آیسیسکو خواهان تلاش فراگیر برای مبارزه با کار کودکان شد
کد خبر: 4063826
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۸

آیسیسکو خواهان تلاش فراگیر برای مبارزه با کار کودکان شد

در روز جهانی مبارزه با کار کودکان سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام خواهان تلاش فراگیر برای مبارزه با کار کودکان شد.

به گزارش ایکنا به نقل از الوفد، نام‌گذاری دوازدهم ژوئن هر سال به عنوان روز جهانی مبارزه با کار کودکان با هدف مبارزه با یکی از زیان‌بارترین پدیده‌های اجتماعی برای کودکان در سراسر جهان انجام گرفته است.

آمارهای بین‌المللی موجود نشان می‌دهد که از هر 10 کودک، یک کودک مجبور به کار می‌شود؛ این پدیده با بحران کرونا تشدید شده و این روز فرصتی برای یادآوری نیاز به تلاش‌های هماهنگ جامعه جهانی برای مقابله با آن به منظور دستیابی به شعار این روز یعنی «حمایت جهانی از پایان دادن به کار کودک» است.

به همین مناسبت، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام (آیسیسکو) از همه نهادهای دولتی، سازمان‌های غیردولتی و بخش خصوصی در سراسر جهان خواست تا تلاش‌های خود را برای ارتقای تعهدات بین‌المللی همسو سازند، تلاش‌هایی که در وهله اول همه اشکال کار کودکان را ممنوع می‌کند.

از جمله مهم‌ترین این تعهدات می‌توان به منشور حقوق کودک در اسلام، پروتکل‌های بین‌المللی کنوانسیون منع شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز، کنوانسیون شماره 138 سازمان بین‌المللی کار در مورد حداقل سن برای اشتغال به کار و همچنین کنوانسیون شماره 132 در مورد بدترین اشکال کار کودک اشاره کرد.

آیسیسکو همچنین از همه نهادها و ارگان‌ها در کشورهای عضو خود خواست تا چارچوب حقوقی و حقوق بشری خود را برای حل مسائل کار کودکان تقویت کنند و همچنین ویژگی‌های اجتماعی و سطح آسیب‌پذیری کودکان را در نظر بگیرند.

این سازمان علاوه بر این، خواهان خاتمه دادن به کار کودکان، مشورت با کودکان در مورد حقوق آن‌ها، نظارت و پیشگیری از انواع استثمار و خشونت علیه کودکان و ارائه ضمانت‌هایی برای آموزش کودکان کار و فراهم کردن زمینه بازگشت آن‌ها به شرایط مطلوب در جامعه شد.

آیسیسکو همچنین خواهان محافظت از کودکان در برابر آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی، تضمین دسترسی آن‌ها به برنامه‌های آموزش از راه دور و محافظت از کودکان در درگیری‌های مسلحانه شد.

 

انتهای پیام
captcha