نمایشگاه گردشگری جهان اسلام یا به نام اسلام
کد خبر: 4063945
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
یادداشت؛

نمایشگاه گردشگری جهان اسلام یا به نام اسلام

علیرضا محمدعلی‌زاده، فعال گردشگری در یادداشتی نوشت: نخستین نمایشگاه گردشگری جهان اسلام در محل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب از ۱۷ تا ۲۰ خردادماه برگزار شد. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی و مسئول پاسخگویی در برگزاری این نمایشگاه باید توضیح دهد با چه حجتی، مجوز به اشخاص حقیقی یا حقوقی در برگزاری نمایشگاهی به نام گردشگری جهان اسلام صادر کرده است.

نخستین نمایشگاه گردشگری جهان اسلام

علیرضا محمدعلیزاده، فعال گردشگری به مناسبت برگزاری نخستین نمایشگاه گردشگری جهان اسلام یادداشتی با عنوان «نمایشگاه گردشگری جهان اسلام یا نمایشگاه گردشگری به نام اسلام» نوشته و در اختیار ایکنا قرار داده است که در ادامه می‌خوانید:

«نخستین نمایشگاه گردشگری جهان اسلام در محل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب از ۱۷ لغایت ۲۰ خردادماه ۱۴۰۱ برگزار شد. انتظار می‌رفت که در این نمایشگاه، کشور‌های اسلامی حضور چشمگیری داشته باشند، ولی متأسفانه حضور هیئت تاجیکستان ضعیف بود، غرفه هیئت قرقیزستان تعطیل بود، هیئت پاکستانی حضورش کم‌رنگ بود و هیئت عراقی حضورش مشهود نبود، تنها هیئت قطری آن هم در آخرین روز نمایشگاه، حضور فعالی داشت.

از جمله نقاط قوت نمایشگاه؛ حضور مؤثر آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم علیه‌السلام(قطب فرهنگی طبس)، موزه ملی قرآن کریم، مؤسسه تنظیم نشر و آثار امام خمینی(ره)، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود.

در این میان، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در نشستی با رونمایی از گردشگری مجازی انقلابی با معرفی زندگی بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، فعالیت چشمگیری داشت که اگر از نمایشگاه استقبال خوبی به عمل می‌آمد، کمک شایانی به ترویج و توسعه گردشگری انقلابی با رویکرد تعالی‌بخش در جهان اسلام می‌‌­شد.

در غرفه فریمان، فقط عکس‌های شهید مطهری نمایش داده شد که زادگاه وی بود ولی در حوزه ترویج اندیشه‌های آن شهید والامقام به عنوان الهام‌بخش انقلاب اسلامی ایران، برنامه و اثری دیده نشد. البته وجود غرفه انتشارات عربی زبان(هر چند که آثار قلیلی در زمینه گردشگری جهان اسلام داشتند)، خالی از لطف نبود و همچنین حضور برخی دفاتر خدمات مسافری و رونمایی از تجهیزات مرتبط با گردشگری(با اینکه تولید ملی و سایر ملل اسلامی نبود)، هم بی‌فایده نبود.

در مجموع؛ ادارات کل وزارت ورزش و جوانان، غرفه‌های بیشتری نسبت به ادارات کل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشتند و در این میان، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان حضور پررنگ‌تری نسبت به سایر استان‌ها داشت.

از دیگر اتفاقات خوشایند این نمایشگاه، حضور شهرداری‌ها، گالری نقاشی، تصویرسازی و طراحی بود که برخی از این آثار مرتبط با موضوع نمایشگاه بودند. گردشگری سلامت هم غرفه مخصوصی داشت هرچند که با رویکرد تعالی‌بخش در گردشگری فاصله زیادی داشت.

تخصیص غرفه به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی(ICESCO) به نوع خود جالب بود ولی اینکه چقدر موفق در کسب اهداف متعالی آن سازمان در این نمایشگاه شدند، چندان محسوس نبود.

ضعف‌های عمده نمایشگاه؛ پخش آهنگ‌های غیر مجاز خارجی در محوطه بیرونی نمایشگاه که منتهی به تنها سالن محل برگزاری نمایشگاه بود، هیچ قرابتی با نام نمایشگاه نداشت. اسف‌بار اینکه شئونات اسلامی در نمایشگاه به ویژه در غرفه‌ها رعایت نشد. اطلاع‌رسانی نامناسب، عدم استقبال گسترده بازدیدکنندگان و حضور کم مسئولین، فقط یک نتیجه را دربرداشت که نمایشگاه در مجموع ضعیف برگزار شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی و مسئول پاسخگویی در برگزاری این نمایشگاه باید توضیح دهد با چه حجتی، مجوز به اشخاص حقیقی یا حقوقی در برگزاری نمایشگاهی به نام گردشگری جهان اسلام را صادر کرده است. این نمایشگاه می‌توانست فرصت خوبی برای هم‌افزایی و تعامل گسترده کشورهای جهان اسلام و گردشگران بین‌المللی علاقه‌مند به سفر به بلاد اسلامی باشد که مع‌الوصف وزیر مربوطه در این زمینه اهتمام لازم را نداشت و در حوزه‌های تخصصی وزارتخانه به نگاه کارشناسی، اقدامات و انتصابات شایسته توجه کافی را نکرد تا ایران اسلامی ظرفیت جذب گردشگران خارجی در دوران پسا کرونا که رشد فزاینده‌ای خواهد داشت را از دست بدهد.

امید است؛ مسئولین مرتبط با حوزه گردشگری چه متولیان و چه ناظران، نمایشگاه مذکور را آسیب‌شناسی کرده و در نهایت، راهکارهای مناسبی برای اقدامات آتی در برگزاری رویدادهای گردشگری با رویکرد تعالی‌بخش اتخاذ نمایند.»

انتهای پیام
captcha