سرانه آموزش عمومی قرآن؛ مطالبه جامعه قرآنی از رئیس‌جمهور
کد خبر: 4064298
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰

سرانه آموزش عمومی قرآن؛ مطالبه جامعه قرآنی از رئیس‌جمهور

مدیر مؤسسه قرآن و عترت ثامن‌الائمه(ع) گفت: تخصیص بودجه به فعالیت‌های قرآنی، نظارت بر توزیع عادلانه آن و تعیین سرانه آموزش عمومی قرآن، مطالباتی است که جامعه قرآنی انتظار تحقق آنها را از دولت سیزدهم دارد.

مسعود ابوطالبی مدیر مؤسسه قرآن و عترت ثامن‌الائمه(ع)

مسعود ابوطالبی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت ثامن‌الائمه(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: دولت‌های مختلف بعد از انقلاب در حوزه فرهنگ و قرآن، اقدامات شایسته و مثبتی انجام داده‌اند که کافی نبوده و شاید در هیچ دوره‌ای به اندازه لازم و کافی برای این حوزه‌ها، وقت و هزینه صرف نشده است. البته باید از همه دست‌اندرکاران امور در ادوار گذشته که به رشد و توسعه حوزه قرآن و عترت کمک کرده‌اند، تقدیر و تشکر شود، هر چند این اقدامات کافی نبوده است و انتظاری که از دولت مستقر به‌عنوان دولت انقلابی و مردمی می‌رود، این است که به مقوله فرهنگ به‌عنوان حوزه‌ای بسیار مهم توجه ویژه‌ نشان دهد، چنانکه مقام معظم رهبری و سایر بزرگان معتقدند اگر به فرهنگ اهمیت داده شود، بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد.

وی افزود: در حوزه فرهنگ نیز بخشی که متمایز، درخشان و مهم محسوب می‌شود، فعالیت‌های قرآنی است. ما در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم، به تعبیر امام خمینی(ره)، قرآن کتاب انقلاب ماست و عمل به آموزه‌های قرآنی همواره در دستورکار دولت‌های مختلف قرار داشته است، ولی این موضوع به رسیدگی بیشتری نیاز دارد. از طرف دیگر، جامعه قرآنی با مشکلاتی در حوزه‌های مختلف مواجه است؛ از اداره مؤسسات و خانه‌های قرآن و ضعف قوانین گرفته تا اجاره بهای کلان و قوانین مربوط به اداره کار و مالیات.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت ثامن‌الائمه(ع) بیان کرد: با توجه به شرایط سخت اقتصادی که کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند، متأسفانه به حوزه فرهنگ کمتر بها داده می‌شود و در حوزه فرهنگ نیز فعالیت‌های قرآنی یا موضوعیت خود را از دست می‌دهد و یا در حداقل قرار می‌گیرد. این خطر بزرگی برای آینده است و مسئولانی که در سازمان‌های فرهنگی مشغول فعالیت هستند، باید تلاش مضاعفی به خرج دهند تا زمینه برای انجام فعالیت‌های قرآنی در سه حوزه مهم آموزش، پژوهش و تبلیغ و ترویج فراهم شود.

وی با اشاره به سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور به اصفهان، تصریح کرد: انتظار مشخصی که از دولت وجود دارد، این است که بودجه مناسبی برای فعالیت‌های قرآنی پیش‌بینی کند و مثل دولت‌های دیگر نباشد که نه تنها هر سال از بودجه فعالیت‌های قرآنی کاستند، بلکه همان میزان را نیز پرداخت نکردند. ما از دولت مردمی و انقلابی با رویکرد جهادی انتظار داریم که به لحاظ تخصیص بودجه، به فعالیت‌های قرآنی بهای بیشتری بدهد و از طرف دیگر، برای تقسیم بودجه و نظارت بر توزیع آن نیز تدبیری بیندیشد. در بسیاری از مواقع، بودجه مناسبی در نظر گرفته می‌شود، ولی در مرکز باقی می‌ماند و آن دسته از مؤسسات و خانه‌های قرآن در سراسر کشور که نیازمند این بودجه هستند، یا چیزی دریافت نمی‌کنند، یا مبلغ ناچیزی به دستشان می‌رسد که عملاً نمی‌توانند با آن کاری انجام دهند. در این زمینه، عدالت باید رعایت شود و اگرچه وسعت، جمعیت و نوع فعالیت استان‌ها با هم متفاوت است، ولی بودجه باید براساس نیازشان به آنها تخصیص داده شود.

ابوطالبی با بیان اینکه مباحث قرآنی در دستورکار دولت قرار دارد، گفت: طی یک سال گذشته که دولت سیزدهم مستقر و مشغول به فعالیت شده است، طرح فعالیت مؤسسات قرآنی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی جریان پیدا کرد که در اصفهان، حداقل 40 مؤسسه طرح‌های خود را در این زمینه ارائه دادند و مبالغ نسبتاً مناسبی نیز به آنها پرداخت شد. این نمونه‌ای از تغییر و تحول در عرصه فعالیت‌های قرآنی بود که در دولت سیزدهم اتفاق افتاد، ولی در موارد دیگر، صرفاً به شعار بسنده شده و جنبه عملیاتی پیدا نکرده است. امیدواریم برنامه‌های اعلامی دولت طبق روال و زمان‌بندی پیش‌بینی شده محقق شود و شاهد تحولی اساسی در عرصه فعالیت‌های قرآنی باشیم تا همه آحاد جامعه از آن سود ببرند.

وی تأکید کرد: دولت باید به این مسئله توجه کند که نیاز به سرانه آموزش عمومی قرآن برای همه مردم ایران وجود دارد و بودجه مربوط به آن باید در اختیار مؤسسات قرآنی قرار گیرد تا آنها نیز بتوانند آموزش قرآن را به‌صورت رایگان و کارشناسی شده انجام دهند و آحاد مردم حداقل از عهده روخوانی قرآن برآیند. تحصیل‌کرده‌های زیادی وجود دارند که به واسطه ضعف ساختار آموزشی در آموزش و پرورش و وزارت علوم، نتوانسته‌اند آموزش عمومی قرآن را فرا بگیرند. این پیشنهاد می‌تواند باعث انس مردم با قرآن شود که نتیجه آن، کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.

انتهای پیام
captcha