مروری بر اخبار اجتماعی ایکنا در هفته‌ای که گذشت
کد خبر: 4063111
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۵

مروری بر اخبار اجتماعی ایکنا در هفته‌ای که گذشت

بررسی چرایی افزایش قیمت حج تمتع، برنامه‌های فرهنگی زائران حج تمتع، آغاز ثبت‌نام متقاضیان برپایی موکب اربعین، ضروری بودن سه دز واکسن برای تشرف به اربعین و ... از مهم‌ترین اخبار سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای بود که گذشت.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا، گروه اجتماعی این خبرگزاری طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی با تیترهای بررسی ابعاد تربیتی دانش‌آموزان از دیدگاه امام خمینی(ره)، ضروری بودن سه دز واکسن برای تشرف به اربعین امسال، درگذشت سیدمحمود دعایی، برنامه‌های فرهنگی زائران حج تمتع، آغاز ثبت‌نام متقاضیان برپایی موکب اربعین، ایران زیر سایه خورشید می‌رود، احیای جلسات تلاوت قرآن در مدارس، چرا حج گران شده است، افتتاح نمايشگاه آثار نفيس بانوان سرپرست خانوار، برگزاری اولین نمایشگاه گردشگری جهان اسلام، «طیبی» مشاور رئیس جهاددانشگاهی شد، روادید زمینی بین ایران و عراق لغو شد، تصادف با بیل مکانیکی؛ علت حادثه قطار طبس ـ یزد، مصونیت ۹۰ درصدی زائران ایرانی به آبله میمونی، راهکارهایی برای کاهش آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای، برگزاری نشست علمی تخصصی «دختران امید امروز و فردا» را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بررسی ابعاد تربیتی دانش‌آموزان از دیدگاه امام خمینی(ره)

گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا طی هفته‌ای که گذشت اقدام به انتشار گفت‌وگویی با بهاره بوربور، روانشناس و مدرس دانشگاه تربیت مدرس در رابطه با دیدگاه امام خمینی(ره) درباره ابعاد تربیتی دانش‌آموزان کرد که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: «توسعه انسانی رکن اصلی توسعه پایدار است. تعلیم و تزکیه نفس و آموزش فلسفه معانی زندگی به نسل‌های آینده از مهم‌ترین وظایف والدین و دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت در مدارس است. آموزش و پرورش زمینه ساز رشد فکری و اخلاقی انسان‌ها در یک جامعه پویا است.

در این زمینه گام‌های مؤثری برداشته شده است و فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شده است؛ اما هنوز هم آموزش و پرورش(آن‌طور که شاید و باید) انسان‌ساز نیست. آموزش مهارت‌ها باید در اولویت کار قرار گیرد. وقتی گفته می‌شود آموزش و پرورش باید انسان‌ساز باشد این انسان‌سازی باید برای دانش‌آموزان تعریف شود.

در حقیقت آموزش و پرورش وسیله‌ای برای تأمین مهارت‌های زندگی به خصوص مهارت‌های تفکر می‌باشد، مهارت‌هایی که نه‌تنها به توانمند ساختن افراد در زندگی حال می‌اندیشند بلکه به توانمندی آنان جهت زندگی آینده نیز تأکید می‌ورزند. برای رسیدن به این اهداف اقدامات مختلفی انجام‌شده است که یکی از آن‌ها تألیف کتاب‌هایی است که در برنامه درسی دانش‌آموزان گنجانده است. آموزش مهارت‌های زندگی، یکی از بارهایی است که بر دوش همه ارکان مدرسه قرار دارد».

برای مطالعه کامل این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

ضروری بودن سه دز واکسن برای تشرف به اربعین

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص شرایط تشرف زائران به اربعین امسال، گفت: همه زائران قبل از تشرف باید نسبت به تزریق سه دُز واکسن اقدام کرده باشند.

وی به لزوم ارائه خدمات کیفی سلامت به زائران اشاره کرد و افزود: برای پزشکانی که امسال به این سفر معنوی مشرف شوند، مأموریت منظور شده و نیاز به اخذ مرخصی نخواهند داشت.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تمرکز ما در مراسم اربعین امسال بر مدیریت گرمازدگی است، ادامه داد: وزارت بهداشت و ستاد مرکزی اربعین در این زمینه پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده و خدمات رفاهی و‌ بهداشتی متناسب با دمای هوا را اتخاذ کرده‌اند تا از گرمازدگی زائران پیشگیری شود.

درگذشت سیدمحمود دعایی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، مدیرمسئول مؤسسه مطبوعاتی اطلاعات و نماینده شش دوره مجلس شورای اسلامی عصر روز ۱۵ خردادماه در ۸۱ سالگی به دیار باقی شتافت.

سیدمحمود دعایی (۳۰ فروردین ۱۳۲۰ یزد - ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ تهران )، روحانی و سیاستمدار ایرانی است. او عضو مجمع روحانیون مبارز از سال ۱۳۶۶ تاکنون، سرپرست مؤسسه اطلاعات از سال ۱۳۵۹ تاکنون و نماینده شش دوره ابتدایی مجلس شورای اسلامی از ابتدا تا سال ۱۳۸۳ بوده‌ است.

دعایی یکی از همراهان امام خمینی(ره) در دوران اقامت ایشان در شهر نجف بود. وی سفیر ایران در عراق بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ بود. او در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر را دریافت کرد.

جمعه//////درگذشت سیدمحمد دعایی و آغاز ثبت‌نام متقاضیان برپایی موکب اربعین

برنامه‌های فرهنگی زائران حج تمتع

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین رکن‌الدینی، معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری به تشریح برنامه‌های فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری برای زائران حج تمتع سال جاری پرداخت و گفت: بخشی از برنامه‌های فرهنگی در ایران و بخشی در مکه و مدینه برای زائران برگزار خواهدشد.

وی در خصوص برنامه‌‌های آموزشی زائران در ایران، گفت: در هر کاروان یک خادم فرهنگی مستقر شده است. در کنار این خادمان فرهنگی، یک معین یا معینه‌ نیز حضور خواهد داشت تا پاسخگوی نیازهای فرهنگی و معنوی زائران باشند. مهم‌ترین نیاز زائران ما برای تشرف به حج، آمادگی در خصوص احکام عمومی، مناسک عمره تمتع، مناسک حج تمتع و آمادگی روحی، روانی و معنوی است.

آغاز ثبت‌نام متقاضیان برپایی موکب اربعین

یوسف افضلی، معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در اربعین امسال حدود پنج میلیون زائر از ایران به عتبات مشرف شوند، گفت: بر همین اساس اقدامات لازم برای بسیج حدود سه هزار موکب ایرانی و اعزام ۱۵ هزار خادم اربعینی آغاز شده است.

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین حسینی با تأکید بر اینکه تزریق سه دز واکسن برای خادمان مواکب اجباری است، افزود: علاقه‌مندان به تأسیس موکب و نیز مواکبی که پروانه آن‌ها منقضی شده است، می‌توانند با مراجعه به سامانه موکب‌داری به نشانی http://mokeb.atabat.org نسبت به دریافت مجوز یا تمدید پروانه اقدام کنند.

ایران زیر سایه خورشید می‌رود

نشست خبری اعلام برنامه کاروان‌های مردمی «زیر سایه خورشید» روز ۱۶ خردادماه در محل دفتر مرکزی آستان قدس رضوی در تهران برگزار شد.

مجید، مجتبی مختاری، رئیس مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی طی سخنانی اظهار کرد: دهه کرامت را باید مغتنم شمرده و فضا را برای ابراز ارادت مردم به ساحت مقدس امام رضا(ع) آماده کنیم. رساندن مردم به بارگاه امام حال و نشاط معنوی خاصی دارد که توشه سال های عمر مردم می شود.

وی افزود: با وجود اینکه بسیاری از افراد می‌توانند به زیارت حضوری حضرت رضا(ع) شرفیاب شوند، اما بسیاری از مردم نیز به هر دلیلی نمی توانند در این‌ ایام خود را به بارگاه حضرت برسانند. زیر سایه خورشید جریان زیارت و جریان دلی بین امام و امت را در سراسر کشور فراگیر می‌کند.

رئیس مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی تصریح کرد: طی حرکت کاروان زیر سایه خورشید، نمادهایی مانند پرچم، خادمان امام(ع) با لباس ویژه آستان، بسته‌های متبرک، نواها و ... در قالب یک کاروان‌ همراه با خدمه، مبلغ، مداح آستان و پرچم ویژه حرم مطهر رضوی به حرکت درآمده و در اقصی نقاط کشور حضور پیدا می‌کند.

احیای جلسات تلاوت قرآن در مدارس

نشست خبری حسین عبادتی، قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی با اصحاب رسانه و خبرگزاری‌ها روز دوشنبه ۱۶ خردادماه در سازمان دانش‌آموزی برگزار شد.

حسین عبادتی در ابتدای این نشست درباره برنامه‌های تابستانی سازمان دانش‌آموزی اظهار کرد: با بازگشایی مدارس و کاهش چشمگیر آمار کرونا، امسال برنامه‌های تابستانی داریم، ضمن اینکه امسال جبرانی دو سال گذشته است و برنامه‌های گسترده‌ای را در نظر گرفته‌ایم.

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درخصوص برنامه سازمان دانش‌آموزی در حوزه ترویج فعالیت‌های قرآنی،گفت: جدا کردن مفاهیم دینی از فعالیت‌های تربیتی کار نادرست و غیرممکن است؛ قرآن باید در تمام برنامه‌های ما وجود داشته باشد که احیای جلسات تلاوت قرآن یکی از برنامه‌های امسال مدارس است.

جمعه//////درگذشت سیدمحمد دعایی و آغاز ثبت‌نام متقاضیان برپایی موکب اربعین

چرا حج گران شده است

بر اساس اعلام مسئولان سازمان حج و زیارت، امسال آخرین حج نسبتاً ارزان قیمت را خواهیم داشت و از سال آینده هزینه حج به حدی افزایش می‌یابد که می‌توان پیش‌بینی کرد تعدادی از یک میلیون و ۲۰۰ هزار پشت نوبتی حج تمتع که سال‌هاست فیش حج خریداری کرده‌اند، استطاعت مالی خود برای رفتن به حج را از دست بدهند.

حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب،‌ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به پیشینه ثبت‌نام حج تمتع در ایران و تفاوت آن با سایر کشورها اشاره کرد و گفت: برخی از کشورها فقط برای یک یا دو سال ثبت‌نام و سپس قرعه‌کشی می‌کنند و افراد منتخب، به حج مشرف و بقیه حذف می‌شوند تا سال بعد که دوباره ثبت‌نام صورت گیرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن تشریح دلایل گرانی حج تمتع، به افرادی که استطاعت مالی خود برای رفتن به حج را از دست داده‌اند توصیه کرد از عمره، زیارت امام حسین(ع) و کمک به محرومان که ثواب حج دارد، غافل نشوند.

افتتاح نمايشگاه آثار نفيس بانوان سرپرست خانوار

محمدرضا مشهدی، مدير طرح هم‌نمک مؤسسه خيريه متوسلين به امام رضا(ع) از افتتاح اولين نمايشگاه دائمی دستاوردها و آثار نفيس بانوان سرپرست خانوار با حمايت اين مؤسسه خبر داد و گفت: اين نمايشگاه محلی مناسب و پايدار برای عرضه آثار نفيس قابل رقابت توليد شده از سوی بانوان سرپرست خانوار است که در ادامه ساير اقدامات و طرح‌های حمايتی طرح هم‌نمک همچون طرح هبه، همام و ... صورت می‌گیرد.

مشهدی در ادامه با اشاره به ويژگی‌های اين طرح، توجه به كيفيت و رقابتی كردن محصولات توليدی را رمز موفقيت آن جهت توليد ثروت از طريق مشاغل خانگی برای خانواده‌های كم برخوردار برشمرد.

مدير طرح هم‌نمک مؤسسه خيريه متوسلين به امام رضا(ع) اعلام کرد: اولين نمايشگاه آثار نفيس بانوان سرپرست خانوار ۲۰ خردادماه افتتاح می‌شود.

برگزاری اولین نمایشگاه گردشگری جهان اسلام

نخستین نمایشگاه گردشگری جهان اسلام به همت شرکت تدبیر و تحول «آما» از ۱۷ خردادماه در مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب برپا شد.

در همین ارتباط باغستانی، مدیر روابط عمومی این نمایشگاه از هدف برگزاری این نماشگاه سخن به میان آورد و اظهار کرد: این نمایشگاه گردشگری با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور‌های جهان اسلام و تقویت ارتباط فعالان و کسب و کار‌های این حوزه برگزار می‌شود.

مدیر روابط عمومی نخستین نمایشگاه گردشگری جهان اسلام افزود: این نمایشگاه در راستای معرفی پتانسیل‌های گردشگری کشورهای اسلامی مانند ایران، عراق و سایر کشورهای اسلامی با الگوگیری از کشورهای اسلامی موفق در حوزه گردشگری مانند مالزی و ترکیه برگزار می‌شود. جمعیت یک میلیارد و هشتصد میلیون مسلمان نه‌تنها در کشورهای اسلامی بلکه برای کشورهای اروپایی نیز بازار گردشگری جذابی محسوب می‌شود.

«طیبی» مشاور رئیس جهاددانشگاهی شد

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس جهاددانشگاهی با حکمی حمیدرضا طیبی، رئیس سایق این نهاد را به عنوان مشاور و نماینده رئیس این نهاد منصوب کرد.

در این حکم آمده است:

احتراماً نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجربه جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان «مشاور و نماینده رئیس جهاددانشگاهی» در انجام امور ذیل منصوب می‌شوید:

۱- پیگیری حسن اجرای پروژه های پژوهشی (زمانبندی، تحقق اهداف) و کاربردی شدن فناوری‌های کسب شده در هماهنگی با معاونت پژوهش و فناوری.
۲- نظارت بر حسن اجرای قراردادهای بزرگ صنعتی جهاددانشگاهی در هماهنگی با معاونت‌های مرتبط.
۳- کمک و مشاورت در تهیه برنامه هفتم توسعه جهاددانشگاهی در هماهنگی با معاونت هماهنگی و امور مجلس.
۴- کمک و مشاورت در جدا شدن فناوری‌های به بلوغ رسیده از بدنه جهاددانشگاهی در هماهنگی با معاونت تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان.
۵- ارائه گزارش اقدامات انجام شده و هماهنگی‌های لازم با رئیس جهاددانشگاهی.

جمعه//////درگذشت سیدمحمد دعایی و آغاز ثبت‌نام متقاضیان برپایی موکب اربعین

روادید زمینی بین ایران و عراق لغو شد

احمد وحیدی، وزیر کشور، امروز ۱۷ خردادماه در نشست مشترک خبری با عثمان الغانمی، وزیر کشور عراق که به تهران سفر کرده است، امنیت عراق را برای ایران مهم و مورد توجه دانست و افزود: مرزهای دو کشور، مرزهای اخوت و برادری است و باید تلاش کنیم یک فضای مناسب و با امنیت، در مرزهای دو کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مختلف تجاری میان دو کشور، اظهار کرد: در بحث مبادلات مرزی، تردد زائران و توسعه بازارچه‌های مرزی می‌توانیم هماهنگی بیشتری داشته باشیم و زمینه را برای تسهیل تجارت در مرزهای دو طرف آماده کنیم.

وحیدی از همتای عراقی خود خواست با توجه به مطالبه میلیونی مردم ایران برای حضور در مراسم اربعین حسینی، لغو روادید زمینی صورت گیرد که این درخواست مورد موافقت طرف عراقی قرار گرفت.

مصونیت ۹۰ درصدی زائران ایرانی به آبله میمونی

نشست خبری رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در مورد نحوه ارائه خدمات پزشکی به زائران حج تمتع ۱۴۰۱ روز ۱۷ خردادماه در محل سالن جلسات ساختمان صلح هلال احمر برگزار شد.

سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر نیز در سخنانی بیان کرد: امسال از زمانی که دولت عربستان برگزاری مراسم حج تمتع را با ۵۰ درصد ظرفیت به کشورهای اسلامی اعلام کرد، زمان زیادی نگذشته است. هر سال پیش از شیوع کرونا برنامه‌ریزی‌ها برای انجام مراحل اعزام حجاج به عربستان از ۹ ماه قبل از آغاز مراسم حج انجام می‌شد اما امسال به دلیل اعلام دیر هنگام دولت عربستان برنامه‌ریزی‌ها به صورت فشرده انجام شد. طی چند سال‌ گذشته هیچ‌گونه تشکیلاتی اعم از سیاسی و پزشکی و ... در عربستان نداشتیم و بنابراین برنامه‌ریزی برای آمادگی و اعزام زائران با فشردگی تمام از سوی سازمان حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری و مرکز پزشکی حج و زیارت انجام شد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت تصریح کرد: زائران ایرانی به دلیل دریافت واکسن آبله در دوران گذشته، بالای ۹۰ درصد نسبت به آبله میمونی مصونیت دارند. البته با توجه به حضور زوار دیگر کشورها چنانچه زائران ایرانی با مشکل مواجه شوند، پزشکان ما آموزش‌های لازم در این زمینه را دارا بوده و نسبت به درمان بیماران اقدام خواهند کرد.

راهکارهایی برای کاهش آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای

گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا طی هفته گذشته اقدام به انتشار گفت‌وگویی ویژه با محسن رزاقی، پژوهشگر و مدرس سواد رسانه‌ای در رابطه با راهکارهای کاهش آسیب‌‎های بازی‎های رایانه‌ای پرداخت که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: «زمانی که فردی در حال بازی کردن است، چشم، گردن، سر، ستون فقرات و دستان او درگیر می‌شوند. در این زمینه چندین نرمش وجود دارد که والدین می‌توانند آن‌ها را به فرزندانشان آموخته و ضمن تذکر دادن، از آنان بخواهند که این تمرین‌ها را با ملایمت انجام دهند.

بازیکنانی که غرق فضای بازی به ویژه بازی‌های هیجانی می‌شوند، پلک زدن را فراموش می‌کنند؛ چراکه پلک زدن ممکن است آن‌ها را از فضای بازی عقب بیندازد. بازیکنان می‌توانند گاهی اوقات چشمان خود را از صفحه گوشی همراه یا رایانه برداشته و به نقطه دورتری نگاه کنند و این کار را بدون تکان دادن گردن انجام داده و چشمان خود را به جهات مختلف بچرخانند. بازیکنان باید این حرکت را در هر جهت به مدت ۱۰ ثانیه انجام دهند تا خستگی چشمانشان از بین برود».

برای مطالعه کامل این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

جمعه//////درگذشت سیدمحمد دعایی و آغاز ثبت‌نام متقاضیان برپایی موکب اربعین

برگزاری نشست «دختران؛ امید امروز و فردا»

نشست علمی تخصصی «دختران امید امروز و فردا» با محوریت زیست فردی، اجتماعی، خانوادگی دختران روز ۱۸ خردادماه به همت جهاددانشگاهی واحد دانشگاه الزهرا(س) و با همکاری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی اداره‌کل بانوان شهرداری تهران برگزار شد.

ناهید حسینی، عضو هیئت علمی گروه اجتماعی دانشگاه علوم انتظامی امین طی سخنانی در این نشست علمی به موضوع چالش‌های فرهنگی، اجتماعی دختران جامعه و روش‌های پیشگیرانه آن پرداخت و اظهار کرد: چنانچه جامعه امروز خود را به لحاظ فرهنگی با گذشته مقایسه کنیم، مشاهده می‌کنیم که نمودهای فرهنگی تغییرات زیادی کرده است. دنیای ما دنیای تبادلات، انرژی، حرکت و فرهنگ و تمام آنچه که جزء مؤلفه‌های فرهنگی است در حقیقت با انتقال فرهنگی و چرخش فرهنگی در برابر فرهنگ غالبی که از غرب به سمت کشورها سرازیر است، مواجه هستیم.

وی افزود: امروز تغییراتی در دختران خود مشاهده می‌کنیم که به هویت و بحران هویتی که دختران با آن مواجه هستند، بازمی‌گردد. یکی از دلایل این مسئله همان هویت جنسیتی و بایدها و نبایدهایی است که جامعه به واسطه جنس به دختران تحمیل می‌کند. در تعریفی که از هویت وجود دارد، هویت یک امر تعیین شده نیست که فرد به شکل ژنتیک دارای آن باشد. هویت امری بازتابی است یعنی افراد با آنچه از جامعه دریافت می‌کنند، زندگی می‌کنند.

انتهای پیام
captcha