مصوباتی برای بهبود وضعیت حفظ قرآن و آغاز بخش مجازی مسابقات بسیج
کد خبر: 4063050
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته

مصوباتی برای بهبود وضعیت حفظ قرآن و آغاز بخش مجازی مسابقات بسیج

سومین هفته خردادماه 1401 که با مناسبت‌ها و رویدادهای متعددی مقارن شده است، شاهد انتشار خبرهای متعددی بودیم که از جمله آنها می‌توان به مصوبات ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم برای بهبود وضعیت حفظ قرآن در کشور و نیز برگزاری مرحله مجازی بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن بسیج مستضعفین اشاره کرد.

مصوباتی برای بهبود وضعیت حفظ قرآن و آغاز بخش مجازی مسابقات بسیج

به گزارش ایکنا، اولین روزهای هفته جاری و با توجه به مناسبت‌های نیمه خرداد بیشتر خبرهای منتشر شده در فضای رسانه‌ای کشور متأثر از این دو مناسبت، رویدادهای مربوط به دهه کرامت و جریانات دیگری همچون حادثه قطار مسیر مشهد – یزد، درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، مدیر موسسه مطبوعاتی اطلاعات و ... بود.

در کنار این رویدادها، خبرهای قرآنی متعددی نیز در این هفته منتشر شد که از جمله مهم‌ترین آنها می توان به برگزاری بیست و نهمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، ابلاغ دو مصوبه قرآنی از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، برگزاری مرحله سراسری مسابقات قرآن بسیج و ... اشاره کرد. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این هفته که در خبرگزاری قرآن منتشر شده است، خواهیم داشت.

ابلاغ دو مصوبه قرآنی

در اولین روزهای کاری این هفته شاهد انتشار خبر مربوط به ابلاغ دو مصوبه قرآنی بودیم. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دو مصوبه «تشکیل کمیته ساماندهی و یکپارچه‌سازی سامانه‌های امور قرآنی کشور» و نیز «مصوبات هیئت امنای صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی» را برای اجرا به دستگاه های مربوطه ابلاغ کرد.

زمان ششمین مسابقات «سراج» اعلام شد

ششمین دوره مسابقات جلسات قرآنی شهر تهران به عنوان «سراج» در بخش آقایان پنجشنبه و جمعه این هفته، ۱۹ و ۲۰ خردادماه برگزار شد.

این دوره از مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل و حفظ یک و سه جزء در دو مقطع ۱۲ تا ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال در دو نوبت صبح و عصر از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳ و در نوبت بعدازظهر از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۸ در فرهنگسرای قرآن برپا شد.

همچنین رقابت بخش بانوان در هفته پایانی خردادماه انجام می‌شود.

بیان دلایل عدم حضور وزیر ارشاد در جلسات کمیسیون

شصت و یکمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن‌ هفته گذشته در وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی، برگزار شد. از مهم‌ترین نکات قابل توجه این جلسه می‌توان به عدم حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس این کمیسیون اشاره کرد، در حالی که اسماعیلی، در جلسه شصتم کمیسیون تبلیغ و ترویج نیز که اواخر اسفندماه سال گذشته برگزار شد، حضور نیافته بود، تا در دولت سیزدهم و تا به اینجای کار شاهد حضور وزیر ارشاد در جلسات کمیسیون نباشیم.

در همین راستا علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد این عدم حضور گفت: جلسات کمیسیون تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی زمانی برای آماده‌سازی اولیه برنامه‌هاست و معمولاً با حضور دستگاه‌ها، دبیرخانه و نایب‌رئیس کمیسیون برگزار می‌شود. زمانی که دستورها و اقدامات مصوبات به مرحله پایانی و اصلی برسد، وزرا به عنوان رؤسای کمیسیون حضور پیدا می‌کنند و ان‌شاالله وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در جلسه تصمیم نهایی کمیسیون حضور خواهد یافت.

اجرای پویشی قرآنی به مناسبت دهه کرامت

به مناسبت فرارسیدن دهه کرامت، میلاد باسعادت حضرت معصومه(س) و امام علی بن موسی الرضا (ع)، پویش ملی ـ مجازی «به هوای حرمت محتاجیم» از سوی سازمان دارالقرآن الکریم و در صفحه اینستاگرامی ستاره‌باران برگزار شد. این پویش با مشارکت و همکاری هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور برگزار ‌شده و در پایان به ۱۰ آثار برتر ارائه شده از سوی شرکت‌کنندگان ۱۰ جایزه اهدا خواهد شد. علاقه‌مندان جهت شرکت در این پویش تا روز ۲۲ خردادماه فرصت دارند، آثار خود را ارسال کنند.

گرامیداشت یاد جانباختگان حوادث اخیر در جلسه تلاوت و استماع قرآن

چهارمین جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم، با حضور استادان، قاریان و حافظان ممتاز و مشارکت برخط و ارتباط تصویری قرآنیان سایر استان‌ها برگزار شد.

شورای عالی قرآن همواره به بهانه‌های مختلف از جمله برگزاری جلسات آموزشی، نشست‌های تخصصی و محافل بزرگداشت شخصیت‌های قرآنی، تلاش کرده فضای اجتماع قرآنیان را فراهم کند. از آذرماه سال گذشته هم در راستای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، برپایی محفل تخصصی تلاوت با عنوان «جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم» در دستور کار شورای عالی قرآن قرار گرفت که یک نوبت در ماه برگزار شود.

چهارمین جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم چهارشنبه ۱۸ خردادماه، پس اقامه نماز جماعت مغرب و عشا، در مجتمع امام خمینی(ره)، حسینیه الزهرا(س) برپا شد.

برگزاری مرحله ارزیابی مجازی مسابقات سراسری قرآن بسیج

حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا لیمویی، رئیس دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به برگزاری مرحله کشوری بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن و عترت بسیج گفت: قبل از آغاز مرحله کشوری، ارزیابی مجازی از برگزیدگان مرحله استانی انجام می‌شود. این مرحله از مسابقات از روز ۱۷ خردادماه آغاز شده و به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت. پس از ارزیابی مجازی حدود ۲۰۰ نفر موفق به راهیابی به مرحله کشوری خواهند شد. مرحله کشوری این مسابقات نیز بعد از برگزاری ارزیابی مجازی به صورت حضوری به مدت چهار روز در سازمان بسیج مستضعفین برگزار خواهد شد.

تشریح آخرین جزئیات مسابقات بین‌المللی قرآن مشکات

نشست خبری جمع‌بندی و تشریح ابعاد چهارمین دوره مسابقات سراسری و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مشکات روز سه‌شنبه، ۱۷ خردادماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی محمدی، مدیرعامل موسسه قرآنی مشکات، محمدحسین سبزعلی رئیس کمیته فنی، مهدی قصری‌زاده، رئیس کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی، حسین مناحی‌زاده، رئیس کمیته بین‌الملل و حجت‌الاسلام والمسلمین محمد گرمسیریان، دبیر اجرایی این مسابقات در ایکنا برگزار شد.

مدیرعامل موسسه قرآنی مشکات در این نشست خبری تصریح کرد: در حال حاضر مجوز فعالیت و برگزاری مسابقات بین‌المللی از سوی ستاد عالی مسابقات انجام شده و این مجوز به زودی صادر خواهد شد و ما نیز کار خود را انجام خواهیم داد. در این دوره در چهار رشته حفظ کل، ترتیل و قرائت تقلیدی قرآن کریم و اذان علاقه‌مندان می‌توانند شرکت کنند و مسابقات این دوره برای دو گروه سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال برگزار خواهد شد.

برگزاری مسابقات قرآن دختران دانشجوی ایران و عراق

مرحله مقدماتی اولین دوره مسابقات قرآن دانشجویان دختر ایران و عراق طی روزهای گذشته به میزبانی دانشگاه الزهرا(س) برگزار و طی آن افرادی که به مرحله نهایی این رویداد برای رقابت با دانشجویان دختر کشور عراق راه یافته‌اند مشخص شد. در این رویداد در هر رشته سه نفر برای حضور در مرحله نهایی و رقابت با دانشجویان دختر کشور عراق معرفی شده. مرحله نهایی این رویداد نیز در دهه ولایت در تیرماه برگزار خواهد شد.

برگزاری مجمع سالانه اتحادیه قرآنی در تیرماه

بیست و هفتمین جلسه هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به صورت حضوری و آنلاین روز ۱۷ خردادماه تشکیل شد. مهمترین دستور جلسه هیئت مدیره، اخذ تصمیمات نهایی درباره برگزاری مجمع سالانه اتحادیه و برنامه‌های آن بود و مقرر شد تا این جلسه اول و دوم تیرماه در جوار حضرت علی‌بن‌موسی الرضا(ع) با حضور نمایندگان مؤسسات سراسر کشور برگزار شود.

تصویب تراز مالی سال ۱۴۰۰ اتحادیه، تصویب برنامه‌های سال جاری اتحادیه، تصویب سند چشم انداز فعالیت ۱۰ ساله اتحادیه (تا سال ۱۴۱۰) و تصویب اساسنامه دیجی‌آلا(فروشگاه مجازی و خدمت‌رسانی فرهنگی)، ارائه گزارش مالی و عملکرد اتحادیه و بهره‌مندی از نظرات و پیشنهادات اعضا از جمله دستورات این جلسه دو روزه خواهد بود.

فعالیت سازمان دارالقرآن الکریم بدون رئیس

در این هفته و طی حکمی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین مهدی اخوان‌ صباغ به‌ عنوان مدیرکل جدید تبلیغات اسلامی استان خوزستان منصوب شد، این در حالی است که هنوز رئیس سازمان دارالقرآن الکریم یا سرپرستی تعیین نشده است. طی هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌هایی مطرح و اسامی افراد مختلفی برای دریافت مسئولیت راهبری سازمان دارالقرآن الکریم عنوان می‌شد.

ارتقای سطح تلاوت حافظان مؤسسه مهد قرآن با طرح «استحکام»

محمود کریمی، معاون آموزش مؤسسه مهد قرآن در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اجرای طرح آموزشی «استحکام» گفت: در آزمون‌های حفظ قرآن معمولاً با تعدادی از حافظان مواجهه هستیم که حفظشان خوب است، اما ارائه محفوظاتشان چون تلفظ صحیح حروف، رعایت نکات تجویدی و صوت و لحن و ... ضعیف است، بنابر این با این طرح به حافظانی که علاقه‌مند به حضور در آزمون و مسابقات هستند، اما به دلایلی موفق نمی‌شوند، کمک خواهد شد.

وی ادامه داد: در آزمون‌های کشور و آزمون ترنم وحی مهد قرآن و مسابقات دو نمره به حفاظ یکی در زمینه حُسن حفظ(۱۰۰ امتیاز) و بخشی نیز به مجموعه تلاوت و ارائه محفوظات(۱۰۰ امتیاز) داده می‌شود بنابر این با حضور در این طرح حفاظ به صورت فشرده نکات آموزشی را فرا می‌گیرند.

اعلام زمان برگزاری مرحله نهایی مسابقات قرآن فرهنگیان

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: مرحله نهایی رقابت‌های کشوری مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان چهار تا شش تیرماه به صورت حضوری در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای فرهنگیان برتر امتیازی در سنوات یا به عنوان ضمن خدمت در نظر گرفته می‌شود یا خیر؟ ادامه داد: در ابتدا برای راهیافتگان به این مرحله زمینه سفر معنوی برای مشتاقان به زیارت امام رضا(ع) فراهم شده است و ثانیاً نفرات برتر تقدیرنامه دریافت می‌کنند که امتیاز دارد و این در امتیازبندی‌های داخلی و نقل و انتقالات در ادارات آموزش و پرورش محل خدمت اثرگذار است.

آخرین مصوبات ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن

بیست و نهمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، ۱۸ خردادماه با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو این ستاد و جهت بررسی نهایی برنامه‌های پیشنهادی، جمع‌بندی و اولویت‌بندی برنامه‌های مربوط به حوزه حفظ قرآن کریم در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. در این جلسه ۳۵ برنامه پیشنهادی که پیش‌تر طی فرآیند مشخصی در جلسات متعدد کارگروه اعتبارات ستاد راهبری بررسی و کلیات آن مورد تصویب قرار گرفته بود بررسی شد. بر همین اساس طی این جلسه مقرر شد ۲۵ میلیارد ریال از محل بودجه این ستاد به سازمان صدا و سیما برای تولید برنامه‌هایی با محوریت حفظ قرآن کریم اختصاص یابد.

دیدار مدیرعامل ایکنا با خانواده شهید تقوی

محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا ۱۸ خردادماه در سفر یک روزه خود به قم به همراه جمعی از معاونان و مدیران، به دیدار خانواده شهید سیدمهدی تقوی، رئیس اسبق این سازمان رفت.

خدیجه عقیقی، همسر حجت‌الاسلام والمسلمین شهید سیدمهدی تقوی در این دیدار مسئولیت‌پذیری، دغدغه‌مندی نسبت به حل مشکلات مردم و جامعه را از ویژگی مهم این شهید برشمرد و اظهار کرد: وی همیشه دغدغه دین و مردم را داشت و جامعه ما به افرادی مانند ایشان شدیدا نیاز دارد.

توسعه فعالیت‌های بین‌المللی ایکنا

محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا، همچنین روز ۱۸ خردادماه در بازدید از مجموعه‌های مختلف جامعةالمصطفی العالمیه با تأکید بر توسعه فعالیت‌های بین‌المللی ایکنا در سال جدید، گفت: معتقدیم عطش معارف اهل‌بیت(ع) در خارج از کشور حتی بیشتر از داخل وجود دارد، زیرا به برکت انقلاب اسلامی، در داخل کشور تولیدات و کار‌های فاخری در زمینه قرآن و عترت انجام شده است که اهتمام به بازنشر محتوا‌های فاخر داخلی به سایر زبان‌ها، به‌عنوان یکی از اولویت‌های برنامه‌ای ایکنا مورد توجه است.

مدیرعامل ایکنا افزود: می‌توانیم با تقویت زبان‌های ایکنا، تولیدات فاخری را که به زبان فارسی انجام شده، صادر کنیم و برای تحقق این امر مهم، علاوه بر مرجعیت علمی جامعةالمصطفی العالمیه، از تنوع زبانی آن نیز انتظار حمایت و همکاری داریم.

دیدار خادمان قرآنی حرم بانوی کرامت با امام جمعه قم

همزمان با ایام دهه کرامت جمعی از خادمان قرآنی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با آیت‌الله سعیدی، امام جمعه قم دیدار کردند.

انتهای پیام
captcha