لزوم توجه به مسئولیت‌پذیری اجتماعی در گردشگری حلال
کد خبر: 4061756
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
نشست جهانی «حلال در سفر»؛

لزوم توجه به مسئولیت‌پذیری اجتماعی در گردشگری حلال

سخنرانان دومین نشست جهانی «حلال در سفر» تأکید کردند که با توجه به گسترش جمعیت جوانان و زنان مسلمان که مشتاق سفر هستند، باید رویکرد دست‌اندرکاران صنعت گردشگری حلال متناسب با نیازهای روز تغییر پیدا کند و به مسئولیت‌پذیری اجتماعی توجه بیشتری شود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از استار، در دومین نشست جهانی «حلال در سفر» اعلام شد مالزی جایگاه خود را به عنوان برترین مقصد سفر حلال در جهان حفظ کرده است. طبق فهرست جهانی سفر مسلمانان MasterCard-CrescentRating (GMTI) 2022، این کشور دوباره در فهرست برترین «مقصد دوستدار مسلمانان» اول شد.

مالزی از زمان راه‌اندازی این شاخص در سال 2015 جایگاه اول را در اختیار داشته است. ترکیه، عربستان سعودی و اندونزی امسال به طور مشترک در جایگاه دوم قرار گرفتند. GMTI عملکرد کلی بازار سفر مسلمانان را نظارت می‌کند.

 نانسی شکری، وزیر گردشگری، هنر و فرهنگ مالزی در این نشست گفت که این کشور مفتخر است که بار دیگر به عنوان برترین مقصد مسلمان پسند معرفی شده است. وی افزود: ما در حمایت از گردشگری و مهمان نوازی مسلمان پسند در مقیاس محلی و جهانی متعهد هستیم.

گردشگری، صنعتی تحول‌آفرین

نانسی همچنین در این رویداد که به صورت مجازی برگزار شد، بر اهمیت گردشگری پایدار تاکید کرد. وی ادامه داد: در عصر کنونی، گردشگری فقط به این معنی نیست که مسافران احساس خوبی داشته باشند، بلکه  پتانسیل تحول آفرین گردشگری برای همه کسانی است که در این صنعت سهم دارند؛ از گردشگر، سرمایه گذار، صاحبان صنعت، جامعه، دولت‌ها و بخش‌های دیگر.

به گفته نانسی، گردشگری اسلامی ارزش‌های گردشگری پایدار را منعکس می‌کند. او گفت: این گردشگری پایداری را در اشکال مختلف از پایداری اقتصادی، اجتماعی و معنوی گرفته تا پایداری محیطی، فرهنگی و میراثی ارتقا می‌دهد.

MasterCard و CrescentRating گزارش دادند که قبل از همه‌گیری، بازار مسافران مسلمان با 108 میلیون مسافر در سال 2013  که در سال 2019 به 160 میلیون مسافر افزایش یافت رشد چشمگیری داشته است.

آخرین گزارش GMTI نشان داد که انتظار می‌رود این بازار اکنون با بازگشایی مرزهای جهانی، با پیش‌بینی سفر ۲۳۰ میلیون مسلمان تا سال ۲۰۲۸، دوباره رشد کند.

در مالزی، بازار گردشگری حلال با درآمدی معادل 16.72 میلیارد رینگیت (حدود 5 میلیارد دلار) در سال 2019 از 5.3 میلیون مسافر بین‌المللی پذیرایی کرد.

چالش‌های گردشگری حلال

فضل بهاردین، بنیانگذار و مدیر اجرایی CrescentRating، در سخنانی هشدار داد که این رشد ممکن است به دلیل چندین رویداد جهانی که در حال حاضر در حال وقوع است، مختل شود.

او گفت: این روند بهبود، شکننده است و ممکن است با ادامه جنگ در اوکراین، افزایش قیمت سوخت و سایر تهدیدات بهداشتی مانند آبله میمون‌ یا انواع کووید-19 مختل شود. با این حال، وی اعلام کرد که به رشد جهانی سفر مسلمانان خوش بین است.

او گفت: ما خوشبین هستیم که اقتصادهای آسیب دیده از همه گیری بهبود خواهند یافت. علاوه بر این، همانطور که صنعت گردشگری برای سفرهای بین المللی بدون قرنطینه آماده می شود، ما معتقدیم که بخش مسافرتی مسلمانان می تواند کمک زیادی به تسریع بهبودی کند.

وی افزود که برای ذینفعان مهم است که بر محرک‌های کلیدی تمرکز کنند که بازار سفر حلال را در مرحله توسعه بعدی آن به جلو می برد.

وی جوانان و زنان را تأثیرگذارترین قشر بر بازار گردشگری اسلامی دانست. 70 درصد از جمعیت دو میلیارد نفری مسلمانان زیر 40 سال هستند.

GMTI 2022 همچنین خاطرنشان کرد که سفرهای معنادار در فضای سفر مسلمانان در حال افزایش است، زیرا مسلمانان جوانتر در حین کاوش در جهان و به دنبال پیشرفت شخصی هستند.

اهمیت مسئولیت‌پذیری اجتماعی در سفر

دکتر محمد رازیپ حسن مدیر کل مرکز گردشگری اسلامی سنگاپور گفت که مسافر مسلمان امروزی نیازهای پیچیده‌تری دارد. وی ادامه داد: اهمیت پرداخت به جامعه و حفاظت از محیط زیست برای حفظ منابع طبیعی از اهداف اساسی دین است. علاوه بر این، قرنطینه در طول همه گیری و آسیبی که به زندگی و معیشت وارد کرد، آگاهی را بیشتر کرده است. اجتماعی بودن و مسئولیت‌پذیری اجتماعی حتی در سفر نیز بسیار مهم است.

او گفت: مسافران مسلمان اکنون به دنبال تجربیات معنادار و متحول کننده هستند که امیدواریم در بازگشت به وطن خود به رشد آنها کمک کند و مقاصد گردشگری نیز باید به این نیازهای جدید مسافران مسلمان پاسخ دهند. مدیران مراکز گردشگری می‌توانند با پیشنهاد ثبت نام در برنامه‌های داوطلبانه در مقصد برای این گروه خاص از گردشگران مسلمان ارزش ایجاد کنند.

لزوم توجه به نیازهای روز گردشگران مسلمان

صفدر خان، رئیس بخش مسترکارت شعبه آسیای جنوب شرقی گفت که توجه به نیازهای مسافران مسلمان امروزی، تجارت را شکوفا می‌کند. وی گفت: با افزایش پایداری محیطی، کسب‌وکارها باید فراتر از توسعه تجربیات شخصی به سفر نگاه کنند و در نظر بگیرند که چگونه می‌توانند پایداری را در پیشنهادات خود بگنجانند.

وی افزود: آسیا و اقیانوسیه به دلیل محبوبیت خود در بین مسافران مسلمان مشهور است. از آنجایی که صف‌ها و ازدحام جمعیت بار دیگر به منظره ای آشنا در فرودگاه‌ها تبدیل می‌شود، مهم است که به ماهیت در حال تغییر سفر و تغییرات جمعیتی مسافران مسلمان به دلیل افزایش روزافزون جمعیت جوانان و زنان توجه شود.

 صفدر در عین حال به ذینفعان این صنعت یادآوری کرد که روی بزرگترین جنبه گردشگری یعنی تجربیات تمرکز کنند. او گفت: با شروع دوباره سفر، به نظر می‌رسد گردشگری معنای جدیدی پیدا کرده است. مردم فقط نمی‌خواهند دنیا را ببینند، بلکه می خواهند دنیا را تجربه کنند.

نشست جهانی حلال در سفر ۲۰۲۲،  از سوی دو مؤسسه CrescentRating و HalalTrip از 10 تا 12 خرداد به صورت مجازی و به میزبانی سنگاپور برگزار شد. این رویداد جهانی سه روزه که صرفاً بر بخش گردشگری حلال متمرکز بود، دومین دوره خود را برگزار کرد و به بخش‌های مهمی از جمله چگونگی رونق این صنعت برای استقبال از مسافران مسلمانی که مشتاق سفر هستند، تمرکز داشت.

انتهای پیام
captcha