شورای شهر محل بروز تضادهای داخلی نیست
کد خبر: 4063778
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷

شورای شهر محل بروز تضادهای داخلی نیست

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه این شورا مرکز تولید فکر و ایده‌های نو، ابتکاری و تازه و محل کسب تجربیات جمعی تازه در مدیریت محلی و شهری و تقویت آن است، گفت: شورای شهر محل بروز تضادهای داخلی و محل پیروزی یا شکست در ورطه امور جناحی، باندی و سیاسی و محل معطل و تحقیر کردن مردم پشت درب‌های بسته نیست.

محمدرضا هاجری، عضو شورای اسلامی شهر شیراز به گزارش ایکنا از فارس، محمدرضا هاجری، عضو شورای اسلامی شهر شیراز بعدازظهر امروز، 22 خردادماه در نطق پیش از دستور جلسه علنی این شورا با اشاره به توصیه‌های هفت‌گانه رهبر معظم انقلاب گفت: حمایت و صیانت از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران، جهاد تبیین و مقابله با تحریف و تخریب انقلاب اسلامی، تلاش در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی و حفظ روحیه انقلابی و جهادی در تمامی صحنه‌های داخلی و خارجی و ... از جمله توصیه‌های معظم‌له در مراسم سالگرد ارتحال امام است که باید بدان‌ها توجه داشت.

وی در ادامه سخنان خود برخی از نکات و مسائل شهری شیراز را بیان کرد و افزود: برای دسترسی آسان به فضای پاک، آسمان آبی، پرهیز از انواع و اقسام آلودگی هوا، صدا، آب، خاک و امثالهم، 23 دستگاه مسئول هستند که شاهد ترک فعل بعضی از این دستگاه‌ها هستیم.

هاجری با بیان اینکه در عرصه خدمات و تلاش‌های عملی، شورا و شهرداری جلودار است و بعضاً سنگینی کار دیگر دستگاه‌ها را بر دوش می‌کشد، گفت: لازم است بخشی از اختیارات و بودجه‌های دیگر دستگاه‌های ترک فعل‌کننده به شهرداری انتقال تا تعادل و عدالت شهری بهتر و بیشتر رعایت و گسترش یابد.

عضو شورای شهر شیراز همچنین گفت: حادثه تلخ و ناگوار ساختمان متروپل آبادان و قبلاً پلاسکوی تهران، زنگ خطری برای دیگر شهرها از جمله شیراز بوده است تا از اینگونه اتفاقات جلوگیری کند. تعارض منافع شهرداری آبادان در شراکت در ساختمان باید در دیگر شهرها مورد توجه ویژه قرار گیرد تا قابل تکرار نباشد. نظارت و دقت در ساخت و ساز نباید پای شراکت قربانی و جان انسان‌ها به حراج گذاشته شود.

وی تأکید کرد: لازم است از افتخارآفرینی مأموران جوان و خدوم آتش‌نشانی شهرداری شیراز در کمک به حادثه تلخ آبادان به صورت ویژه تقدیر و تشکر کرد و از شهردار شیراز درخواست دارم از نیروهای اعزامی آتش‌نشانی شهرداری شیراز برای کمک به مردم عزیز آبادان، تجلیل و تقدیر عملی و اثرگذار صورت گیرد تا مشوقی برای گسترش و تعمیم خدمات‌رسانی عزیزان موفق و سربلند باشد.

هاجری در ادامه با بیان اینکه گستردگی پرونده‌های کمیسیون ماده 100 در شهرداری، نشانه خوبی از رعایت اصولی فنی و شهرسازی ندارد، گفت: باید با تخلفات به صورت کاربردی و محکم‌تر برخورد شود. درآمدهای کمیسیون ماده 100 نباید محور و اصل تأمین هزینه قرار گیرد. باید منابع مالی پایدار، جایگزین شوند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: در این رابطه، اعتراض به آراء کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری از حالت عادی خارج شده، آراء دیوان عدالت اداری به توقف و لغو احکام صادره نه تنها به کاهش تخلفات ساختمانی کمک نمی‌کند، بلکه آن را افزایش داده و می‌دهد. لازم است همچون جلسه مشترک شورا و شهرداری تهران با ریاست قوه قضائیه، در شیراز نیز اینگونه جلسات برگزار تا ضمن بررسی و بازبینی وضع موجود، با طرحی نو، کاربردی و میدانی، بتوان سطح تخلفات ساختمانی را کاهش داده، خانه‌های امن برای مردم به ارمغان آورد.

وی در ادامه بیان کرد: علی‌رغم اینکه همه می‌دانیم قشر مستضعف جامعه از موتور سیکلت استفاده می‌کنند، متأسفانه پارکینگ‌های بین‌الحرمین و آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، اجازه ورود و نگهداری از موتور سیکلت‌ها را نمی‌دهند. این تبعیض و بی‌عدالتی نسبت به طبقه محروم و فقیر شهر قابل قبول نیست. لازم است سازمان حمل و نقل و کمیسیون مربوطه به این تبعیض و بی‌عدالتی پایان داده، در محل توقف خودروها، جایگاه مناسبی را برای نگهداری موتور سیکلت‌ها در نظر بگیرند تا از شر تبعیض و بی‌عدالتی خارج شویم.

هاجری با بیان اینکه سگ گردانی در بوستانه‌ا، خیابان‌ها و خودروهای گرانقیمت در شهر شیراز حالت طبیعی ندارد، افزود: امنیت و آسایش خانواده‌ها قربانی افرادی شده که به نام آزادی، بر روح و روان مردم سوهان‌کشی می‌کنند. علی‌رغم آن‌که در بوستان‌ها ورود سگ را ممنوع اعلام کرده‌اند، بعضاً مشاهده می‌شود قانون‌گریزانِ متمایل به عصر سگی کردن شهر، قصد ندارند به آرامش و آسایش دیگران احترام بگذارند. باید کاری کرد که همه التزام عملی به قانون پیدا کنند، مانند گسترش بستن کمربند در خودروها.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز یادآور شد: در صفحه حوادث رسانه‌ها هر روز از حمله سگ‌ها به خانواده‌ها در بوستان‌ها، حمله سگها به کودکان و مادران باردار، قتل بر سر سگ‌گردانی، در محاصره سگ‌ها، اعتراض به سروصدای سگ‌ها در مجتمع‌های مسکونی و... مشاهده می‌کنیم لذا لازم است ضمن ترحم بر حیوانات، حق و حقوق مردم را در برابر هجوم سگ‌های ولگرد در محلات خلوت، سرگردانی‌های هنجارشکنانه در شهر، فکری اساسی، کاربردی و سلامت آور جسمی و روحی و روانی کرد تا شاهد گسترش این روش و منش‌های سگ پسندانه نباشیم.

وی در ادامه، شورای اسلامی شهر را مرکز تولید فکر و ایده‌های نو، ابتکاری و تازه و محل کسب تجربیات جمعی تازه در مدیریت محلی و شهری و تقویت آن، جایگاه منظم کردن تصمیمات، صدای واحد همراه با تعامل کار و اثربخش، محل سیاستگذاری، ساماندهی و نظارت خدمات همه جانبه با اولویت مناطق محروم و گره‌گشائی از کارهای فروبسته مردم خوب و باصفا با مدیریت واحد شهری دانست.

هاجری ادامه داد: شورای شهر محل بروز تضادهای داخلی نیست، محل پیروزی یا شکست در ورطه امور جناحی، باندی و سیاسی نیست، محل معطل و تحقیر کردن مردم پشت درب‌های بسته نیست، محل تقدم دادن منافع فردی بر منافع جمعی نیست، محل تقابل با دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی نیست. فضایی آمیخته با خودبینی و بدبینی برای انجام کار جمعی نیست، شورا جایگاه ایجاد چالش، درگیری، باج‌خواهی، تمامیت‌خواهی، زیاده‌خواهی و تحمیل به شهرداری و تضعیف کار جمعی و مدیریت شهری نیست. متاسفانه حرمت‌ها شکسته می‌شود، تخریب و تحریف دو طرفه شورا و شهرداری دیگر جایی برای مخالفت و اعتراضات بیرونی نگذاشته و اگر اصلاح نشود، منافع شهر چوب حراج خورده، هزینه‌اش بیش از منافع خواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز همچنین ادامه داد: روزنامه جام جم دوشنبه، 16 خرداد 1401 صفحه 3 گزارش کاملی از پشت پرده فساد قیر و خرید و فروش حواله‌های قیر در امارات و هند به چاپ رسانده بود که دردآور است. مجلس، قیر مجانی برای طرح‌های عمرانی و راه‌های روستایی تصویب می‌کند اما به جای استفاده در جاده‌ها و طرح‌های عمرانی شهرها و راه‌های روستایی، حواله‌های قیر را در امارات و هند و دیگر کشورها دست به دست می‌کنند.

وی اضافه کرد: در کلان‌شهر شیراز، بسیاری از طرح‌ها به علت نداشتن قیر، با مشکل مواجه شده است و مردم عزیز شیراز با حداقل مطالبه، خواستار آسفالت کوچه پس کوچه‌های قهر و آشتی خود هستند، اما دست شهرداری به قیر نمی‌رسد. کمبود تولید قیر در ایران نداریم، دلال‌ها نمی‌گذارند توزیع قیر عادلانه و منطقی مدیریت شود. بهتر است به مافیای قیر پایان داده شود تا مردم لایق و شایسته، افتتاح طرح‌های عمرانی را مشاهده کنند.

هاجری در پایان با بیان اینکه امروز مردم از ساخت و آماده سازی فضای مفرح، سبز، ورزشی و تفریحی شهر رضایت داشته، تشکر می‌کنند اما از حواشی مانند سگ گردانی لجوجانه افراطی، تجمع مصرف کنندگان مواد مخدر و امثالهم در اینگونه اماکن ناراحت هستند، گفت: شهرداری و معاونت خدمات شهری و سازمان سیما و منظر در ایمن‌سازی روحی و روانی فضاهای مفرح پیاده‌روهای سلامت مانند شاهد، قصردشت از طریق دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و حراست شهرداری ورود پیدا کرده و نگذارند هنجارشکنان آرامش خانواده‌ها را در بوستان‌ها و پیاده‌راه‌ها سلب کنند.

انتهای پیام
captcha