پویش بین‌المللی مقابله با امنیتی کردن حج
کد خبر: 4064845
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷

پویش بین‌المللی مقابله با امنیتی کردن حج

نهادهای حقوق بشری، اسلامی و سیاسی پویشی را برای مقابله با اقدام سعودی‌ها در امنیتی کردن حج و عمره برای زائران حرم امن الهی راه انداختند.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی21، نهادهای حقوق بشری و سیاسی، علما، وعاظ و بسیاری از شخصیت‌های مسلمان کمپینی را برای مقابله با «سیاسی‌کاری مقامات سعودی در خصوص پرونده‌های حج و عمره راه‌اندازی کردند.

شرکت‌کنندگان در این کمپین بیانیه‌ای با عنوان «حج امن نیست» منتشر کردند و در آن گفتند: وجود اماکن مقدسه در جغرافیای حکومت سعودی این کشور را ملزم به احقاق حقوق حجاج می‌کند، نه به دلیل اینکه بهترین کشور یا بهترین حکومت است، بلکه به دلیل اینکه  مکه و مدینه در محدوده جغرافیایی آن واقع شده و این امر برای حکومت سعودی الزام‌آور است.

در این بیانیه آمده است: حکومت سعودی باید امور مربوط به حج را سازماندهی و تسهیل کند و به مسئولیت کامل خود در قبال همه دنیا عمل کند بدون اینکه منتی بگذارد یا رنجشی ایجاد کند و این موضوع مسئولیت حاکمانی است که مقدسات در سرزمین تحت حکومت آنها قرار دارند و حتی در دوران جاهلیت یعنی قبل اسلام هم این مسئولیت وجود داشته است.
در این بیانیه، دولت عربستان سعودی متهم شده است که عمداً حرمین شریفین را به طور واضح و مکرر سیاسی کرده و حج و عمره را ابزاری برای سرکوب و وسیله‌ای برای تصفیه مخالفان و راهی برای حمایت از رژیم‌های سرکوبگر قرار داده است.

نیروهای امنیتی سعودی شماری از حجاج برخی کشورهایی را که در تبعید به سر می ‌برند مثل شهروندان مصر، لیبی، یمن و سوریه را بازداشت کردند یا حجاج اقلیت مسلمان چینی نظیر اویغورها را به کشورها و رژیم‌هایی که به سرکوب و نقض حقوق شهره هستند تحویل دادند.

در این بیانیه آمده است: عربستان سعودی تریبون حرمین شریفین را به عنوان ابزاری برای بزک کردن سیاست‌های نظام محمد بن سلمان و تبلیغ برای او به کار گرفته است.

امضاکنندگان بر رد و محکومیت «استفاده از حج و عمره به عنوان ابزار سیاسی، یا وسیله ظلم و تطمیع و بازداشت مهمانان حرم امن الهی» تأکید کردند و گفت: همه نهادهای اسلامی و حقوقی و مجامع علما باید به تکلیف خود در دفع آسیب‌ها از حریم بیت الله الحرام و مسجد النبی عمل کنند و حقوق حجاج و عمره‌گزاران را در لیست حقوق و موازین قرار دهند.

انتهای پیام
captcha