تعزیه و سایه‌بازی به حمایت نیاز دارند + فیلم
کد خبر: 4064075
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۴
یک کارگردان:

تعزیه و سایه‌بازی به حمایت نیاز دارند + فیلم

یک کارگردان تئاتر از مدیرکل هنرهای نمایشی خوواست تا از هنرهایی همچون سایه‌بازی، تعزیه و... حمایت کنند، گفت: اگر در این رابطه پشتیبانی وجود نداشته باشد، این هنر‌ها از بین خواهد رفت.

به گزارش ایکنا، آیین رونمایی از آخرین تولیدات دفتر پژوهش آموزش و انتشارات نمایش، ۲۳ خرداد در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای جلسه سعید اسدی، مدیر دفتر پژوهش و آموزش انتشارات نمایش اداره کل هنرهای نمایشی گفت: امروز از چهار کتاب از تولیدات انتشارات نمایش رونمایی خواهد شد. در این راستا از مجموعه تئاتر شهر تشکر دارم که در برگزاری چنین برنامه‌هایی ما را یاری رساند‌ه‌اند.

وی بیان کرد: تلاش ما این است با انتشار چنین کتاب‌هایی هنر نمایش را اشاعه دهیم. یکی از مؤلفه‌های ما در این مسیر، پرداختن به تئاتر ایران است. هم‌اکنون نمایشنامه‌های متعدد خارجی در حال ترجمه شدن است که اتفاقی خوب محسوب می‌شود اما آنچه اهمیت دارد، فراموش نشدن نمایشنامه‌های ایرانی است.

اسدی با بیان اینکه درباره تئاتر ایران باید پژوهش‌های کافی صورت گیرد، بیان کرد: ظرفیت‌های بالایی در حوزه پژوهش و آفرینش بین هنرمندان ایرانی وجود دارد. باید تلاش کنیم این توانایی شناخته شده و از آن بهره‌گیری لازم صورت گیرد. کتاب «سایه بازی» و دیگر کتاب‌هایی که امروز رونمایی می‌شوند، اتفاق خوبی است که به هنر و نمایشنامه ایرانی می‌پردازد. هنر سایه‌بازی قادر است کودکان بسیاری را جذب کند و حتی در مهدکودک‌ها از آن بهره برده شود.

هنوز خود را شاگرد تئاتر می‌دانم

این مدیر هنری ادامه داد: در هنر سایه‌بازی از دور ریختنی‌ها استفاده می‌شود تا به نوعی به مسئله محیط زیست نیز توجه شود. در حال برنامه‌ریزی هستیم تا این کتاب را به مراکز مورد نیاز معرفی کنیم و تأثیرات آن را در آینده شاهد باشیم. کتاب بعدی (نمایشنامه‌نویسان ایران)، پژوهشی است که تلاش کرده، فهرست‌نویسی از نمایش‌های ایرانی پس از انقلاب داشته باشد. برای همین از این کتاب می‌توان به عنوان یک اثر برای شناسایی نمایشنامه‌ها بهره برد.

اسدی ادامه داد: دو کتاب دیگر مربوط به سه نمایشنامه می‌شود که دونمایشنامه در یک کتاب (جل پشت‌ها – کشتی‌گیرنده با خرس) و یک نمایشنامه در کتابی دیگر (گل آتش) آمده است. از این سه نمایشنامه تئاترهایی روی صحنه رفته است که با توجه به اهمیت این کارها هم‌اکنون شاهد رونمایی از آن‌ها در قالب کتاب هستیم. در تیرماه نیز تصمیم داریم یک‌سری نمایشنامه دیگر را رونمایی کنیم. همچنین سه کتاب نظریه‌پردازی هم در آن زمان رونمایی خواهد شد.

در ادامه مراسم پژمان دادخواه، مدرس و پژوهشگر دانشگاه در سخنانی درباره کتاب «جل پشت‌ها، کشتی گیرنده با خرس»، گفت: جای خالی نمایشنامه‌های ایرانی در هنر این سرزمین به خوبی احساس می‌شود، پس جا دارد از مسئولان بابت توجه به این شکل از هنر در قالب چهار کتابی که امروز رونمایی خواهد شد، تشکر کنم. این کتاب‌‌ دربرگیرنده دو نمایشنامه است که به نوعی کاری زیبا و ماندگار در حوزه دفاع مقدس محسوب می‌شود. در این کتاب نگاهی دقیق و روانشناسانه به آدم‌ها شده و به صورت ویژه توجهات ایرانی نیز در آن دیده می‌شود.

هنوز خود را شاگرد تئاتر می‌دانم

احمد کامیابی مسک، استاد دانشگاه نیز در این مراسم درباره کتاب «نمایشنامه‌نویسان ایران» در سخنانی کوتاه تصریح کرد: حسین فرخی، نویسنده این کتاب را از سال‌ها پیش می‌شناسم. این نویسنده، بسیار خوب حوزه کاری خود را می‌شناسد. آثار وی گواه بارز این ادعاست. امتیاز ویژه این نویسنده، مشورت گرفتن در کارهایش است که باعث می‌شود مطالب و آثارش غنی‌تر شود.

حسین فضل‌اللهی، نویسنده کتاب‌های «جُل پُشت‌ها» و «کشتی‌گیرنده با خرس» هم تصریح کرد: این دو نمایشنامه را من بیش از ۲۰ سال پیش نوشتم و بر مبنای آن تئاتر‌های بسیاری هم روی صحنه رفته‌اند. من ۴۰ سال است کار تئاتر انجام می‌دهم. اولین نمایشنامه‌‌ا‌ی که نوشتم «کشتی‌گیرنده با خرس» بود و دو سال بعد «جُل پُشت‌ها» را نوشتم. خوشحالم بعد از ۲۶ سال هنوز این دو نمایشنامه خواهان دارد. همچنین خوشحالم این دو نمایشنامه توسط انتشاراتی معتبر منتشر شده است.

وی تأکید کرد: در چند سال اخیر که مرتب تئاتر‌ها را تماشا می‌کنم از یک مسئله ناراحت هستم. در اکثر نمایش‌ها، درام وجود ندارد. بیشتر آثار خاطره‌گویی است در‌حالی‌که تئاتر باید بر پایه درام استوار باشد.

هنوز خود را شاگرد تئاتر می‌دانم

سخنران پایانی این مراسم بهروز غریب‌پور، کارگردان تئاتر بود؛ وی گفت: من از ۱۴ سالگی وارد تئاتر شدم و هم‌اکنون در آستانه ۷۲ سالگی هنوز هم خود را شاگرد تئاتر می‌دانم. من هیچگاه نگفتم ای کاش شغل دیگری را انتخاب می‌کردم، البته سختی‌های فراوانی پیش‌ رویم قرار داشت ولی همیشه صحنه به من انگیزه و قدرت حرکت داده است.

وی اضافه کرد: «سایه‌بازی» قدمتی چند هزار ساله دارد. یعنی از زمانی که نور وجود داشته، سایه‌بازی نیز بوده است. در میان بزرگان ما نیز عطار و خیام اشاراتی مستقیم به سایه‌بازی دارند. همچنین افلاطون به این هنر توجه کرده است. از دکتر کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی تقاضا می‌کنم از سایه‌بازی، تعزیه و... حمایت کنند، چون اگر در این رابطه پشتیبانی وجود نداشته باشد این هنر‌ها از بین خواهد رفت.

در انتهای این برنامه و با حضور کاظم نظری، بهروز غریب پور، سعید اسدی و احمد کامیابی مسک، از چهار کتاب «نمایشنامه‌نویسان ایران» نوشته حسین فرخی، «گل آتش» نوشته چیستا یثربی، «سایه‌بازی» نوشته آیرین غریب‌پور و «جُل پُشت‌ها - کشتی گیرنده با خرس» نوشته حسین فرض‌الهی رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha