تخصیص ۷۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به برنامه‌های عمرانی آموزش‌وپرورش
کد خبر: 4064085
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد:

تخصیص ۷۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به برنامه‌های عمرانی آموزش‌وپرورش

وزیر آموزش و پرورش، خیران را یکی از نماد‌های هویت ملی دانست و گفت: دولت هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان علاوه بر بودجه آموزش‌وپرورش برای برنامه‌های عمرانی این وزارتخانه اختصاص داده است.

یوسف نوری

به گزارش خبرنگار ایکنا، سومین سالگرد و نکوداشت مرحوم محمدرضا حافظی، خیر و رئیس فقید جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور با حضور یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش و تنی چند از خیرین مدرسه‌ساز کشور، ٢٣ خردادماه در دبیرستان شهید آیت‌الله مدنی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، محمدحسین محمدرضایی، قاری نوجوان به تلاوت آیات کلام‌الله مجید پرداخت. در ادامه ناصر قفلی، رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور ضمن گرامیداشت یاد مرحوم حافظی اظهار کرد: متأسفانه امروز ریزگرد‌های جنوب کشور سیلی از جمعیت را به تهران کشاند و مرکز ایران کشاند و این امر سبب شد تا برخی از مدارس این مناطق چند نوبت کار کنند. در شهر تهران همین امروز منطقه ۲۲ که منطقه نوسازی است، چیزی حدود ۲۰۰ مدرسه کم دارد. البته متأسفانه در این مناطق زمین برای مدرسه‌سازی وجود ندارد و در برخی مناطق به علت انبوه‌سازی امکان ساخت مدرسه برای خیرین وجود ندارد.

قفلی در پایان اظهار کرد: البته وضعیت شهرستان‌های دیگر نیز تعریفی ندارد و در بازدید اخیر خود از شهر اصفهان مشاهده کردیم که نیمی از زمین مدارسی که به‌تازگی ساخته شدند، دچار فرونشست شدند لذا وضعیت این منطقه از کشور نیز دست کمی از تهران ندارد. تمامی نهاد‌ها و جامعه خیرین مدرسه‌ساز باید دست‌به‌دست یکدیگر دهیم تا با امکاناتی که دولت در اختیار ما قرار می‌دهد نیاز کشور را به مدرسه برطرف کنیم.

ستاره شاملو، دانش‌آموز یکی از مدارس مرحوم حافظی، شعری در وصف مرحوم خواند و بعد از آن شهره حافظی، دختر مرحوم حافظی، اظهار کرد: نماد علم و دانش در این کهن‌دیار به دست مردمان آگاه و اندیشمند کاشته شد. انسان‌های دلسوز غیر از زندگی خود به فکر ایجاد علم‌آموزی و دانش‌پروری هستند. محمدرضا حافظی یکی از این انسان‌های نمونه و دلسوز بود که زندگی خود را صرف کار خیر می‌کرد.

دختر مرحوم حافظی در پایان اظهار کرد: مرحوم حافظی با همراهی بسیاری از مسئولان اقدام به مدرسه‌سازی برای فرزندان ایران کرد و اگر این همراهی نبود، ساختن مدرسه برای آینده‌سازان وطن میسر نمی‌شد.

در ادامه مراسم اکبر ابراهیمی، خیر مدرسه‌ساز در سخنانی از سجایای اخلاقی مرحوم حافظی سخن به میان آورد و اظهار کرد: آقای حافظی بار‌ها عنوان می‌کرد که آقای ابراهیمی زیر ناودان طلا در مکه عهد بسته است که مدرسه بسازد؛ هر سال این عدد تغییر می‌کرد. سال اول ۵ مدرسه، سال دیگر ۱۴ مدرسه، سال بعد ۷۲ مدرسه، سال دیگر ۱۱۰ مدرسه و یک‌بار هم گفت ۱۱۰۰ مدرسه عهد کرده است و ساخت.

تخصیص ۷۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای برنامه‌های عمرانی آموزش‌وپرورش

در ادامه این مراسم یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: امروز آیین بزرگداشت بزرگ‌مردی است که تجارت، او را از ذکر خدا غافل نکرد و با زکات و انفاق به درجه‌ای رسید که هر ساله از این انسان پارسا و نیک تجلیل شود. امسال مقام معظم رهبری فرمودند هویت ملی را برای دانش آموزان تبیین کنید و یکی از نماد‌های هویت ملی همین انسان‌های خیر هستند.

نوری تصریح کرد: دولت برحسب وظیفه، مدرسه‌ای می‌سازد اما خیرین بخشش می‌کنند، بنابراین یک نمونه از انجام هویت ملی این است که انسان‌های خیر را به جامعه به‌ویژه دانش‌آموزان معرفی کنیم. اثر تربیتی مراکز آموزشی خیرساز بسیار است و باید این اقدام نیک به درستی در جامعه معرفی شود تا دانش‌آموزان نسل بعد هم در گروه خیرین باشند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما معمولاً ساختمان مدرسه‌ای که خیرین آن را ساخته‌اند را می‌بینیم، اما قطعاً اثر تربیتی کار خیرین بیشتر از بنای آموزشی است، افزود: در دنیایی که گرایش افراد در نظام تعلیم و تربیت به سمت رشته‌های پردرآمد است، اگر این افراد را معرفی کنیم، دانش‌آموزان از خدمت ماندگار این افراد خیر الگو می‌پذیرند. دانش‌آموزان باید خیرین را ببینند و این معرفی خیرین وظیفه ماست.

نوری با بیان اینکه آموزش‌وپرورش در مواقعی تعهدات مالی خود نسبت به خیرین را انجام نداده است، افزود: امسال به همت سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی اعتبارات نوسازی رشد داشت و همچنین اعتباری هم برای مشارکت با خیرین در نظر گرفته شد تا این وزارتخانه بتواند به تعهدات خود رسیدگی کند.

وزیر آموزش‌وپرورش در پایان با بیان این مطلب که برخی از زمین‌های مازاد خود را به فروش خواهیم رساند تا تعهدات خود را به خیرین ادا کنیم، افزود: همچنین دولت هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان علاوه بر بودجه آموزش‌وپرورش برای برنامه‌های عمرانی این وزارتخانه اختصاص داده است. همچنین املاک و اموال مازاد آموزش‌وپرورش به فروش گذاشته شده تا بتوانیم تعهد با خیرین را به انجام برسانیم.

ساخت بیش از 50 درصد از مدارس کشور توسط خیرین

در پایان این مراسم علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تجلیل از کار خیرین مدرسه‌ساز اظهار کرد: هیچ‌کس باور نمی‌کرد روزی درخت تنومند نیکوکاری خیرین مدرسه‌ساز تنه به دولت بزند. امروز خیرین مدرسه‌ساز بیش از 50 درصد از مدارس کشور را فقط با نیت گذاشتن باقیات الصالحات ساخته‌اند که قطع به‌یقین بدانیم تا روز قیامت آن‌ها پاداششان را از خداوند عالم دریافت خواهند کرد.

نیکزاد افزود: خیرین مدرسه‌ساز الگوی تمام خیرین کشور شدند و امروز خیرین حوزه بهداشت به تأسی از خیرین مدرسه‌ساز است که کار خیر انجام می‌دهند. عمل واقعی به آموزه‌های دینی و اسلامی، گوشه‌ای از کار خیرین مدرسه‌ساز است و ایشان هر اندازه در مناطق دوردست خیرات کنند، قطعاً اجرشان بیشتر خواهد بود.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم حافظی از تمامی خیرین مدرسه‌ساز کشور تشکر کرد و گفت: در حوزه آموزش و پرورش، هدف ما در نظام این است که از موضوعات سخت‌افزاری عبور کنیم و به موضوعات نرم‌افزاری برسیم، اما این اتفاقات نیفتاد و هنوز با فضای ایده‌آل فاصله بسیاری داریم. اگر کمک خیرین مدرسه‌ساز نبود، امروز سرانه فضای آموزش کشور نصف مقدار کنونی خود می‌شد.

انتهای پیام
captcha