برنامه‌ریزی برای پرجمعیت‌ترین مراسم اربعین طول تاریخ
کد خبر: 4062854
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۰
پلارک تشریح کرد؛

برنامه‌ریزی برای پرجمعیت‌ترین مراسم اربعین طول تاریخ

رئیس کمیته هماهنگی و توسعه تسهیلات و خدمات اربعین، با اشاره به اینکه پیش‌بینی شده اربعین امسال پرجمعیت‌ترین مراسم اربعین طول تاریخ باشد، گفت: باید در مرزهای ورودی به کشور برای زائران خارجی موکب‌هایی برپا شود.

جمعه/ برنامه‌ریزی برای پرجمعیت‌ترین مراسم اربعین طول تاریخ

حسن پلارک، رئیس کمیته هماهنگی و توسعه تسهیلات و خدمات اربعین در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح اقداماتی پرداخت که برای آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای حضور زائران اربعین حسینی در حال انجام است و گفت: با توجه به پیش‌بینی‌ها، امسال بالاترین تعداد زائر در طول تاریخ مراسم اربعین را خواهیم داشت و پیش‌بینی شده است تعداد زائران 20 درصد نسبت به سال 98 بیشتر باشد.

وی اضافه کرد: سال 98 حدود سه میلیون و 200 هزار زائر ایرانی در اربعین حضور داشتند اما امسال با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته، انتظار می‌رود بیش از پنج میلیون زائر در مراسم اربعین شرکت کنند.

پلارک به برگزاری مراسم اربعین در فصل بسیار گرم سال نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به گرمی هوا، باید امکانات ویژه و مضاعفی برای اربعین امسال در نظر گرفت.

وی در ادامه به تشریح اقداماتی پرداخت که طی دو سال گذشته با توجه به عدم حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین صورت گرفته است و گفت: توسعه سایه‌بان‌ها، خدمات بهداشتی، آب‌پاش‌ها، تأمین آب برای مقابله با گرمازدگی، توسعه تعداد آب سردکن‌ها و ساخت موکب‌های بیشتر در مرزهای داخلی ایران از جمله اقداماتی بود که در داخل مرزهای ایران برای زائران انجام شد.

پلارک در خصوص اقدامات صورت گرفته در داخل خاک عراق نیز، گفت: طی این دو سال موفق نشدیم ساخت و سازی در داخل عراق داشته باشیم اما تلاش می‌کنیم در فرصت باقی‌ مانده برنامه‌ریزی برای خدمات‌دهی با هماهنگی اعتاب مقدسه به ویژه عتبه حسینی صورت گیرد.

برپایی موکب‌های اربعین در مرزهای زرباطیه و شلمچه به سمت بصره

وی اعلام کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا موکب‌هایی از ایران و عراق در مرز «زرباطیه» (در داخل خاک عراق بعد از مرز مهران) و مرزهایی که از شلمچه به طرف بصره وجود دارد مستقر و به زائران خدمات ارائه کنند.  

پلارک در پاسخ به اینکه آیا مردم عراق نیز در حال گسترش خدمات اربعین به نزدیک مرزهای ورودی کشورشان هستند و دیگر خدمات آنها محدود به مسیرهای داخلی منتهی به کربلا نخواهد بود؟ گفت: بله؛ در حال تدبیر این کار هستیم که تمام خدمات مراسم اربعین در داخل خاک عراق توسط موکب‌های عراقی انجام شود.

وی تصریح کرد: کمیته مشارکت‌های مردمی موظف شده موکب‌های ایرانی را با موکب‌های عراقی با محوریت موکب‌داران عراقی ترکیب کند. بنابراین خدمات داخل عراق به طور کلی بر عهده مردم عراق است و موکب‌داران ایرانی در قالب کمک به موکب‌داران عراقی فعالیت خواهند کرد.

استقرار آبپاش در مناطق پر ازدحام

ایجاد سه نقطه برای تصفیه و دپوی آب تا بتوان آب مورد نیاز زائران را تأمین کرد؛ استقرار تعدادی یخ ساز در چند نقطه مسیر به خصوص در نجف، کربلا، مسیر نجف به کربلا و سامرا و ایجاد دپوهای خدماتی برای تأمین نیازهای موکب‌ها و پشتیبانی از آنها از دیگر اقداماتی بود که پلارک از انجام آنها خبر داد و گفت: از عراقی‌ها خواسته شده تعدادی دستگاه‌‌ آبپاش در مسیرهای پرتردد و پر ازدحام مستقر کنند تا اگر دمای هوا خیلی بالا رفت منجر به حادثه‌ای نشود.  

مشاور رئیس ستاد مرکزی اربعین از بسیج دستگاه‌ها از جمله ستاد اجرایی حضرت امام(ره)، بنیاد مستضعفان، سازمان اوقاف و امور خیریه، آستان قدس رضوی، آستان مقدس حضرت معصومه(س) و سایر دستگاه‌‌ها که داوطلب خدمات رسانی در اربعین هستند خبر داد و گفت: استانداران استان‌های معین مرزهای چهارگانه شلمچه، چذابه، مهران و خسروی نیز برای ارائه خدمات به زائران اربعین آماده خواهند بود.

راه‌اندازی موکب برای زائران خارجی اربعین در ایران 

وی در خصوص خدمات رسانی به زائران خارجی که از ایران به سمت عراق می‌روند نیز گفت: در استان سیستان و بلوچستان دو مرز میرجاوه و ریمدان را داریم که زائران پاکستانی و افغانستانی از این مرز وارد ایران می‌شوند؛ در تلاش هستیم که علاقه‌مندان بتوانند در این مسیر نیز موکب راه‌اندازی کنند و اقامتگاه‌هایی را برای زائران پاکستانی ایجاد کنیم.  

پلارک ادامه داد: در مرز دوغارون که زائران افغانستانی از طریق آن وارد ایران می‌شوند و مرزهای غربی (استان‌های آذربایجان شرقی و غربی) که زائران کشورهای آسیای میانه وارد ایران می‌شوند نیز باید خدماتی را داشته باشیم که در تلاش هستیم با همکاری دستگاه‌ها از این زائران تا رسیدن به مرزهای خروجی ایران به عراق میزبانی کنیم،؛ البته پیش‌بینی می‌کنیم تعداد این زائران نیز در سال جاری افزایش داشته باشد.

انتهای پیام
captcha