شایعه‌ناپذیری و تقوای تبین؛ ویژگی جامعه ایمانی / در مبارزه با فساد به جای معلول سراغ علل برویم
کد خبر: 4064805
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
خطیب جمعه تهران بیان کرد:

شایعه‌ناپذیری و تقوای تبین؛ ویژگی جامعه ایمانی / در مبارزه با فساد به جای معلول سراغ علل برویم

حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در خطبه نخست نماز جمعه تهران، با اشاره به فرمان «تبین» در آیه 6 سوره «حجرات» گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های امت اسلامی و جامعه انقلابی شایعه‌ناپذیری در برابر جریان شایعه‌ساز و دشمنان اسلام است و همیشه این حالت تبین پیش‌برنده و حفظ‌کننده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری، امروز 27 خرداد، در خطبه اول نماز جمعه تهران با دعوت همگان به رعایت تقوای الهی گفت: یکی از مصادیق ویژه تقوا، تقوای تبین است که در آیه 6 سوره «حجرات» بیان شده است. در این آیه خدای متعال جامعه مؤمنان را دعوت می کند که با سطحی نگری مبارزه کنند و در برابر اخبار، بررسی، تأمل و درنگ داشته باشند.

وی افزود: یکی از مهمترین ویژگی‌های امت اسلامی و جامعه انقلابی شایعه‌ناپذیری در برابر جریان شایعه‎ساز و دشمنان اسلام است و همیشه این حالت تبین پیش برنده و حفظ کننده است. در این روزها که عصر اطلاعات است و فناوری‌های نو و انبوه اطلاعات بی حد و مرز بر سر مردم می‌بارد، زیست بشر معاصر کاملاً تحت تأثیر آن است و هر چند منافع این فضای مجازی بی‌شمار است اما آسیب‌های آن نیز بی‌شمار است.

حاج علی اکبری اظهار کرد: در یک چنین موقعیتی انسان و جامعه مؤمن باید مجهز به تقوای رسانه‌ای شود و از منافع این محیط اطلاعاتی نو استفاده کند و از آسیب‌های آن در امان بماند و این راهی ندارد جز تبین و زمینه‌ساز اصلی جهاد تبیین نیز وجود فرهنگ عمومی تبین است.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: زودباوری، ساده‌انگاری، ظاهربینی، شتاب‌زدگی در قضاوت و خودآگاه پنداری زمینه‌های خطرناکی است که جامعه را در برابر مخاطرات اخلاقی و امنیتی قرار می‌دهد و فرد مؤمن را نیز گرفتار آسیب‌های زیاد می‌کند.

وی ابراز کرد: گاهی در برابر فراوانی یک خبر یا یک قطعه فیلم، دلباختگی لحظه‌ای در برابر پیام‌ها، قضاوت سریع باعث می‌شود افراد ساده انگار و ظاهربین، خودشان تبدیل به پل اطلاعاتی برای اشاعه خواست شیاطین و دشمنان شوند. اینجاست که فرمان خداوند به جامعه مؤمنان اهمیتش مشخص می‌شود که مواظب باشید خودتان به دست خودتان گرفتار پشیمانی نشوید که بعد ببینید سبک زندگی‌تان آسیب‌دیده، ولنگاری جامعه را فراگرفته و اختلاف و آشوب در جامعه فراوان شده و بازار بدعت‌ها و فرقه‌سازی‌ها گرم شده است.

حاج علی اکبری اظهار کرد: راه مقابله این است که جامعه مؤمن مواجهه عاقلانه، متفکرانه، آگاهانه، هوشمندانه و متعهدانه با اخبار و گزارش‌ها و تحلیل‌ها داشته باشد و این فرمان تبین است. مسئله تبین علاوه بر سوره حجرات، دو بار نیز در سوره نساء تأکید شده است؛ مخصوصا وقتی منبع خبری ناشناس و ناامن باشد که اینجا نیازمند شفافیت و بررسی مسئله است.

وی افزود: البته احتیاط این است که وقتی ما با خبری مواجه می‌شویم که از منبع امن هم هستند درنگ کنیم به ویژه اگر این خبر در خصوص حیثیت و آبروی افراد باشد. قرآن سران کفر و نفاق را جزو شبکه فاسدان و فاسقان معرفی می‌کند که امروز مصداق آن جریان استکبار و صهیونیسم است.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: وقتی خبری از جانب چنین شبکه‌ای به شما می‌رسد اول باید خبر را دریافت کرد و بدون قضاوت و رد و قبول آن در گام دوم آن را به هیچ وجه منتشر نکرد و اشاعه نداد. در مرحله سوم براساس دستور «فتبینوا» باید تحقیق و بررسی کرد و اگر به آن موضوع آشنایی نداریم به متخصص باید مراجعه کرد و در نهایت اگر موضوع جزو موضوعات مهم و اساسی است قرآن به ما دستور داده چنین مسئله‌ای را به امام مسلمین ارجاع دهید تا جامعه در امن و امان بماند.

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در خطبه دوم نماز جمعه این هفته با اشاره به فرارسیدن موسم حج گفت: از نگاه قرآن کریم بهترین توشه هر انسان از زندگی تقوای الهی است و در جریان حج البته توقع بیشتری وجود دارد چون آنجا محیط تلألر انوار الهی است که مؤمنین بیشتر می‌توانند استعاذه کنند. خدا را شاکریم که امسال مقدمات سفر حج فراهم شده و حجاج در حال آنجام سفرشان هستند. امیدواریم حج امسال مایه سرافرازی امت اسلام باشد و منافع فراوانی عاید همه امت شود.

وی با گرامیداشت سالروز شهادت شهید علم و عرفان، مجاهد نستوه و مهاجر الی الله؛ شهید مصطفی چمران اظهار کرد: شهادت این شخصیت به تعبیر امام(ره) انسان‌ساز بود و یک مکتب است.

حاج علی اکبری با اشاره به سالروز تأسیس جهاد سازندگی بیان کرد: آنچه که در پیام امام(ره) به مناسبت تأسیس جهاد سازندگی مطرح شده، بخشی از همان نرم‌افزاری است که رهبر معظم انقلاب فرمودند برای ادامه حیات امت اسلامی، درس‌های امام(ره) نرم‌افزار و نقشه راه و محتوای راهبردی است. تأسیس جهاد سازندگی یک حرکت کاملاً مردمی، جهادی برای خدمت و ساخت کشور بود و امیدواریم این حرکت همچنان پرشتاب ادامه پیدا کند.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: از فرماندهی مقتدر و مهربان نیروی انتظامی برای سرعت عمل در شناسایی و بازداشت سارقان صندوق امانات بانک ملی صمیمانه تشکر می‌کنیم و امیدواریم با اقدامات پیشگیرانه شاهد اتفاقات تلخ این چنینی نباشیم.

وی در ادامه برای ارواح درگذشتگان حادثه قطار مشهد ـ یزد طلب مغفرت و حشر با امام رضا(ع) تمنا و برای مجروحان عافیت و برای خانواده‌های بازماندگان صبر مسئلت کرد و ابراز امیدواری کرد با تدابیر مناسب هرگز شاهد چنین رخداداهایی نباشیم.

حاج علی اکبری بیان کرد: این جور حوادث زمینه‌ای برای بررسی‌های فنی و درس عبرت است تا زمینه و مقدمات بروز این نوع حوادث مطالعه شود تا دیگر تکرار نشود.

خطیب جمعه تهران در ادامه با اشاره به مهار کرونا در جمهوری اسلامی گفت: این اتفاق بسیار بزرگ و مبارکی است. بعد از فراز و نشیب‌ها و تلخی‌ها و دشواری‌ها و محدودیت‌هایی که داشتیم اخیراً شنیدید در برخی روزها حتی یک نفر فوتی نداشتیم و حتی ابتلا گاهی به صفر رسید. این نعمت بزرگی است که باید شکر کرد و در واقع نیازمند برگزاری همایش ملی شکر است.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد در شلوغی جریانات معیشتی و جنگ روانی دشمن این اتقاق و موفقیت بزرگ آنگونه که باید و شاید نه دیده شد، نه سپاسگزاری شد و نه از کسانی که این موفقیت بزرگ را مرهون تدابیر و برنامه‌ریزی و مجاهدت آنها هستیم به شکل شایسته تقدیر شد.

حاج علی اکبری تصریح کرد: به نظر من این موفقیت دستورکار یک عملیات جهاد تبیینی است و یک موضوع عادی نیست زیرا خود این اتفاق، عادی نبود و کل دنیا را به چالش کشید. این ویروس مرموز امنیت فکری، اقتصادی، سیاسی را در همه محیط جهان را به مخاطره انداخت و سریع منتشر می‌شد و هیچ کس باور نمی‌کرد این ویروس کوچک چرخ دنده 5 قاره دنیا را از کار بیندازد و توان و حیثیت قدرت‌های بزرگ مدعی را به چالش بکشد.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: همین الان آمریکا به لحاظ تلفات و ابتلا رتبه اول دنیا است و برخی کشورهای مدعی اروپایی در همان درجات هستند. آنها هرگز دوست ندارند این موفقیت جمهوری اسلامی به چشم بیاید و مطرح شود. اینجاست که ما باید به شکرانه حضرت حق لازم است سپاسگزاری کنیم.

وی یاداور شد: نقش ویژه و ممتاز رهبر حکیم و عالیقدرمان، حضرت امام خامنه‌ای، واقعاً یک نقش مثال زدنی بود. به نظرم تنها و تنها نقش رهبر معظم انقلاب در جریان مدیریت کرونا در جمهوری اسلامی باید موضوع یک بررسی مستقل قرار بگیرد؛ تدابیر، سفارش‌ها، سیره، پشتیبانی، تشکیل ستاد ملی، به میدان آوردن نیروهای مسلح، برگزاری رزمایش بزرگ مواسات و دعوت از جامعه برای دعا به درگاه خداوند متعال.

حاج علی اکبری بیان کرد: وجود زیرساخت شبکه ملی بهداشت در کشور یکی از افتخارات جمهوری اسلامی است که واقعاً جای بررسی و مطالعه مستقل دارد که از برکت انقلاب اسلامی و نظام اسلامی بهره‌مند این شبکه در سطح ملی تا عمق روستاها شدیم. پیشرفت‌های علمی شگفت انگیز و وجود شرکت‌های دانش‌بنیان که در مرز دانش‌های جهانی در پزشکی هستند در این برهه با تولید کیت تشخیص تا تولید واکسن افتخار آفریدند.

خطیب جمعه تهران با اشاره به همراهی‌های مراکز دینی گفت: این مراکز در همه سطوح از مراع عالیقدر تقلید تا ائمه جمعه و جماعات و مساجد و مصلاها همه دست به دست هم دادند و خوشبختانه رتبه اول مراعات‌ها بودند و این رسماً اعلام شد که نمازهای جمعه در سطح کشور رتبه اول مراعات شیوه‌نامه‌های بهداشتی بودند و مساجد در رتبه سوم بودند و اینها باعث افتخار است و نهاد دین خوش درخشید و بعد اکثریت قریب به اتفاق مردم همراهی کرده و شیوه‌نامه را رعایت کردند. همچین رزمایش مواسات اتفاقی منحصر به فرد در سطح جهان بود که هیچ نمونه‌ای ندارد.

وی اظهار کرد: ایران در این دوران یکپارچه خانه مهر و محبت شده بود و فداکاری و از جان گذشتگی بسیاری از پزشکان و پرستاران و نیروهای داوطلب نیز که خارج از تصور در این عرصه وارد میدان شدند، خاطرات دفاع مقدس را زنده کرد و کم نبودند عزیزانی که خودشان مبتلا شدند و به شهادت رسیدند.

حاج علی اکبری با اشاره به مسئله واکسیانسیون ملی فراگیر و عمومی و سریع و منظم تأکید کرد: این مسئله با همت دولت جدید انجام شد و آثارش را مشاهده می‌کنیم و بالاخره بالاتر از همه دعا و توسل به ساحت پروردگار از جمله دعای هفتم صحیفه سجادیه به دلالت رهبر انقلاب چقدر خوانده شد و عنایات امام زمان(عج) شامل حال این ملت شد. باید این حماسه و موفقیت را واقعا تبیین کرد و یک جهاد تبیین می‌خواهد و امیدوارم صدا و سیما و عموم مردم این امر را دنبال کنند.

خطیب جمعه تهران در ادامه به مسئله مبارزه با فساد و جلوه‌های آن اشاره کرد و گفت: ما خیلی مواقع در این مبارزه موفق نمی‌شویم. درست است که مصادیقی را دنبال می‌کنیم ولی به نتیجه نمی‌رسیم و سراغ معلول‌ها می‌رویم. در واقع از علت غافل هستیم و تا علت برقرار باشد این معلول‌ها خواهد بود.

وی تصریح کرد: یکی از مصادیق شجره خبیثه فساد که در متن دستکاه های اجرایی و محیط شهرداری، ماده 100 و کمیسیون ماده 100 است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از مفاسد در حوزه ساخت و ساز به این مسئله برمی‌گردد که از سال 1345 در قانون شهرداری وارد شده و کمیسیونی برای آن تشکیل شده و دامنه اقدام آن هم مربوط به تخلفات حوزه ساختمان مانند احداث بنا بدون پروانه، تجاوز به معابر شهری، افزودن زیربنا، عدم استحکام بنا تا تغییر کاربری زمین‌هاست.

حاج علی اکبری ادامه داد: کل ماجرا این است که در این محورهای بیان شده تخلفاتی انجام می‌گیرد و به این کمیسیون ارجاع می‌شود تا بررسی شود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از پرونده‌های تخلف، جریمه‌های مالی شده و بسته می‌شوند. شهرداری‌ها هم اینجا منافعی دارند که این پول را بگیرند و احیاناً در مدیریت شهری استفاده کنند و نمی‌دانند که این چه پول کثیفی است. حفیقتاً این از مصادیق پول کثیف است که در آن هیچ برکتی نیست که احیاناً وارد چرخه مدیریت شهری هم می‌شود.

وی ابراز کرد: بسیاری از سرمایه‌داران بزرگی که پول‌های بادآورده و حرام دارند از اول که وارد این چرخه می‌شوند به قصد تخلف است و در این فرآیند برای پوشاندن تخلفشان رشوه می‌کنند و پول‌های کثیف را وارد می‌کنند و انسان‌های دیگر را آلوده می‌کنند و بعد که پرونده آنها ارجاع می‌شود نهایتاً جریمه‌ای از آنها گرفته می‌شود و آن وقت کاخ‌ها و شهرک کاخ‌نشینی شکل می‌گیرد که مثل خاری در چشم حزب الله و مؤمنین در همین اطراف تهران در لواسان و سایر نقاط کشور است.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: پیگیری‌هایی که انجام می‌شود نیز به جایی نمی‌رسد چون ظاهرش قانونی است و فرد تخلف کرده و جریمه آن را هم داده است و لذا پیگیری‌ها موفقیت‌آمیز نبوده است. در این مسئله باید ریشه را حل کرد. قصه متروپل از همین جاها سر در می‌آورد. ریشه را باید حل کرد که یکی از این ریشه‌ها در این حوزه خاص ماده 100 قانون شهرداری و کمیسیون ماده 100 است.

وی اظهار کرد: از دولت مردمی و از مجلس انقلابی و از دستگاه قضایی عملگرا خواهش می‌کنیم با سرعت و قاطعیت در این خصوص وارد شود. سال 1396 هم بنا شد که این ماده اصلاح شود اما نشد. در اینکه این ماده قانونی فسادزاست همه اجماع دارند اما باز مسئله حل نمی‌شود و امیدواریم با سرعت و قاطعیت این مسئله پیگیری شده تا ریشه این فساد خشک شده زیرا حقوق نسل‌های آینده در این ماجرا تضییع می شود.

حاج علی اکبری با اشاره به مسئله افزایش سرسام‌آور اجاره بهای مسکن گفت: خبر خوبی رسید که وزیر راه فرمودند یک بسته مناسب و جدی تنظیم شده و بناست در جلسه سران قوا مطرح شود. امیدواریم در سریع‌ترین زمان مطرح شود و این مسئله بسیار آزاردهنده از سطح جامعه برداشته شود. در شرایط فعلی که توقعات عجیب و غریب در اجاره یا دودیعه مطرح می‌شود، مؤمنین و صاحبان این خانه‌ها بدانند مراعات آنها درباره خواهران و برادران ایمانی‌شان حسنات ماندگاری برای آنها در بهشت خواهد داشت. اینها پول‎های تمیزی نیست و به فرض رقم مورد درخواست شما تهیه شد اما فکر می‌کنید در این پول برکت وجود دارد.

وی بیان کرد: املاکی‌ها به جای دامن زدن به این گرانی‌ها طرف مستأجران را بگیرند و شفیع نیکویی باشند و مسئله را حل و فصل کنند که بعضی چنین عمل می‌کنند. شرایط فعلی خاص است و همه باید در این زمینه کمک کنند تا این سختی‌ها بگذرد و روزهای بهتر در پیش باشد.

حاج علی اکبری با تشکر از دیپلماسی فعال منطقه‌ای دولت سیزدهم گفت: دولت به وعده خود در این رابطه عمل می‌کند و این مصلحت کشور است. ما با کشورهای همسایه و منطقه و مستقل رابطه داریم و در ماجرای عراق برکات آن زود رسید. امیدواریم این مسئله همچنان با قوت دنبال شود و در برابر زیاده خواهان هم همین موضع عزتمندانه و البته حکیمانه دنبال شود که هم تحت شرایط عادلانه مذاکره می‌کنیم و هم زیر بار زور نمی‌رویم که روش درستی است که با قوت باید ادامه پیدا کند.

انتهای پیام
captcha