نیاز به ایجاد نظام تقسیم کار در مباحث اقتصادی داریم
کد خبر: 4064720
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹

نیاز به ایجاد نظام تقسیم کار در مباحث اقتصادی داریم

نماینده ولی فقیه در استان فارس با طرح این سئوال روحانیان و نمایندگان مجلس در مجموعه بحث اقتصادی کشور و به خصوص مباحث تولیدات کشاورزی کجای کار قرار دارند، افزود: اگر ما یک‌ نظام تقسیم کاری را ایجاد نکنیم از این به بعد نیز هرچه جلو می‌رویم بغرنجی مسائل در ذهن مردم و خود ما زیادتر می‌شود چون تکلیف روشن نیست.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 26 خردادماه در جلسه جامعه روحانیت شیراز که با حضور رئیس کمسیون کشاورزی و منابع طبیعی، آب و محیط زیست مجلس شورای اسلامی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: سئوالی که مطرح است این است که آیا امروز یک‌ نظام تقسیم کار اجتماعی در کشور وجود دارد که بدانیم هر کدام از ما چه کاره هستیم؟

وی با طرح این سئوال که افراد حاضر در جلسه در مجموعه بحث اقتصادی کشور و به خصوص مباحث تولیدات کشاورزی کجای کار قرار دارند، افزود: اگر ما یک‌ نظام تقسیم کاری را ایجاد نکنیم از این به بعد نیز هرچه جلو می‌رویم بغرنجی مسائل در ذهن مردم و خود ما زیادتر می‌شود چون تکلیف روشن نیست و معلوم نیست ما چه کاره هستیم و دیگران چه کاره هستند.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: اگر بخواهیم از منظر گام دوم انقلاب اسلامی به مسئله نگاه کنیم همان بحث جامعه‌پردازی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند از انقلاب ۴۰ سال گذشته است و امروز در گام دوم انقلاب یک دوره طولانی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی خواهیم داشت. پس گمان نکنیم که با برگزاری جلسه مشکلات حل می‌شود و مسئله بخش کشاورزی تا حل شود نیاز به کار طولانی دارد.

امام جمعه شیراز ادامه داد: در این مسیر طولانی اولین مسئله این است که در تقسیم کاری که انجام می‌دهیم ما به عنوان روحانی چه نقشی در این قضیه داریم؟ بالاخره الگوی اداره کشور باید معلوم شود.

وی خطاب به افراد حاضر در جلسه گفت: شما عموماً جلودار حرکت انقلابی بوده‌اید و اکنون هستید، مسائل امروز انقلاب با مسائل سال ۵۷ متفاوت است و در گام دوم انقلاب هستیم، در این قسمت اگر ندانیم چه کاره هستیم و چه کار باید بکنیم پیشرفت نخواهیم کرد.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: یک نگاه راهبردی است که مشخص می‌کند مثلا در بخش کشاورزی ۴ سال دیگر استان فارس در چه وضعیتی است؟ استان خانه ‌ما است، در بخش کشاورزی از گوشت، گندم، کالاهای استراتژیک و غیر استراتژیک شرایط استان به کجا می‌رسد؟

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگر می‌خواهیم نظام تقسیم کار را در جامعه درست کنیم باید شروع به کار کنیم، گفت: روحانیت در ترویج این تفکر برای کشور چه کاره می‌تواند باشد؟ از طرفی مردم هم توقع دارند تا ما در تریبون و منبر خود مطالبه کنیم. رهبر انقلاب فرمودند از نظر اجتماعی مسائل کشور را سامان دهید تا مسئولیت ما و همه مشخص باشد. این ‌مسئله امروز‌ کشور است. مجلس شورای اسلامی پیش از انجام هر‌کاری و بررسی جزییات باید این موارد را مشخص‌کند. چرا با یکدیگر تعارف می‌کنیم؟ آیا می‌خواهید شرایط را تغییر دهید یا خیر؟ این تغییر همان ‌جامعه‌پردازی است.

وی با طرح این سئوال که نقش دولت در جامعه چیست، افزود: اصل کار بخش کشاورزی با دولت است. حال تمام کمبود امکانات را باید دولت بدهد؟ پس ساختاری که در اصل ۴۰ قرار بر تغییر بود برای چه بود؟ به سرمایه‌دار‌ مردمی در اینجا چقدر ‌نقش دهیم؟ اگر به این پرسش‌ها پاسخ ندهیم مسئله حل نخواهد شد. چقدر جلسه بگیریم و صحبت کنیم؟ موتور قضیه را باید حرکت داد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه یک مسئله نیز بحث آب است که در اوج‌ گرما مصرف آن بیشتر می‌شود و نگرانی برای کشور وجود دارد، افزود: باید مشکل را حل کنیم. از روحانیان درخواست می‌شود به همان زبان خودمانی که بلد هستید با توجه به مصرف آب در اوج خود سعی کنید تشویق کنید و مسئله را مدیریت کنید و در ‌مجالس صحبت کنید تا کنترل کنند و از اوج‌ مصرف آب که در ۲ ماه آینده خواهد بود به لطف خدای متعال رد شویم.

انتهای پیام
captcha