جشن پایان دوره دانشجو معلمان برگزار شد
کد خبر: 4063704
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶

جشن پایان دوره دانشجو معلمان برگزار شد

جشن پایان‌دوره طرح دانشجو معلم قرآن کریم شامگاه شنبه ۲۱ خردادماه با حضور مجازی مدرسان و قرآن آموزان، به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا(ع) از طریق سامانه amjad.jde.ir/isqa برگزار شد.

جشن پایان دوره دانشجومعلمان برگزار شد

به گزارش ایکنا، جشن پایان‌ دوره طرح دانشجو معلمان قرآن کریم (مربوط به دوره زمستان ۱۴۰۰) که از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شده است، شامگاه شنبه ۲۱ خردادماه به صورت مجازی برگزار شد.

داوود تک‌فلاح، مدرس قرآنی کشورمان در بخشی از این مراسم که به صورت مجازی و به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا(ع) از طریق سامانه amjad.jde.ir/isqa برگزار شد، به بیان نکاتی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود به نقل حدیثی در مورد امام رضا(ع) پرداخت و گفت:‌ یکی از اصحاب نزد امام رضا(ع) رفته و سوال کرد که قدر و منزلت ما نزد شما چقدر است، امام رضا(ع) فرمودند هر کس می‌خواهد بفهمد در دل ما چقدر جا دارد به دل خود رجوع کند، هر چقدر در دل شما حب و عشق ما وجود دارد، مطمئن باشید عشق و محبت شما کمتر از آن نخواهد بود.

تک‌فلاح با اشاره به اینکه ائمه اطهار(ع) پناهگاه همه ما هستند، به میلاد امام هشتم حضرت رضا(ع) اشاره کرد و افزود: هر چیزی که در زندگی داریم زیر سایه این امام همام است، هر چیزی هم که نداریم زیر سایه بسیاری از کم‌کاری‌های خودمان است. البته برخی از اینها امتحان الهی است. خداوند همه را مورد امتحان خود قرار می‌دهد و در قرآن می‌فرماید: «وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا»؛ هر کس به اندازه خود و به اندازه ظرفیت خود مورد امتحان قرار می‌گیرد، حضرت ابراهیم به اندازه ظرفیت خود و سایر پیامبران نیز به اندازه ظرفیتی که دارند.

این مدرس قرآن به اظهار عشق همه ما به ائمه اطهار و حضرت باریتعالی اشاره و تصریح کرد: در نماز یومیه حدقل 10 بار در روز جمله «إِيَّاكَ نَعْبُدُ» وَ «إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» را خطاب به خداوند متعال می‌گوئیم و این ذکر را بیان می‌کنیم که «فقط تو را می‌پرستیم و فقط از تو یاری می‌جوییم» اما یک بار از خودمان سوال کنیم که آیا واقعاً همینگونه است.

وی اظهار کرد: ما باید به هر طرف دنیا که نگاه می‌کنیم خدای متعال را به یاد بیاوریم اما اینگونه نیست، حتی وقتی ذکر خدا را می‌گوئیم این موضوع بیشتر لَقلَقه زبان است تا ذکر واقعی؛ موقعی که نماز می‌خوانیم نیز لقلقه زبان است، عطار نیشابوری در شعری این را به خوبی تصویر کرده است. جایی که می‌گوید «نام تو بر زبان و زبان از تو بی‌خبر» یا در جای دیگر می‌گوید «تو در میان جان و جان از تو بی‌خبر»؛ جان ما از او است اما باز انگار وجود ما از او بی‌خبر است.

تک‌فلاح در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اثر دعا در رفع گرفتاری‌ها اشاره و بیان کرد: اثر دعا را معمولاً نادیده می‌گیریم، همه ما دیدیم در ایام کرونا مقام معظم رهبری به خواندن مناجات هفتم صحیفه سجادیه برای استمداد از خدا و رفع این گرفتاری توصیه فرمودند. در ایام کرونایی در برخی روزها میزان مرگ و میر به 600 نفر هم رسید اما در هفته جاری به جایی رسیدیم که دو روز میزان مرگ و میر صفر شده بود. در مورد بهبود وضعیت کرونایی کشور از هر چیزی سخن گفته شده است اما جای دعاهایی که انجام شده است را نادیده می‌گیریم. خیلی از ما شاید دعا هم می‌کنیم اما ایمان نداریم و فقط در لفظ آن دعا را می‌خوانیم.

وی افزود: قبل از کشور ما بسیاری از کشورها از آمریکا تا اروپا تزریق واکسن را شروع کردند اما با این وجود در همین روزها همچنان میزان مرگ و میر در آن کشورها بالای 300 نفر است. آیا نباید به خودمان تلنگر بزنیم که نکند بهبود وضعیت کرونایی کشور اثر همین دعاها باشد. به نظر من اگر نگویم بیشتر از 50 درصد بهبود وضعیت کرونایی ناشی از اثرات همین دعاها بوده است، قطعاً کمتر از 50 درصد نبوده است.

این مدرس قرآن کریم در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آیه «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا» بیان کرد: بیشتر گرفتاری‌هایی که در دنیا برای ما ایجاد می‌شود نتیجه اعمال خود ما هست، خداوند در قرآن کریم فرموده است محال است کسی تقوا داشته باشد و او را در بن بست قرار دهم، شاید این فرد مورد امتحان الهی قرار بگیرد اما بر اساس آیه قرآن حتماً راه خروجی برای او فراهم خواهد شد.

تک‌فلاح در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اجرای طرح مساوات اشاره کرد و افزود: گاهی با ناآگاهی خودمان موضوعاتی همچون طرح مساوات را به بیراهه می‌کشانیم. قرآن در مورد کمک به همنوع آیه دارد و می‌فرماید ابتدا به پدر و مادر، بعد به نزدیکان و در ادامه به افراد دیگر کمک کنید. وقتی ما به این آیه قرآن توجه نمی‌کنیم، حتماً آسیب آن را خواهیم دید.

این مدرس قرآن کریم در ادامه به حدیثی از امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: هیچ کس مومن واقعی نمی‌شود مگر اینکه سه خصلت را در خود زنده کند. اولین خصلت به جا آوردن سنتی که از خداوند گرفته است، خصلت دوم به جا آوردن سنت پیامبر(ص) و خصلت سوم هم به جا آوردن سنت ائمه و اولیای الهی است. در ادامه این حدیث آمده است سنتی که از پروردگار باید یاد بگیریم، «کتمان سر» است. سنتی که از پیامبر(ص) باید بیاموزیم مدارا کردن با مردم و سنتی هم که باید از ائمه و اولیای الهی یاد بگیریم و به جا بیاوریم سنت صبر است.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که به مشکلی نخوریم به ائمه مراجعه نمی‌کنیم، گفت: برخی از ما کاسب مسلک هستیم و اگر سراغ ائمه می‌رویم به دنبال چیزی هستیم، کمتر به خود ذات‌های پاک توجه کرده‌ایم.

بر اساس گزارش ایکنا، اجرای صلوات خاصه امام رضا(ع)، قرائت قرآن از سوی عرفان خزائی،‌ قاری ممتاز کشور،‌ مولودی‌خوانی، ارتباط زنده با حرم امام رضا(ع)، قرائت متن بیانیه دانشجو معلمان قرآن کریم و پخش دعای فرج از دیگر برنامه‌های این مراسم است.

یادآور می‌شود طرح دانشجو معلم قرآن کریم از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی برگزار می‌شود و دوره اخیر آن از هفتم اسفند‌ماه سال قبل آغاز شد، ثبت نام این دوره از ۱۲ بهمن‌ماه آغاز شده و تا روز ۲۲ همان ماه ادامه داشت. در نهایت و پس از تمدید 10 روزه ثبت نام، حدود ۲۵۰ نفر از علاقه‌مندان در ان حضور یافتند.

طرح دانشجو معلم قرآن کریم ویژه دانشجویان ترم یک تا چهار مقطع کارشناسی، دانشجویان ترم یک مقطع کارشناسی‌ارشد و دانشجویان ترم یک مقطع دکتری و گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال است. این طرح با همکاری واحدهای جهاد دانشگاهی زنجان، اردبیل، گیلان، کرمان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، یزد و فارس اجرا شده است.

الهام وقاری

انتهای پیام
captcha