گزارش نهایی هستیم.

وی در ادامه به انتقاد از عدم مشارکت مدیران اصلی دستگاه‌ها در جلسات مجمع، گفت: طبق آیین‌نامه شورای مجمع مشورتی باید با حضور دبیران کمیسیون‌ها و مدیران دستگاه‌ها و نمایندگان آنها تشکیل ‌شود. مجمع مشورتی در حوزه مدیریت و مدیران امور قرآنی کشور تخصصی‌ترین جلسه است، حتی می‌توانست برای بسیاری از مدیران در حوزه قرآنی جلسه دانش افزایی هم باشد. مدیران اصلی دستگاه‌ها باید حضور داشته باشند، چرا که در اینجا تصمیمات اصلی شورا نهایی‌سازی می‌شود.

پس از طرح این موضوع برخی از اعضای به بیان نقدهایی در مورد عدم حضور اعضا پرداختند و برخی بر غیر قانونی بودن مصوبات مجمع و شورا در صورت حضور نیافتن اعضای اصلی مجمع تأکید کردند. همچنین در این بخش بر تهیه آیین‌نامه انضباطی روشن برای حضور و غیاب اعضای شورا، مجمع مشورتی و کمیته‌های مختلف تأکید شد.
در این بخش دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به پاسخ نقدهای مطرح شده پرداخت و گفت: تمام جلسات مجمع مشورتی و شورای توسعه با حضور اکثریت اعضا برگزار می‌شود و بدون شک اگر جلسه به حدنصاب نرسد جلسه تشکیل نخواهد شد.

در ادامه محمدحسین محمدزاده، عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بیان نکاتی پرداخت و با اشاره به اینکه وضعیت فعلی و اختلالات موجود متأثر از نبود یک فضای نظارت، پایش و برقراری انضباط است، گفت: به جای اینکه به صورت ریشه‌ای در مورد اشکالات به وجود آمده بحث کنیم، به صورت نقطه‌ای عمل می‌کنیم، به عنوان مثال در بحث انضباط حضور در جلسات به عنوان یکی از عملکردهای مهم دستگاه‌ها، فضای پایش و نظارت می‌تواند این کار را انجام دهد. اگر بخواهیم یک فکر ریشه‌ای بکنیم باید جهت بحث را به این سمت بکشانیم.

وی افزود: در برابر تعدیل نباید حذف مأموریت صورت گیرد. اگر مأموریت جزء وظایف ذاتی یک سیستم باشد نباید حذف مأموریت صورت گیرد، بلکه واگذاری مأموریت به یک بخش یا قسمت دیگر صورت بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این بخش به بیان نکاتی پرداخت و گفت: در گذشته شورای توسعه یک معاونت به نام معاونت نظارت داشت. در سال‌های گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی دچار تعدیل نیرو شد و این تعدیل شامل دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز شد و به تبع آن معاونت ارزیابی و نظارت حذف شد.

وی افزود: البته این به معنای حذف بحث ارزیابی و نظارت نبوده و اخیراً در دبیرخانه شورا میزهایی را به برخی اعضای شورای توسعه اختصاص داده‌ایم تا برخی فعالیت‌ها از جمله فعالیت‌های نظارتی انجام دهند. البته نظر من بر این است که می‌توانیم با استفاده از بودجه راهبری این موضوعات را تبدیل به پروژه کنیم و این کار را از طریق واگذاری پروژه به افراد و مجموعه‌ها انجام دهیم.

در این بخش هر کدام از اعضا به بیان دیدگاه‌های خود در مورد مباحث نظارتی پرداختند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

- همه مسائل را با نگاه به ساختارها تحلیل نکنیم
- عدم اراده در برطرف کردن مشکلات از سوی دستگاه‌ها
- همه مسائل با نظارت برطرف نمی‌شود
- شفافیت گفت‌وگوها در جلسات حتماً لحاظ شود
- باید عمیق‌تر به مسائل نگاه کرد
- منظور از ایجاد فضای نظارتی، ایجاد یک فضای قوی متصل با رئیس شورای توسعه است
- راه‌های اعمال قدرت در نهایت احترام در بحث نظارت و پایش پیش‌بینی شود
- یکی از ابزار قدرت شورا می‌تواند قدرت نظارت باشد

بر اساس این گزارش، در نهایت با تأیید پیشنهاد ارائه شده مقرر شد طرح ایجاد هیئت پایش و ‌نظارت زیر نظر رئیس شورای توسعه در گروهی متشکل از چند نفر از اعضای مجمع تدوین و ارائه شود. مضافاً بر اینکه پیشنهادی که قبلاً محمدعلی خواجه‌پیری برای ارائه آیین‌نامه انضباطی برخورد با عدم حضور مسئولان و مدیران در جلسات شورا و کمیسیون ها خواستار آن شده بود نیز توسط دبیرخانه پیگیری شود.

بر اساس گزارش ایکنا، در ادامه این جلسه به دستور اصلی جلسه که «نهایی‌سازی شاخص‌های انتصاب مدیران امور قرآنی» بود به بحث و بررسی گذاشته شد.

در این بخش ابتدا تقویم‌نگاری از وضعیت این دستور و زمانبندی ارائه آن در جلسات مجمع مشورتی و شورای توسعه ارائه شد. بر اساس آنچه در این بخش اعلام شد، دستور فعلی از جلسه 115 مجمع مشورتی که 23 خردادماه سال 1400 برگزار شده، مطرح شده و تا کنون ادامه داشته است.

در ادامه این جلسه هر کدام از اعضا به بیان دیدگاه‌های خود در مورد شاخص‌های انتصاب مدیران امور قرآنی پرداختند که از جمله مهم‌ترین نکات مطرح شده به شرح زیر است.

- شأن شورای توسعه پیشنهاد دادن به دستگاه‌ها نیست بلکه حق تصویب دارد
- ضمانت‌های اجرایی به شاخص‌های تهیه شده اضافه شود
- اخیراً هییت دولت مصوبه‌ای در باب انتصاب مدیران دستگاه‌های اجرایی داشته است؛ لازم است شاخص‌های تهیه شده از سوی مجمع مشورتی با این مصوبه دولت هماهنگ باشد
- تأکید بر ضمانت اجرایی داشتن شاخص‌های تهیه شده
- شاخص‌ها در برخی بخش‌ها بسیار روشن و در برخی بخش‌های دیگر چندان واضح نیست
- مکاتبه و نظر خواستن از دستگاه‌ها در مورد شاخص‌ها از قدرت نظارت می‌کاهد
- با ایجاد فضای نظام‌مند نظارتی در شورای توسعه می‌تواند بسیاری از دغدغه‌ها را برطرف کنیم
- آیین‌نامه ضمانت‌های اجرایی لازم را ندارد و لازم است چنین ضمانت‌هایی به آن اضافه شود
- مصوباتی که در شورای توسعه و مجمع تصویب می‌شود نیاز به ضمانت اجرایی دارد
- سند راهبری کشور در امور نخبگان سندی بسیار دقیق است، در بخشی از آن بر فرصت‌سازی برای حضور نخبگان در مدیریت امور قرآنی تأکید شده است
- اینکه گفته شد بین اقتضائات مدیریتی و اقتضائات نخبگی تضاد وجود دارد درست نیست
- در شیوه‌نامه جدید بنیاد ملی نخبگان امتیازات کنکور و مقاله نویسی و ... کاهش یافته و امتیازات اجتماعی، فرهنگی و قرآنی بالاتر رفته است
- برگزیدگان قرآنی بنیاد ملی نخبگان نیز جزء اولویت‌ها قرار بگیرند
- کانون ارزیابی مهارت‌های مدیریتی ذیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی طراحی شود تا افراد قبل از انتصاب ارزیابی شوند
- مدیران پایه و مدیران بخش‌های دیگر از هم تفکیک شوند
- فهرستی از افراد واجد شرایط و شاخص‌های احراز مدیریت امور قرآنی را تهیه و به مدیران دستگاه‌ها ارائه دهیم

بر اساس گزارش ایکنا در نهایت و پس از طرح مباحث بسیار مقرر شد کمیته‌ای با حضور دو نفر از اعضای دبیرخانه شورای توسعه، محمدعلی خواجه‌پیری، سیدعلی سرابی، نماینده وزارت ارشاد و سازمان‌ دارالقرآن و دو عضو از اعضای حقیقی شورای توسعه تشکیل شود و این کمیته یک ماه فرصت داشته باشد تا ضمن تکمیل شاخص‌ها با توجه به نظرات اعضا، شاخص‌ها و سنجه‌های احراز شرایط را به تفصیل احصا کند.

انتهای پیام
captcha