درخواست‌ بازخواست سیاستمدار موهن به اسلام در عراق
کد خبر: 4063483
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶

درخواست‌ بازخواست سیاستمدار موهن به اسلام در عراق

مسئولان دیوان وقف سنی و چهره‌های مسیحی در عراق خواستار بازخواست یک عضو سابق پارلمان عراق شدند که در اظهاراتی جنجال برانگیز ضمن توهین به تاریخ و اعتقادات اسلامی، اهالی موصل را داعشی خوانده بود.

به گزارش ایکنا به نقل از موازین نیوز، اظهارات جوزف صلیوا، عضو سابق پارلمان عراق که به مناسبت سالروز آزادسازی موصل در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود با موج اعتراض و محکومیت طرف‌های مختلف در این کشور همراه شد.

دیوان وقف سنی عراق در یک نشست خبری که پس از نماز جمعه دیروز با جمعی از علما و روحانیون نینوا برگزار شد، توهین صلیوا به اهالی موصل و داعشی خواندن آنها را محکوم کرد.

سلیوا در کامنتی در فیس‌بوک نوشته بود: مسجد حضرت یونس موصل باید به موزه تبدیل شود. این مسجد شامل بناهای تاریخی آشوری، کنیسه و کلیسا برای مسیحیان و سپس یک مسجد است. این مکان به تمام ملت عراق تعلق دارد و نگه داشتن آن برای یک گروه خاص به معنای جنگ به نام دین است و دوره جنگ و فتوحات به پایان رسیده است.

وی افزود: موصل و چه می‌دانی موصل چیست. داعشی‌ها و افکار پلید آنها از زمان ظهور داعش اول یعنی زمان جنگ‌های اسلامی که آن را با نام فتوحات بزک می‌کنند در موصل ریشه داشته است. چه چیزی را فتح کردند من واقعیت را نمی‌دانم و اگر بر این اندیشه‌ها غلبه نشود همچنان اندیشه خبیث تروریستی و سرطان بشریت ادامه دارد و موصل آن را به همه منطقه صادر می‌کند.

شیخ احمد مدثر، معاون دینی دیوان وقف سنی هم در این نشست خبری گفت: این توهین کاملاً مردود و تلاش برای شعله‌ور کردن آتش فتنه میان اقوام عراقی در نینوا است.

او توهین به تاریخ اسلام را تقبیح کرد و درباره خطر اجازه تجاوز به دین و تاریخ آن هشدار داد.
این مقام دیوان وقف سنی هم از دستگاه قضایی خواست با موضع‌گیری در قبال این توهین و اتهام‌ها اجازه داده نشود به‌راحتی از کنار این قضیه عبور کنند.
بسمة بسیم، عضو پارلمان عراق از استان نینوا هم علیه صلیوا به اتهام توهین به دین اسلام و اهالی موصل شکایت کرد.

وی از قوه قضائیه و طرف‌های دولتی عراق خواست که همه کسانی را که به خود اجازه تعرض به تاریخ و مقدسات مسلمانان آسیب برساند و آتش فتنه را در میان مردم استان نینوا برافروختند، بازخواست کنند و از نمایندگان نینوا در پارلمان عراق خواست موضع شرافتمندانه‌ای در دفاع از احساسات اهالی نینوا و اعتقادات و مقدسات آن اتخاذ کنند.

او از دیوان وقف مسیحی و مسئولین کلیساها در نینوا خواست از این اقدام شرم‌آور برائت جسته و قاطعانه در برابر کسانی که به دنبال برهم زدن امنیت جامعه در این استان هستند، بایستند.

در همین حال رائد عادل کلو، مسئول کلیساهای کاتولیک موصل هم اظهارات صلیوا را محکوم و آن را فرقه‌گرایی نفرت‌انگیز خواست و اسوان الکلدانی، رئیس فراکسیون بابلیون هم از صلیوا خواست به دلیل توهین به اعتقادات مسلمانان عذرخواهی کند.

او در بیانیه‌ای خبری گفت: در حالی که موصل عزیز با همبستگی فرزندانش از همه اقوام در حال بهبودی از زخم‌های عمیق خود است تا صلح اجتماعی را محقق کند و پس از موفقیت‌هایی که مسلمانان و مسیحیان برای اعلام این شهر به عنوان شهر صلح، برادری و عشق با عزم و اراده خود برای برقراری ارتباط و همزیستی به دست آوردند متأسفانه این چهره زیبا از موصل به مذاق برخی خوش نیامد و از طریق اظهارات طایفه‌ای درصدد تخریب چهره آن و از بین بردن تاریخ فرهنگی دیرینه آن برآمدند.

الکلدانی گفت: اما من از طرف خودم و کلیسا که همواره به دنبال ایجاد همزیستی برادرانه و انسانی میان اقوام این منطقه بودند از این اظهارات برائت می‌جوییم و سفر پاپ به شهر موصل هم پاسخ به کسانی است که موصل را به شهر تروریسم متهم می‌کردند.

او تأکید کرد: همه ما اهالی موصل از جمله مسیحیانی که از سر عشق به شهرشان به آنجا بازگشتند، اظهارات فتنه‌گران را محکوم و تأکید می‌کنیم که موصل قبله جهان خواهد بود و اظهارات شما بی‌ارزش است.

شروان الدوبردانی، نماینده مردم نینوا با تأکید بر اینکه نینوا مهد تمدن‌های بشری نینوا همزیستی، برادری، تنوع فرهنگی و مذهبی و نینوا عشق و صلح است، گفت: قوه قضاییه حرف آخر را خواهد زد و دعوای مشترکی علیه صلیوا به قوه قضاییه ارائه خواهد شد.

نجم الجبوری، استاندار نینوا هم اظهارات سیاستمدار عراقی را با هدف ایجاد شکاف بین فرزندان موصل خواند و گفت: این اظهارات غیرمسئولانه بازتاب منفی بر تلاش‌ها برای ایجاد ثبات و پیچیدن طومار تروریسم داعشی دارد و از همین رو باید اقدامات قانونی برای بازدارندگی در برابر هر گونه خدشه به چهره این شهر و اهالی آن به کار گرفته شود.

انتهای پیام
captcha