تشیع در ایران با حضور امام رضا(ع) تثبیت و مستقر شد
کد خبر: 4063022
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی:

تشیع در ایران با حضور امام رضا(ع) تثبیت و مستقر شد

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: تشیع در ایران با نظام وکالت، توسط امام کاظم(ع) توسعه و با حضور امام رضا(ع) تثبیت و مستقر شد.

تشیع در ایران با نظام وکالت، توسط امام کاظم(ع) توسعه و با حضور امام رضا(ع) تثبیت و مستقر شدبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در دیداری که در آستانه ولادت امام رضا(ع) با بهمن بابیزان رودسری، مدیر کتابخانه تخصصی امام موسی کاظم(ع) داشت، با اشاره به نقش عظیم ولایتعهدی امام رضا(ع) در ایران گفت: امام رضا(ع) در آغاز قرن سوم با حضور تاریخی در ایران و سه سال اقامت تا شهادت، بذر تشیع را در این سرزمین بارور و ماندگار ساختند.

وی با بیان اینکه به کلام شهید مطهری، ایران گمشده خود را در تشیع یافت، اظهار کرد: پس از حضور علی بن موسی الرضا(ع) شاهد پیدایش نهضت‌ها و جنبش‌های شیعی هستیم که تعدادی موفق به تشکیل حکومت و حتی سلطه بر دستگاه خلافت در بغداد شدند.

حجت‌الاسلام پورمحمدی تصریح کرد: وجود امام رضا(ع) در خراسان و بحث ولایتعهدی ایشان سبب شد تا شخصيت آن حضرت به عنوان امام شيعه برای مردم بيشتر شناخته شود؛ لذا هواداران شيعه هر روز بيشتر و بيشتر می شدند. حيثيت علمی امام، مهمترين عامل در توسعه مذهب شيعه به حساب می‌آمد؛ به ويژه كه مبانی فكری شيعه نيز در آن شرايط، مشخص شده بود و طبعاً مرجعيت علمی امام، توسعه فكری شيعی را دربرداشت.

وی گفت: یکی از مهمترین اتفاقاتی که طی هجرت امام رضا(ع) به ایران رخ داد، سخنرانی آن حضرت در نیشابور و ایراد حدیثی بود که به حدیث سلسله الذهب معروف شد؛ این حدیث که به نوعی فلسفه سیاسی تشیع را تبیین می‌کند از جایگاه والایی از حیث اهمیت در میان احادیث ما برخوردار است.

حجت‌الاسلام پورمحمدی افزود: ایران رضوی، نقطه اوج تمدن و فرهنگ این ملت است که با معالم و معارف رضوی و با حضور گسترده فرزندان موسی بن جعفر(ع) و احفاد و نوادگان آل رسول علیهم السلام سازمان یافته و غنی شده است. اگر مرقد مطهر حضرت معصومه(ع) در قم نبود، معلوم نبود که حوزه علمیه‌ای شکل بگیرد و بتواند این همه برکات داشته باشد.

حجت‌الاسلام پورمحمدی بیان کرد: امروز شهر قم پس از گذشت قرن‌ها به عنوان نگین انگشتری جهان تشیع از هر نظر می‌درخشد و به وی‍ژه مراجع، بزرگان و حوزه‌های علمیه در مجاورت این بانوی بزرگوار با احساس امنیت و آرامش خاطر بیشتری به پژوهش‌های علمی خود می‌پردازند.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تقدیر از مدیر کتابخانه تخصصی امام موسی کاظم(ع) افزود: کار تحقیق و چاپ دانشنامه و کتاب‌های چاپ شده درباره این امام معصوم(ع) توسط این مرکز بسیار قابل قدردانی است که باید دنباله‌دار باشد و از نظریات مراجع و بزرگان نیز استفاده شود.

در این دیدار مدیر کتابخانه تخصصی امام موسی کاظم(ع) ضمن ارائه گزارش درباره این مرکز با اشاره به گردآوری دانشنامه 11 جلدی امام کاظم(ع) توسط جمعی از محققان این مرکز، تصریح کرد: در این جلد به زندگی نامه امام کاظم(ع) شامل تاریخ تولد، محل تولد، پدر و مادر، همسران و فرزندان، تاریخ شهادت، محل شهادت، محل دفن، سیره عملی آن حضرت پرداخته شده است و در این مقالات سعی شده است که در عین جامعیت و دقت عملی، نوآوری‌هایی نیز داشته باشد.

بهمن بابیزان رودسری افزود: در جلد اول سعی شده که اقوال مشهور تماماً مستند شود و برای اقوال ضعیف نیز مستندسازی آن ذکر شده باشد، ولی با توجه به روش دانشنامه‌ها که گزارش علوم است کمتر تحلیل شده تا خواننده براحتی بتواند با تمامی مباحث آشنا شود.

وی گفت: این دانشنامه ساختاری موضوعی دارد و از روش الفبایی استفاده نشده است و پرهيز از درج مطالب غيرضروری به منظور ارائه تازه‌ترين ديدگاه‌ها برای بهره‌برداری محققان و اهل فن نیز برخوردار است.

مدیر کتابخانه تخصصی امام موسی کاظم(ع) افزود: ساختار علمی این دانشنامه در 20 زمینه و موضوع کلان پیش‌بینی شده‌ است و هر یک از محورهای کلان نیز به فراخور تنوع میزان مقالات به شاخه‌های تخصصی‌تر که همان مدخل‌های دانشنامه باشند تقسیم و در مجلدات متعدد عرضه می‌شود.

بابیزان رودسری تصریح کرد: از دیگر خصوصیات این دانشنامه می‌توان به چینش مقالات آن اشاره کرد که خواننده با مراجعه به کتاب با سیر منظومه‌ای زندگی آن حضرت(ع) آشنا می‌شود.

وی همچنین از چاپ مجموعه دو جلدی شعر عربی «الامام موسی کاظم(ع) فی الشعر العربی»، کتاب «امام کاظم(ع) و سازمان وکالت» مجوعه مقالات پیرامون سازمان وکالت حضرت امام موسی کاظم(ع) و کتاب «واقفیه قبل و بعد از امام کاظم(ع)» مجموعه مقالات پیرامون واقفیه، آفت سازمان وکالت خبر داد.

مدیر کتابخانه تخصصی امام موسی کاظم(ع) درباره این دیوان شعر عربی دو جلدی گفت: این دیوان شعر توسط گروهی از پژوهشگران و محققان به مسئولیت حجت‌الاسلام والمسلمین علی روح‌اللهی به سفارش این مرکز گردآوری شده است. این مجموعه دارای باب‌های مختلف بوده و از شعرهای وزین شعرای مطرح عرب در شأن امام هفتم شیعیان در آن استفاده شده است و سعی بر این بوده است از اشعاری که دارای وجاهت علمی باشد در این مجموعه وزین استفاده شود و از چاپ اشعار تکراری پرهیز شود.

انتهای پیام
captcha