ورود جریان مردمی به صحنه برگزاری آزمون حفظ عمومی قرآن
کد خبر: 4063786
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸
حسین تقی‌پور خبر داد؛

ورود جریان مردمی به صحنه برگزاری آزمون حفظ عمومی قرآن

معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه در طرح ملی سامانه حفظ عمومی قرآن کریم، جریان مردمی وارد صحنه خواهند شد و با کمک خود مردم و دستگاه‌ها و تشکل‌ها این مسیر را پیش خواهیم برد،‌ گفت: این آزمون‌ها نقش مهمی در گسترش حفظ عمومی خواهند داشت و در این طرح مؤسساتی که آزمون را برگزار می‌کنند به صورت یکپارچه اقدام خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ اولین نشست توجیهی مجریان آزمون‌های حفظ عمومی قرآن کریم استان تهران با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حسین تقی‌پور، معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم، حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، سیدحسن دهقان، مدیر عامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران و جمعی از اساتید و مدیران مؤسسات قرآنی کشور امروز یکشنبه، ۲۲ خردادماه در اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد.

حسین تقی‌پور، معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم در ابتدای این نشست ضمن تشریح آزمون‌های حفظ عمومی قرآن کریم، گفت: سازمان دارالقرآن مسئول آزمون تخصصی حفاظ در سراسر کشور است که برهمین اساس سالی یک‌بار این آزمون‌های تخصصی برگزار می‌شود. امسال برای اولین بار آزمون حفظ عمومی قرآن کریم در کشور برگزار خواهد شد که تفاوت‌هایی را با حفظ تخصصی دارد.

وی افزود: در حفظ عمومی هدف این است که تسهیلاتی فراهم می‌شود تا اگر فردی فقط یک جز از قرآن را در هر نقطه از کشور حفظ کرده، برای همان محفوظات آزمون دهد و مدرک دریافت کند. به‌دلیل پراکندگی صدور مدرک از سوی مراکز این امر نیاز به ساماندهی در این حوزه بود که براساس این، این فعالیت انجام خواهد شد. در نهایت این ۲ آزمون در حوزه حفظ مرجع ما برای صدور مدرک در کل کشور خواهد شد.

معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم اظهار کرد: در این طرح جریان مردمی وارد صحنه خواهد شد و با کمک خود مردم و دستگاه‌ها و تشکل‌های دولتی و مردمی این مسیر را پیش خواهیم برد. این آزمون‌ها نقش مهمی در گسترش حفظ عمومی خواهد داشت و در این طرح مؤسساتی که آزمون را برگزار می‌کنند به‌صورت یکپارچه اقدام خواهند کرد. از این طریق حفاظ به راحتی می‌توانند به صورت هفته‌ای یا ماهانه در آزمون‌های حفظ تخصصی و عمومی شرکت کنند و نیاز به الزام حضور در مرکز یا زمان خاص نیست.

تقی‌پور ادامه داد: در حال حاضر یک‌ هزار و ۵۰۰ مرکز قرآنی در کل کشور پذیرای آزمون‌های حفظ عمومی قرآن خواهند بود که ۲۰۰ مرکز آن در استان تهران قرار دارد. دبیرخانه مرکزی این فعالیت هم در سازمان دارالقرآن قرار دارد و دبیرخانه استانی مسئولان سازمان تبلیغات در استان‌ها هستند و کمیته فنی از ارکان این ستاد است.

وی گفت: این آزمون ۱۰ مقطع دارد که از حفظ یک جز، تا حفظ کامل را شامل می‌شود و هر مؤسسه در سال حداقل باید چهار بار این آزمون را برگزار کند. حفاظ برای امتحان بنابر اجزای امتحانی به ترتیب مبالغ ۷۰، ۵۰، ۲۰ هزار تومان را پرداخت خواهند کرد.

در بخش دیگری از این نشست حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، با تأکید بر اینکه مدیران دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف از جمله قرآنی باید در بین مردم باشند و با آن‌ها حشر و نشر کنند، گفت: ما نیز تلاش می‌کنیم بین مردم باشیم و دستمان را به سوی آن‌ها دراز می‌کنیم تا به ما بگویند چه کنیم.

وی با اشاره به اینکه حلقه مفقوده مسائل ما نگاه مدیریتی است، گفت: اگر این نگاه به درستی پیاده شود، خیلی از اتفاقات عملیاتی خواهد شد. امروز مجموعه سازمان اوقاف و امور خیریه این نگاه را به ستاد راهبری حفظ قرآن کریم تزریق کرده است تا بتواند به کمک مردم مسائل و مشکلات را مرتفع کند.

رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه از ابتدای سال تا امروز نزدیک به ۴۰ جلسه کوچک و بزرگ در ستاد راهبری حفظ برگزار شده است، گفت: دائما ما پیگیر تحقق مدیریت سالم و صحیح در این مسئله بود‌ه‌ایم. خروجی این جلسات منجر به این شد که ستاد راهبری حفظ به کمیسیون ارتقا پیدا کند. ستاد راهبری حفظ وظیفه هدایت، نظارت و حمایت را بر عهده دارد.

مجیدی‌مهر با بیان اینکه اخیرا بیان می‌کنند ستاد عالی مسابقات و سازمان اوقاف مخالف برگزاری برخی مسابقات قرآنی در کشور است، گفت: ما مانع برگزاری هیچ مسابقه‌ای در هیچ کجای ایران نیستم. اگر تمام داوران جمهوری اسلامی ایران مدرک درجه یک بگیرند ما خوشحال‌تر می‌شویم و باید به خودمان ببالیم که این اتفاق رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: ما سقفی را برای چیزی تعیین نکرده‌ایم و تنها یکسری مبانی زیرساختی وجود دارد که تلاش می‌کنیم آن‌ها را عملیاتی و رعایت کنیم. توجه به این نکات هم باعث می‌شود به جایی حرکت‌کنیم که بتوانیم انتقاد‌ها را کم و عملیاتی کنیم، اما گا‌هاً اعلام می‌شود که اوقاف مانع برگزاری مسابقات می‌شود و امیدوارم این کار‌ها بتواند به ارتقای جایگاه حفظ منجر شود.

به گزارش ایکنا، در پایان این نشست توجیهی، آموزش‌های مربوط به طرح ملی حفظ عمومی و نحوه استفاده از سامانه ملی این طرح به‌منظور آغاز به کار و نحوه استفاده از سامانه‌های حفظ عمومی قرآن کریم، ارائه شد.

انتهای پیام
captcha